Je Team Coachen (z)Onder Spanning
Introductie in teamcoaching en de impact op spanning binnen je team

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Na deze sessie:

… weet je wat de rol als teamcoach kan inhouden.

… maakte je kennis met enkele teamgerichte werkvormen binnen teamcoaching.

… heb je zin om met je team samen aan de slag te gaan om via teamcoaching aan professionalisering te doen. 

… heb je inzicht in het belang en de complexiteit van perspectieven en perspectiefverbreding. 

… weet je hoe je exploratie van perspectief als communicatiestrategie kunt hanteren. 

Inhoud

Heel wat spanning tussen onderwijsprofessionals, met leerlingen of met ouders ontstaat wanneer er ruis op de communicatie zit. De boodschap zelf komt op die manier anders over dan ze bedoeld of vertrokken is. Het exploreren van het perspectief van de ander vormt hier een belangrijk deel van de oplossing. Daarbij is teamcoaching een bijzonder waardevolle aanpak in de juiste context en mits de juiste begeleiding. 

In deze sessie ontdek je wat teamcoaching omvat en hoe je daarmee kan experimenteren. Net als bij individuele coaching wordt van de teamcoach een bijzondere set kennis, vaardigheden en specifieke houding verwacht. Via oefeningen maak je kennis met een greep uit dat pallet en word je uitgenodigd om er verder mee aan de slag te gaan. Parallel ga je via interactieve oefeningen nadenken over het eigen perspectief en waar communicatie met de ander soms blijft hangen. We verkennen de complexiteit van perspectieven in het anders zijn. We vertrekken vanuit systeemkaders en principes van de groepsdynamica om hier verder op in te gaan.

Methodiek

Deze nascholing gebruikt vooral interactieve werkvormen en coachende groepsgesprekken. De werkvormen zorgen voor extra veiligheid binnen het team. 

Beginsituatie

Deelnemers hoeven geen specifieke voorkennis te bezitten. Voor deelnemers met ervaring of opleiding in coaching of een sterk agogische achtergrond, zal de nascholing eerder als herhaling of opfrissing dienen. 

Edities

Code Sessies Status
I23-109-A
vrijdag 2 december 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 2 december 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Bert Wastijn

Aantal edities

1

Prijs

€ 125,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leerlingenbegeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • ICT-coördinatoren
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

16

Code

I23-109