Afgelopen
De Dag van bewegingsopvoeding zal plaatsvinden op maandag 22 mei 2023.
Timing:
08u30 – 09u00: onthaal
09u15 – 10u45: workshop 1
11u00 – 12u30: workshop 2
12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch
13u30 – 15u00: workshop 3
15u00 – 15u45: afsluitend drankje
Kinderen kunnen ontspannen, zichzelf zijn en zien wat hun lichaam kan. De spieren worden versterkt, het evenwichtsgevoel geoefend en de concentratie gestimuleerd.
Startend vanuit een kinderyogales, kijken we naar de opbouw en didactische kant van het yogalesgeven. Aangevuld met het emotionele/mentale luik van yoga.
Interactieve kinderyogales
/
Kinderen kunnen ontspannen, zichzelf zijn en zien wat hun lichaam kan. De spieren worden versterkt, het evenwichtsgevoel geoefend en de concentratie gestimuleerd.
Startend vanuit een kinderyogales, kijken we naar de opbouw en didactische kant van het yogalesgeven. Aangevuld met het emotionele/mentale luik van yoga.
Interactieve kinderyogales
/
Leerlingen stimuleren om aan hun fysieke conditie te werken door het creëren van een uitdagend en gevarieerd interactief sportklimaat.
Een interactieve, uitdagende en gevarieerde workshop die je de middelen geeft om je lessen te voorzien van heel wat spel-en oefenvormen om je leerlingen fysiek sterker te maken!
Diverse warm-upvormen en leuke work-outs met behulp van weinig en klein materiaal.
Alle oefenstof staat online en iedereen krijgt toegang tot de gedeelde Drive.
Voornamelijk praktisch op maat van de deelnemers! Gewoon “aan den lijve” ondervinden is de beste methode om deze workshop te ervaren!
/
/
Er worden tal van oefenvormen gegeven die het lichaam opwarmen, maar vaak zonder de nadruk daarop te leggen. Omdat het samenwerken, denken of tempo van het bewegingsspel met tijdslimiet primeert gaat deze start van de les als vanzelf waarbij leerlingen soms spontaan beginnen vragen: “wat gaan we nu doen aan het begin van de les?” in plaats van de les zelf in vraag te stellen.
Aangezien weinig materiaal gebruikt wordt of materiaal aanwezig in elke turnzaal vormt dit een uitvalsbasis voor iedereen.
een sportieve inzet tijdens de sessie
Omdat groepsgeest heel belangrijk is en we graag zien dat onze leerlingen samen tot een resultaat kunnen komen, proberen we klassen onderling tegen elkaar uit te dagen. Elke klas krijgt wekelijks een uitdaging waarvoor ze punten krijgen. Elke week verandert de tussenstand en blijft het spannend. Uiteraard kan gedifferentieerd worden voor de jongere/oudere jaren zodat elke challenge haalbaar blijft. Er worden een 50-tal uitdagingen gedaan tijdens de sessie wat voldoende voer geeft om ermee aan de slag te gaan op school.
een sportieve inzet tijdens de sessie
Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
Niet iedereen houdt van dansen of weet perfect wat aansluit bij onze leerlingen. We kunnen ook werken rond het thema “ritmiek” op een alternatieve manier. We reiken ongeziene manieren aan om dit aan te brengen bij onze kids en af en toe komt de vraag om bepaalde spelletjes eens te herhalen. Het werkt!
een sportieve inzet tijdens de sessie
Aan de hand van beweegverhalen voor 1ste en 2de kleuters en de sportspeeltuin voor 3de kleuters inspireert Little Ball Village jaarlijks 10000 kleuters om de juiste sport te kiezen.
Algemene principes van het Little Ball Village sporttraject uitgelegd
Praktische oefeningen die elke lesgever die met kleuters werkt kan gebruiken.
Praktische on-court sessie
Sportkledij voorzien
Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet per sé hoeft te winnen.
