Leer hoe je een podcast kan maken en inzetten voor je onderwijsdoelen
Podcasting in de praktijk: creëren, delen en toepassen

Doelstellingen
Ontwerpbasis
  • De deelnemer ontwikkelt inzicht in de essentiële ontwerpprincipes voor het opbouwen van didactisch onderbouwde en inhoudelijk aantrekkelijke podcasts.
  • De deelnemer past deze ontwerpprincipes toe om podcasts te structureren in functie van leerdoelen, doelgroepen en lescontext.
Onderwijstechnologische vaardigheid
  • De deelnemer maakt kennis met digitale tools en applicaties voor audioproductie, montage en publicatie van educatieve podcasts.
  • De deelnemer beheerst de basisfunctionaliteiten van deze tools om kwalitatieve podcasts op te nemen, te bewerken en te exporteren.

Lesmateriaalcreatie

  • De deelnemer ontwikkelt podcastafleveringen als didactisch materiaal dat inzetbaar is voor instructie, verdieping, reflectie of evaluatie.
  • De deelnemer zorgt voor een duidelijke koppeling tussen de inhoud van de podcast en de onderwijsdoelen of curriculumonderdelen.
Efficiëntie en probleemoplossing
  • De deelnemer past praktische technieken toe om efficiënt podcasts te produceren met beperkte middelen of tijd.
  • De deelnemer herkent technische en inhoudelijke knelpunten bij het maken van podcasts en past oplossingsgerichte strategieën toe om de kwaliteit en inzetbaarheid te verbeteren.
Inhoud

Ben je benieuwd hoe je met audio-inhoud je lespraktijk kunt verrijken? Tijdens deze professionalisering ontdek je hoe je educatieve podcasts maakt die inspireren, verdiepen en differentiëren. Of je nu lesgeeft, evalueert of ondersteunt: een goed opgebouwde podcast kan een krachtig leermiddel zijn.

Je leert hoe je een podcast structureert op basis van lesdoelen en hoe je de inhoud boeiend maakt voor jouw leerlingen of studenten. Je verkent tools en technieken voor opname, montage en publicatie. In de workshopfase ga je zelf aan de slag en ontwikkel je een eigen podcast die meteen bruikbaar is in je lespraktijk.

Wat ga je leren in deze professionalisering?

  • Je ontwikkelt een duidelijk podcastconcept dat aansluit bij je lesdoelen en doelgroep.
  • Je leert praktische technieken voor opname, bewerking en publicatie van educatieve audio.
  • Je ontdekt hoe je podcasts inzet voor instructie, verdieping, reflectie of differentiatie.
  • Je leert efficiënt werken en omgaan met technische of inhoudelijke uitdagingen.

Wil je het onderwijs verrijken met jouw stem, verhaal en expertise?

Schrijf je in en geef je lespraktijk een nieuwe dimensie met podcasting op maat van jouw onderwijs.

Deze professionalisering kan ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)

Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.

In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.

De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.

Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.

Beginsituatie
  • Er wordt geen specifieke inhoudelijke voorkennis vereist voor deelname aan deze professionalisering.
  • Deelnemers beschikken over basisdigitale vaardigheden, zoals vlot computergebruik en vertrouwdheid met internettoepassingen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-032