Dag van het eerste en tweede leerjaar

Inhoud

Op woensdagnamiddag 20 november organiseren we de Dag van het eerste en tweede leerjaar.


De timing zal er als volgt uitzien:

13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs - gebouw A

14.00 u: werkwinkels: beurt 1

15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs

15.45 u: werkwinkels: beurt 2 

17.00u: einde


Je kunt kiezen uit 6 werkwinkels.

Als je kiest voor de lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.

Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.


Werkwinkels

Doelstelling
  • Kennis en vaardigheden opdoen over minder lang stilzitten en meer bewegen in je eigen klasomgeving;
  • Je leert en ervaart beweegvriendelijke praktijkvoorbeelden die je de volgende dag al in je klaspraktijk kan inzetten. 
Inhoud
Jongeren van 6 tot 18 jaar zitten gemiddeld zo’n 7 tot 8,5 uur neer per dag waarvan bijna de helft tijdens hun schooldag. Uit onderzoek blijkt dat dit sedentair gedrag negatieve effecten heeft op de gezondheid van deze jongeren: lagere cardiovasculaire fitheid, minder sterke spieren maar ook lager mentaal welbevinden en minder goede schoolresultaten. Met het praktijkonderzoek Vital Schools ondersteunen we leraren om leerlingen minder te laten zitten en meer te laten bewegen in de lessen zelf. 
In deze workshop geven we tips en tricks hoe je dit doet aan de hand van 4 concrete praktijkvoorbeelden. Deze kunnen de dag nadien meteen toegepast worden in je eigen klas. Een doe-workshop die je aan het denken zet! 
Meer info vind je reeds op onze website https://www.vitalschools.be/nl/
Methodiek

Op een interactieve wijze kennismaken met een beweegvriendelijke aanpak.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Gert Muylle
Inhoud

Naast de bekende leermethodes bestaan er heel veel eenvoudige, direct te gebruiken websites met mooie toepassingen.

Tijdens deze workshop krijg je de mogelijkheid om deze gemakkelijk te integreren in en naast jouw lessen. We maken kennis met eenvoudige, zeer bruikbare oefeningen.


De deelnemers brengen hun laptop mee naar de sessie.
Beginsituatie
Alle deelnemers brengen een laptop mee.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Geert Vanhouwaert
Doelstelling
Tijdens deze workshop:
  • krijg je kennis van de educatieve meerwaarde van een spel in de klas;
  • krijg je inzicht in hoe je spellen in je eigen klaspraktijk kan integreren en maximaal kan afstemmen op de doelstellingen die je wil bereiken met jouw leerlingen;
  • maak je kennis met de uitleenbare spellencollectie van de kenniscentra van hogeschool VIVES.
Inhoud

Ontdek waarom en hoe je spellen in de klas doelgericht kan inzetten en zo de educatieve meerwaarde ervan maximaal kan inzetten voor jouw leerlingen. We gaan actief en creatief aan de slag met het ruime aanbod spellen uit de collectie van de kenniscentra van hogeschool VIVES. We ontdekken verschillende mogelijkheden om spelmateriaal en spelconcepten aan te passen om de spellen doelgericht in te zetten en te differentiëren. 

Methodiek

Workshop waarbij we actief aan de slag gaan met en reflecteren over bord- en gezelschapsspellen voor de eerste graad van het lager onderwijs.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Jolanda Osstyn
Doelstelling
  • Je maakt kennis met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en ziet kansen om ze te integreren in je lessen en projecten;
  • Je ervaart hoe je via werkvormen kan leren over en van de SDG's.
Inhoud

Wat als je leerlingen koning van de wereld zouden zijn? Welke beslissingen zouden zij dan nemen? Welke zaken zijn er nodig om goed te kunnen leven? In deze vorming gaan we dieper in op duurzame ontwikkeling. We maken kennis met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s en ontdekken op welke manier je ze kan gebruiken als kapstok op je school en in het eerste en tweede leerjaar. Je ervaart hoe je lessen en projecten ermee kan verrijken. Daarnaast bieden we inspiratie en zetten je aan het denken met verschillende activerende werkvormen.  Je leert kansen zien om van de SDG’s een rijke leercontext te creëren zowel binnen lessen wereldoriëntatie als in andere vakken.

Methodiek
  • Zelf werkvormen ervaren die ook in de klas kunnen gebruikt worden;
  • Interactief en in groepjes werken;
  • Creatief denken en systeemdenken maken deel uit van onze werkvormen.
Beginsituatie

Geen voorkennis vereist

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Kristien De Frenne
Doelstelling
Met rustbrengers werk je aan groepsverbondenheid en aan zelfreflectie bij kinderen.
Inhoud
Rustbrengers en focusspelletjes brengen veel teweeg in een klasgroep. Hoe tover je je focus? Hoe neem je kinderen stapsgewijs mee in het oefenen van hun executieve functies? Hoe maak je de blijers/gelukshormonen wakker in jezelf? Hoe laat je kinderen ervaren dat hersenen en lijf samenwerken?
In deze nestsessie verdiepen we ons in rustbrengers voor in het eerste en tweede leerjaar a.d.h.v. DOEN en tal van voorbeelden uit de klaspraktijk. Doel is om direct in je eigen klas aan de slag te kunnen met deze nestspelletjes!  (geen nestvoorkennis vereist)

De deelnemers brengen het volgende mee: aangepaste/gemakkelijke kledij en schrijfgerief.


Methodiek

Tal van nestproevers en rustbrengers ervaren en beleven om mee te nesten in je klas of te gebruiken als tussendoortjes.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Trui Baes
Doelstelling
Hoe breng ik leerlingen meer aan het lezen en maak ik van mijn klas de meest krachtige en motiverende leesplaats?
Hoe kan ik leesplezier aanmoedigen en aanwakkeren?  
Een krachtig leesbeleid, hoe zit dit eruit? 
Inhoud

Think outside the book box.

Inzetten op een levenslange liefde voor boeken en lezen.


Leesmotivatie en leesvaardigheid gaan hand in hand.  
Een belangrijke doelstelling is en blijft dat leerlingen plezier beleven aan lezen!  Maar daarnaast willen we ook graag meewerken aan een sterk leesbeleid met oog voor alle leerlingen.  
Tijdens de workshop worden er verschillende werkvormen en methodieken toegepast die je samen met de leerlingen in de klas kan uitvoeren. 
Een mooie klasbib, hoe ziet die eruit?  Samen gaan we een ruime waaier van allerlei boeken in de klas ontdekken.  

De deelnemers brengen schrijfgerief mee.
Methodiek
Laat je inspireren tijdens deze interactieve workshop waarbij concrete handvaten worden aangereikt om achteraf onmiddellijk in de klas mee aan de slag te gaan.
Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Eveline Baelde

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 20 november 2024
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 72,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs
  •    Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D25-004