Dag van bewegingsopvoeding

Afgelopen

Inhoud

De Dag van bewegingsopvoeding zal plaatsvinden op maandag 22 mei 2023.


Timing:

08u30 – 09u00: onthaal 

09u15 – 10u45: workshop 1

11u00 – 12u30: workshop 2

12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch

13u30 – 15u00: workshop 3

15u00 – 15u45: afsluitend drankje


Werkwinkels

Doelgroep
Leraren lager onderwijs
Doelstelling

Kinderen kunnen ontspannen, zichzelf zijn en zien wat hun lichaam kan. De spieren worden versterkt, het evenwichtsgevoel geoefend en de concentratie gestimuleerd. 

Inhoud

Startend vanuit een kinderyogales, kijken we naar de opbouw en didactische kant van het yogalesgeven. Aangevuld met het emotionele/mentale luik van yoga.

Methodiek

Interactieve kinderyogales

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurten
Docenten
    Doelgroep
    Kleuteronderwijzers, turnleerkrachten
    Doelstelling

    Kinderen kunnen ontspannen, zichzelf zijn en zien wat hun lichaam kan. De spieren worden versterkt, het evenwichtsgevoel geoefend en de concentratie gestimuleerd. 

    Inhoud

    Startend vanuit een kinderyogales, kijken we naar de opbouw en didactische kant van het yogalesgeven. Aangevuld met het emotionele/mentale luik van yoga.

    Methodiek

    Interactieve kinderyogales

    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • C: 13:30 tot 15:00
    Docenten
    • Linde Vandaele
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
    Doelstelling

    Leerlingen stimuleren om aan hun fysieke conditie te werken door het creëren van een uitdagend en gevarieerd interactief sportklimaat.

    Inhoud

    Een interactieve, uitdagende en gevarieerde workshop die je de middelen geeft om je lessen te voorzien van heel wat spel-en oefenvormen om je leerlingen fysiek sterker te maken!

    Diverse warm-upvormen en leuke work-outs met behulp van weinig en klein materiaal. 

    Alle oefenstof staat online en iedereen krijgt toegang tot de gedeelde Drive. 


    Methodiek

    Voornamelijk praktisch op maat van de deelnemers! Gewoon “aan den lijve” ondervinden is de beste methode om deze workshop te ervaren!

    Beginsituatie

    /

    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    /

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:30
    • C: 13:30 tot 15:00
    Docenten
    • Matthias Deloof
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
    Doelstelling
    • Het lichaam opwarmen aan het begin van de les op een innovatieve manier;
    • Betrokkenheid, samenwerking, aandacht, zin in de rest van de les prikkelen.
    Inhoud

    Er worden tal van oefenvormen gegeven die het lichaam opwarmen, maar vaak zonder de nadruk daarop te leggen. Omdat het samenwerken, denken of tempo van het bewegingsspel met tijdslimiet primeert gaat deze start van de les als vanzelf waarbij leerlingen soms spontaan beginnen vragen: “wat gaan we nu doen aan het begin van de les?” in plaats van de les zelf in vraag te stellen.

    Aangezien weinig materiaal gebruikt wordt of materiaal aanwezig in elke turnzaal vormt dit een uitvalsbasis voor iedereen.

    Methodiek
    • Klassikaal, in groepjes, per 2, individueel
    • Via spel-en oefenvormen
    • Met korte of iets langere bewegingsmomenten met weinig materiaal
    • Voor alle lesonderwerpen te gebruiken
    Beginsituatie

    een sportieve inzet tijdens de sessie

    Beurten
    • A: 09:15 tot 10:45
    Docenten
    • Ruth Byl
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
    Doelstelling
    • Bij de start van de les de sterkte, ambities en doorzettingsvermogen van de klas en/of de leerlingen apart te meten.
    • Een gezonde dosis resultaatgerichtheid, stressbestendigheid en samenwerkingsvermogen na te streven.
    Inhoud

    Omdat groepsgeest heel belangrijk is en we graag zien dat onze leerlingen samen tot een resultaat kunnen komen, proberen we klassen onderling tegen elkaar uit te dagen. Elke klas krijgt wekelijks een uitdaging waarvoor ze punten krijgen. Elke week verandert de tussenstand en blijft het spannend. Uiteraard kan gedifferentieerd worden voor de jongere/oudere jaren zodat elke challenge haalbaar blijft. Er worden een 50-tal uitdagingen gedaan tijdens de sessie wat voldoende voer geeft om ermee aan de slag te gaan op school.

    Methodiek
    • Klassikaal of individueel
    • Via korte opdrachten van elk max. 7 minuten
    • Om klassen tegen elkaar uit te dagen
    Beginsituatie

    een sportieve inzet tijdens de sessie

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Ruth Byl
    Doelgroep

    Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad

    Doelstelling
    • Ritmisch bezig zijn zonder “danspasjes” of soms zelfs zonder muziek
    • Te gebruiken als lesonderwerp, lesafsluiter of bewegingstussendoortje
    Inhoud

    Niet iedereen houdt van dansen of weet perfect wat aansluit bij onze leerlingen. We kunnen ook werken rond het thema “ritmiek” op een alternatieve manier. We reiken ongeziene manieren aan om dit aan te brengen bij onze kids en af en toe komt de vraag om bepaalde spelletjes eens te herhalen. Het werkt!

