Inhoud
‘Let op!' 'Wees niet zo verstrooid.' 'Ik kan me niet concentreren, juf.' Zou lesgeven niet nog mooier zijn, als je telkens weer kon rekenen op de volgehouden aandacht van je leerlingen? Zou het ook niet in hun voordeel zijn? Het is niet evident om lessen aandachtig te laten volgen of om opdrachten geconcentreerd te laten uitvoeren. Sommige leerlingen reageren enthousiast op nieuwe werkvormen, maar anderen haken evengoed meteen af.
We verkennen invloeden op aandacht zoals de perceptie, de realiteit van het tienerbrein, de invloed van de sociale media … en krijgen tegelijkertijd info over de basisvoorwaarden voor motivatie en aandachtige betrokkenheid van leerlingen. We bieden je een zicht op verschillende leerprofielen (ook het jouwe) en je ontdekt hoe je onderwijsstijl onbewust beïnvloed wordt. We beschrijven verscheidene ingrepen in leerbiotopen die de betrokkenheid van de individuele leerlingen verhogen. Ook 'probleemoplossend denken', vragen aandachtig lezen en ‘leren uit je fouten’ krijgen in dit geheel een plaats. Met andere woorden, je verzamelt in deze sessie een hoop kapstokken om de aandacht van leerlingen te bevorderen tijdens de les, als ze taken en toetsen maken en bij de evaluatie hiervan.
Deze inhouden zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en op recente onderzoeksresultaten.
Je vertrekt uit de sessie met concrete ideeën om je didactiek als een onderdeel van een krachtige leeromgeving te gebruiken.