Binnen deze workshop krijg je inzicht hoe je stapsgewijs, op een gestructureerde manier, kan groeien van een leerkrachtgestuurde omgeving naar een meer kindgestuurde of kindgerichte aanpak.
Je gaat in relatie met de kinderen om samen een stimulerende en rijke leeromgeving te creëren. Deze werkwijze verhoogt niet alleen aanzienlijk het kleuterinitiatief maar ook het zelfregulerend vermogen.
Je kan zelf nog een (langdurig) thema kiezen of je zet in op observaties om na te gaan waar de interesses van de kinderen liggen. Je krijgt hulpmiddelen bij het gezamenlijk plannen, uitwerken en uitvoeren van een thema en contractwerk. Deze planning maken we zichtbaar in een planningsbord en andere visuele registratiesystemen. Alle activiteiten worden gekoppeld aan de leerplandoelen.
We bieden inspraak en participatiemogelijkheden waardoor de kinderen meer betrokken worden bij alle aspecten van het klasgebeuren. Het is een procesmatig systeem. De leerkracht geeft de kinderen stap voor stap meer autonomie zonder de controle te verliezen.
Team
Classic
25
T25-015