    Methodiek
    • Met gebruik van materiaal dat in elke turnzaal voorhanden is
    • Via spel-en oefenvormen
    • Met en tegen elkaar
    • Met en zonder muziek
    Beginsituatie

    een sportieve inzet tijdens de sessie

    Beurten
    • C: 13:30 tot 15:00
    Docenten
    • Ruth Byl
    Doelgroep
    • Peuter- en kleuteronderwijzers
    Inhoud

    Aan de hand van beweegverhalen voor 1ste en 2de kleuters en de sportspeeltuin voor 3de kleuters inspireert Little Ball Village jaarlijks 10000 kleuters om de juiste sport te kiezen.

    Algemene principes van het Little Ball Village sporttraject uitgelegd

    Praktische oefeningen die elke lesgever die met kleuters werkt kan gebruiken. 

    Methodiek

    Praktische on-court sessie

    Beginsituatie

    Sportkledij voorzien 

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Roger Fuchs
    • Silke Goossens
    Doelgroep
    Kleuteronderwijzers
    Doelstelling
    Deelnemers aan deze workshop leren de filosofie en gedachtegang van Burner Games.
    Inhoud

    Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet per sé hoeft te winnen.

    Wij gaan tijdens deze workshop veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!

    De deelnemers voorzien sportkledij.

    Methodiek

    We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.

    Beurten
    • A: 09:15 tot 10:45
    Docenten
    • Dennis Witsiers
    Doelgroep

    Leraren lager onderwijs

    Doelstelling

    Deelnemers aan deze workshop leren de filosofie en gedachtegang van Burner Games.

    Inhoud

    Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.

    Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!

    De deelnemers voorzien sportkledij.

    Methodiek

    We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:30
    • C: 13:30 tot 15:00
    Docenten
    • Dennis Witsiers
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs
    Doelstelling

    Door een opdracht aan te passen zoveel mogelijk kinderen op hun niveau laten oefenen.

    Inhoud

    Hoe maak ik oefenstof moeilijker/makkelijker, hoe ga je stapsgewijs naar een volgend niveau. Welke vaardigheden moet men onder de knie hebben en hoe moet ik een stap terug doen bij kinderen die deze vaardigheden niet beheersen? 

    Het schoolzwemmen kent vooral logistieke problemen. Een zwemles kan je niet vergelijken met een les Nederlands of rekenen. Er zijn enorm veel niveaugroepen en vaak staat de leerkracht LO er alleen voor. In Vlaanderen zijn we nog niet klaar voor het “leren op niveau”. We werken volgens “leeftijd”. Een oplossing zou zijn om school-overschrijdend te werken in het zwembad, maar dat is voor de volgende onderwijsrevolutie. Op dit moment verlangt men dus van de leerkracht om de oefenstof te kunnen aanpassen zodat ieder kind op zijn of haar niveau de les kan volgen. 

    Deze sessie zal het logistiek probleem niet oplossen, maar kan de leerkracht inzicht geven in een stappenplan van makkelijk naar moeilijk.

    De deelnemers brengen hun zwemgerief mee. Actieve deelname vereist.

    Methodiek

    De ruimte beter benutten. Dit kan door de zwembaan af te bakenen per niveau of werkposten te installeren met aangepaste oefeningen. Een zwembaan hoeft geen “zwem”baan te zijn.

    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Carine Verbauwen
    Doelgroep
    • Kleuteronderwijzers: eerste, tweede en derde kleuter
    • Leraren lager onderwijs: eerste leerjaar
    • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
    • Docenten Hoger Onderwijs
    Doelstelling

    Je verfijnt je pedagogisch en didactisch handelen zodat jouw kleuters maximale kansen krijgen om hun executieve functies te ontwikkelen tijdens bewegingsactiviteiten.

    Inhoud

    Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet. 

    Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een kringspel.

    Ali kan zich zeer goed concentreren en jouw instructies onthouden.


    Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch! 

    Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend. 

    Wanneer je als bewegingsleerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kleuters. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen.

    In deze workshop verkennen we EF-bewegingsspelletjes voor de jongere én oudere kleuters. We ontdekken samen aan welke EF we de activiteiten kunnen linken en hoe je de activiteiten binnen jouw werking kan implementeren.  


    Methodiek

    We maken kennis met inspirerende didactische materialen, videofragmenten en proberen concrete bewegingsactiviteiten zelf uit. 

    Beginsituatie

    Een basiskennis van wat executieve functies zijn, kan handig zijn. Dit is echter geen must om de workshop te volgen. 

