Dag van geschiedenis - tweede en derde graad

Afgelopen

Inhoud

Timing:

08.30u - 09.00u: Onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

09.00u - 10.30u: Plenumreferaat door David Criekemans

10.30u - 11.00u: Pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

11.00u - 12.30u: Plenumreferaat door Rolf Falter

12.30u - 13.30u: Lunch + didactische leermiddelenbeurs

13.30u - 15.00u: Workshops - beurt 1

15.00u - 16.30u: Workshops - beurt 2

16.30u: Einde


Routebeschrijving KU Leuven Kulak Kortrijk

Plenumreferaten

Doelstelling
De lezing biedt inzicht in de plaats van Europa in het wereldsysteem vandaag, geconfronteerd met geopolitieke, geostrategische en geo-economische uitdagingen. Vanuit deze analyse met historische context biedt de lezer een aanzet tot Europees strategisch denken.
Inhoud
We leven in een nieuw geopolitiek tijdperk. De spelregels zijn veranderd. De pijlers van onze veiligheid en welvaart – goedkope energie zoals aardgas uit Rusland, relatieve vrede aan onze buitengrenzen, groeimarkten zoals China, de comfortabele Amerikaanse veiligheidsparaplu – worden onderuit gehaald. Zonder doelgerichte strategie zal Europa geen rol van betekenis (meer) spelen in de internationale verhoudingen. Het doembeeld van een continent dat makkelijk onderling verdeeld en uit elkaar gespeeld kan worden, is reëel. Het Oude Continent dient zichzelf en zijn plaats in de wereld zowel geo-economisch, geostrategisch als geopolitiek te herdefiniëren.
Europa moet dus resoluut kiezen voor hyperrealisme. Idealistische waarden zoals democratie of mensenrechten blijven van belang. Maar in deze wereldpolitiek tel je enkel mee als je capaciteiten ontwikkelt op het vlak van defensie, technologie en economie. Via herwonnen competitiviteit kan ook het sociaal contract veiliggesteld worden. Het boekessay Hyperrealisme biedt een analyse van de geopolitieke schokken die onvermijdelijk en in snel tempo op ons afkomen en onderzoekt hoe we hiermee kunnen omgaan.

Over de auteur
Prof. dr. David Criekemans is hoofddocent ‘Internationale politiek’ aan de Universiteit Antwerpen, docent ‘Internationale politiek en internationale veiligheid’ aan het University College Roosevelt in Middelburg (een onderdeel van Utrecht University, Nederland) en senior lecturer ‘Geopolitics’ aan het Geneva Institute of Geopolitical Studies (GIGS) (Zwitserland). Hij is ook gastprofessor ‘Geopolitics’ aan Charles University in Praag (Tsjechië).
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
Docenten
  • David Criekemans
Inhoud

Ik geef een beknopte samenvatting van mijn boek Het verdeelde land en schets vervolgens enkele ideeën hoe je dit kunt inzetten bij leerlingen die er in feite nauwelijks iets van weten.

Methodiek

Referaat, met vragen en discussie

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Rolf Falter

Werkwinkels

Doelstelling
  • Inzicht in valkuilen en mogelijkheden om niet alleen over maar ook uit de geschiedenis te leren, bijvoorbeeld in het kader van burgerschaps- of vredeseducatie
  • Op basis van aangereikte concepten en ideeën de dialoog aangaan over valkuilen en mogelijkheden om te leren uit de geschiedenis
  • Reflecteren over de nieuwe onderwijsdoelen en de verwachtingen om geschiedenisonderwijs en burgerschapseducatie met elkaar te verbinden
Inhoud

Op de meeste herdenkingsplechtigheden hoor je de frase klinken: we moeten lessen trekken uit de geschiedenis. Nooit meer oorlog! Maar dat kan wel? Lessen trekken uit de geschiedenis, de geschiedenis gebruiken voor hedendaagse doelstellingen? Op basis van recent gepubliceerd én lopend onderzoek gaan we tijdens deze workshop dieper in op deze vragen. We staan stil bij de (vele) valkuilen. Maar we verkennen ook enkele paden om toch, op een historisch adequate manier, met leerlingen te leren, niet alleen over maar ook uit de gewelddadige geschiedenis.

Methodiek

Interactieve lezing: op basis van aangereikte ideeën en concepten gaan we een gesprek aan.

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Maarten Van Alstein
Inhoud

Je krijgt inzicht in verschillende bronnen (politiek, sociaal, cultureel, religieus, visueel) die – voornamelijk - digitaal beschikbaar zijn.

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Jonas Roelens
Doelstelling
Na deze sessie heb je inspiratie om zelf aan de slag te gaan met enkele voorgestelde werkvormen om leerlingen aan het historisch-kritisch denken te zetten én deze toe passen op historische onderwerpen naar keuze.
Inhoud
Historisch denken gaat zowel over inzicht in het verleden, als over inzicht in én reflectie over de relatie tussen verleden, heden en toekomst. Historisch denken gebeurt niet spontaan maar dient aangeleerd te worden.
Naast ‘modelleren’ als manier om historisch denken aan te leren, willen we vooral laten zien hoe leerlingen dit ook zelf kunnen ervaren. Door actief en samenwerkend aan de slag te gaan, ontdekken ze dat er meerdere perspectieven mogelijk zijn en dat complexe historische vragen niet altijd maar één juist antwoord hebben.
Na een korte voorstelling van de ontwerpprincipes van actief historisch denken gaan we vooral actief aan de slag met enkele concrete werkvormen.
We laten de deelnemers die zelf ervaren zoals bv. VENN-quiz, waarna we de werkvormen doorlichten en telkens stilstaan bij de toepassing ervan op andere historische inhouden.
Methodiek
Na een korte inleiding gaan we in kleine groep aan de slag met enkele concrete werkvormen.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Stéphanie Van Marcke

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 14 oktober 2025
van 09:00u tot 16:30u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 132,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  •       Tweede graad
  •       Derde graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D26-010