Wij gaan tijdens deze workshop veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!
De deelnemers voorzien sportkledij.
We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.
Leraren lager onderwijs
Deelnemers aan deze workshop leren de filosofie en gedachtegang van Burner Games.
Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.
Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!
De deelnemers voorzien sportkledij.
We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.
Door een opdracht aan te passen zoveel mogelijk kinderen op hun niveau laten oefenen.
Hoe maak ik oefenstof moeilijker/makkelijker, hoe ga je stapsgewijs naar een volgend niveau. Welke vaardigheden moet men onder de knie hebben en hoe moet ik een stap terug doen bij kinderen die deze vaardigheden niet beheersen?
Het schoolzwemmen kent vooral logistieke problemen. Een zwemles kan je niet vergelijken met een les Nederlands of rekenen. Er zijn enorm veel niveaugroepen en vaak staat de leerkracht LO er alleen voor. In Vlaanderen zijn we nog niet klaar voor het “leren op niveau”. We werken volgens “leeftijd”. Een oplossing zou zijn om school-overschrijdend te werken in het zwembad, maar dat is voor de volgende onderwijsrevolutie. Op dit moment verlangt men dus van de leerkracht om de oefenstof te kunnen aanpassen zodat ieder kind op zijn of haar niveau de les kan volgen.
Deze sessie zal het logistiek probleem niet oplossen, maar kan de leerkracht inzicht geven in een stappenplan van makkelijk naar moeilijk.
De deelnemers brengen hun zwemgerief mee. Actieve deelname vereist.
De ruimte beter benutten. Dit kan door de zwembaan af te bakenen per niveau of werkposten te installeren met aangepaste oefeningen. Een zwembaan hoeft geen “zwem”baan te zijn.
/
Je verfijnt je pedagogisch en didactisch handelen zodat jouw kleuters maximale kansen krijgen om hun executieve functies te ontwikkelen tijdens bewegingsactiviteiten.
Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet.
Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een kringspel.
Ali kan zich zeer goed concentreren en jouw instructies onthouden.
Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch!
Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend.
Wanneer je als bewegingsleerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kleuters. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen.
In deze workshop verkennen we EF-bewegingsspelletjes voor de jongere én oudere kleuters. We ontdekken samen aan welke EF we de activiteiten kunnen linken en hoe je de activiteiten binnen jouw werking kan implementeren.
We maken kennis met inspirerende didactische materialen, videofragmenten en proberen concrete bewegingsactiviteiten zelf uit.
Een basiskennis van wat executieve functies zijn, kan handig zijn. Dit is echter geen must om de workshop te volgen.
Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
Ben je uitgekeken op de klassieke sporten en spelletjes die jaar na jaar worden aangeboden? Tijd voor iets anders, maar weet je niet goed welke sporten bij de deelnemers aanslaan? Dan zijn de urban games iets voor jou!
Er zal een mix van 5 verschillende sporten aangeboden worden:
Iedereen die interesse heeft in deze games is welkom.
Afwisseling tussen theorie, praktijk en beleving.
/
Dit is een leuk en attractief programma met voor elk wat wils! We trekken zoals steeds weer de hele wereld rond met dansen die door de kinderen graag zullen worden uitgevoerd.
De deelnemers voorzien het volgende:
In deze sessie zal vooral uitgelegd worden hoe Pickleball gespeeld wordt en hoe je het best kunt uitleggen aan beginners.
Materiaal wordt ook beschreven (wat je nodig hebt tijdens een les), paddles/ballen/netten.
Na deze sessie zal je aan een beginner kunnen uitleggen wat Pickleball is en hoe het gespeeld wordt.
Teams van 4 personen op een terrein.
Eerst oefeningen in de kitchen/non-volley zone/volledig veld en nadien wedstrijd 2 tegen 2 met puntentelling.
KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België
€ 110,00
incl. broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D23-004