    Beurten
    • A: 09:15 tot 10:45
    Docenten
    • Ellen De Decker
    Doelgroep

    Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad

    Doelstelling
    • De deelnemers maken kennis met nieuwe sporten
    • Na deze sessie kennen de deelnemers de spelregels en kunnen ze er alleen mee aan de slag
    Inhoud

    Ben je uitgekeken op de klassieke sporten en spelletjes die jaar na jaar worden aangeboden? Tijd voor iets anders, maar weet je niet goed welke sporten bij de deelnemers aanslaan? Dan zijn de urban games iets voor jou!


    Er zal een mix van 5 verschillende sporten aangeboden worden:

    • Street raket
    • Spikebal
    • Kanjam
    • Rampshot
    • Bulzibucket 

      De deelnemers voorzien sportieve kledij.
    Methodiek
    • We werken in verschillende standen. 
    • De sporten worden uitgelegd en gedemonstreerd waarna de deelnemers actief aan de slag gaan
    Beginsituatie

    Iedereen die interesse heeft in deze games is welkom.

    Beurten
    • A: 09:15 tot 10:45
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Davy Dewever
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs: eerste, tweede en derde graad.
    Doelstelling
    • Bevorderen van veiligheid, plezier, creativiteit in bewegen;
    • Aanleren van de belangrijkste basistechnieken.
    Inhoud
    • Wat is freerunning en wat is dit voor lagere schoolkinderen?;
    • Les activatie;
    • Concept veiligheid;
    • Concept creativiteit;
    • Basistechnieken;
    • Bewegingsdoelen: run, flow, speed, controle, spel;
    • Vrijheid vs.veiligheid;
    • Extra ideeën en spelvormen.
    Methodiek

    Afwisseling tussen theorie, praktijk en beleving.

    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • A: 09:15 tot 10:45
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Dries De Ryck
    Doelgroep
    Leraren lager onderwijs
    Doelstelling
    De deelnemers kunnen met hun leerlingen aan de slag met het gekregen programma en zullen de muziek en dansbeschrijvingen ook ontvangen op een USB-stick.        
    Inhoud

    Dit is een leuk en attractief programma met voor elk wat wils! We trekken zoals steeds weer de hele wereld rond met dansen die door de kinderen graag zullen worden uitgevoerd.

    De deelnemers voorzien het volgende:

    • Kledij en schoenen waarmee je kunt dansen. 
    • Flesje water
    Methodiek
    Danskant stak veel tijd en energie in het ontwikkelen van een unieke methodiek om kinderen muzisch en dansant te begeleiden. Deze methodiek willen we graag delen.
    Beginsituatie
    /
    Beurten
    Docenten
      Doelgroep
      Kleuteronderwijzers
      Doelstelling
      De deelnemers kunnen met hun leerlingen aan de slag met het gekregen programma en zullen de muziek en dansbeschrijvingen ook ontvangen op een USB-stick.                                                                                                                                                         
      Inhoud
      Dit is een leuk en attractief programma met voor elk wat wils! We trekken zoals steeds weer de hele wereld rond met dansen die door de kinderen graag zullen worden uitgevoerd.

      De deelnemers voorzien het volgende:
      kledij en schoenen waarmee je kunt dansen, flesje water
      Methodiek
      Danskant stak veel tijd en energie in het ontwikkelen van een unieke methodiek om kinderen muzisch en dansant te begeleiden. Deze methodiek willen we graag delen.
      Beginsituatie
      /
      Beurten
      • B: 11:00 tot 12:30
      • C: 13:30 tot 15:00
      Docenten
      • Joyce Vanlersberghe
      Doelgroep
      Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad
      Doelstelling
      • Wat is Pickleball? Basisregels;
      • Oefeningen voor beginners/gevorderden.
      Inhoud

      In deze sessie zal vooral uitgelegd worden hoe Pickleball gespeeld wordt en hoe je het best kunt uitleggen aan beginners.

      Materiaal wordt ook beschreven (wat je nodig hebt tijdens een les), paddles/ballen/netten.
      Na deze sessie zal je aan een beginner kunnen uitleggen wat Pickleball is en hoe het gespeeld wordt.

      Methodiek

      Teams van 4 personen op een terrein.

      Eerst oefeningen in de kitchen/non-volley zone/volledig veld en nadien wedstrijd 2 tegen 2 met puntentelling.

      Beginsituatie
      De deelnemers hebben ervaring met racketsporten.
      Beurten
      • A: 09:15 tot 10:45
      • B: 11:00 tot 12:30
      • C: 13:30 tot 15:00
      Docenten
      • Kassandra Bourgeois

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • maandag 22 mei 2023
      van 08:30u tot 16:00u

      Locatie

      KH VIVES Campus Torhout
      Sint-Jozefstraat 1
      8820 Torhout, België

      Prijs

      € 110,00

      incl. broodjeslunch

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Basisonderwijs
      •    Gewoon Basisonderwijs
      •       Kleuteronderwijs
      •          Peuter en eerste kleuter
      •          Tweede kleuter
      •          Derde kleuter
      •       Lager Onderwijs
      •          Eerste graad
      •          Tweede graad
      •          Derde graad
      •    Buitengewoon Basisonderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      200

      Code

      D23-004