Digitale didactiek. Hoe? Zo!
Over de zin en onzin van technologie in onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Je kunt educatieve technologie positief kritisch evalueren;
  • Je kunt de toegevoegde waarde van technologie in onderwijs benoemen;
  • Je kunt doordachte keuzes maken m.b.t. educatieve technologie.
Inhoud
Je krijgt antwoord op enkele kernvragen. 
  •  Wat kan technologie betekenen in onderwijs? 
  • Hoe kan technologie je les versterken? 
  • Hoe maak ik gerichte keuzes in het gigantische aanbod van educatieve technologie?
 
We bekijken hoe digitale tools kunnen bijdragen aan het leerproces. Daarbij staan we stil bij de impact op zowel leerlingen als leerkrachten.
We bespreken concrete voorbeelden van digitale tools en werkvormen die o.a.  betrokkenheid, interactie en differentiatie in de klas kunnen bevorderen. We onderzoeken hoe technologie kan aansluiten bij een effectieve didactiek en koppelen dit telkens aan ervaringen uit de groep.
We kijken kritisch naar trends en ontwikkelingen en bespreken zowel de kansen als de uitdagingen. Naast de voordelen van technologie, besteden we aandacht aan mogelijke valkuilen en hoe daarmee om te gaan. We benaderen digitalisering vanuit een realistische invalshoek en zoeken naar manieren om technologie zinvol en duurzaam in te zetten in de eigen lespraktijk.

De deelnemers voorzien een laptop.

Duur van de vorming:
Deze vorming kan aangevraagd worden als een keynote van 45 minuten tot een interactieve sessie van 1,5 uur. 
Het kan evt. ook langer in overleg en met een duidelijke afstemming vooraf. 
Prijs op aanvraag.
Methodiek
Deelnemers krijgen een concreet kader mee om het gebruik van technologie aan af te toetsen. Ik vertrek vanuit good practices en koppel die aan bestaande inzichten binnen de groep. 
Tijdens een intervisiemoment benoemen we belangrijke inzichten en leggen we de link met de eigen lespraktijk. 
Beginsituatie

Een open houding

Inschrijven

 

Praktische info

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-149