ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?
Toepassingen, valkuilen en duidelijke afspraken voor leraren en leerlingen

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

In deze sessie krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Microsoft CoPilot, Google Gemini …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden voor jou als leraar en voor je leerlingen. 

Inhoud

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt een GPT-tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie. 

Na deze nascholing kan je:

in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;

de werking van een GPT-model duiden;

een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;

duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;

een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;

via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;

de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.

Methodiek

Tijdens deze sessie werken rond theoretische kaders die we afwisselen met praktijkopdrachten. Voor die laatste is een computer aanbevolen. 

Edities

Code Sessies Status
I25-121-A
donderdag 20 maart 2025
13.30u tot 16.30u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Robbe Wulgaert

Aantal edities

1

Prijs

€ 72,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I25-121