Dag van lichamelijke opvoeding

Inhoud
08u30 – 09u00: onthaal 
09u00 – 09u15: transfer naar diverse locaties
09u15 – 10u45: workshop 1
10u45 – 11u00: transfer naar diverse locaties
11u00 – 12u30: workshop 2
12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch
13u15 – 13u30: transfer naar diverse locaties
13u30 – 15u00: workshop 3
15u00 - 15u30: afsluitend drankje

Werkwinkels

Doelstelling

Maak kennis met eenvoudige spelvormen, verbeter je technische vaardigheid en laat de leerlingen de belangrijkste spelregels zelf toepassen.

Inhoud

Leerlingen willen direct een wedstrijdje spelen. En deels terecht, want daar draait het toch om bij (slag)doelspelen! Spelen gaat in die zin voor op oefenen. 

Leerlingenrollen zoals ‘scheidsrechter’ en ‘coach’ kunnen we ook toepassen. Maar hoe bouwen we dit op en organiseren we dit?

Al snel worden we als leerkracht geconfronteerd met technische tekortkomingen, waardoor de spelvorm niet optimaal verloopt. 

In een eerste oefenfase staat scoren op doel centraal. Met enkele basisvaardigheden floorball, kunnen we in relatief korte tijd het shot verbeteren.

Later kunnen eventueel oefenvormen op samen spelen en alleen spelen (dribbel, bal afschermen) worden aangereikt.

Methodiek

De floorballsessie is opgevat als doe-sessie. Gekwetste leerkrachten kunnen natuurlijk ook meevolgen en nota's nemen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Stefan Dossche
Doelstelling

Hoe kan je korfbal op een eenvoudige en attractieve manier brengen op school. 

Inhoud

Met een heel aantal eenvoudige oefeningen en spelvormen laten we zien hoe je korfbal op een leuke en attractieve manier kan aanbrengen binnen de schoolcontext. We starten met heel wat oefen- en spelvormen waar er gewerkt wordt op scoren waarbij we ook een aanleervorm aanbrengen van het bovenhands schot en de doorloper. Eindigen doen we met een aantal eenvoudige wedstrijdvormen met zeer eenvoudige regels zodat er snel leuke wedstrijdjes kunnen gespeeld worden.

Methodiek

Dit is een actieve workshop waarbij je zelf alle oefeningen en wedstrijdvormen ervaart.

Beginsituatie

Je neemt actief deel.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Liesbeth Neirinckx
Doelstelling

Aan de hand van een praktijksessie met stepaerobics en/of aerobics werken we rond verschillende (ritmische) beweeg- en persoonsdoelen. 

Inhoud

In deze praktijksessie gaan we creatief aan de slag met bewegingen uit stepaerobics én aerobics. We werken aan een choreografie waarbij we steps ook kunnen vervangen door banken, bovenste kastdelen… We integreren samenwerken als duo, in team… en beleven veel beweegplezier. 

Methodiek

De sessie bestaat uit praktijkvoorbeelden waarbij we met de actieve inbreng en deelname van de deelnemers werken rond het bovenstaand thema. Werkvormen variëren. 

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Sofie De Rijck
Doelstelling

Oefenstof- en methode aanbrengen om tot een schoolvorm 4x4 of 5x5 softbal te komen.

Inhoud

Logische opbouwmethode om de softbalskills bij te brengen d.m.v. variërende oefeningen, om te komen tot een 4x4 of 5x5 spelwedstrijd


  • Aanreiken van variërende oefeningen softbal.
  • Aanreiken van een logische opbouwmethode.
  • Implementeren van verschillende rollen binnen softbal.
  • Implementeren van mogelijke evaluatiemethode d.m.v. rubrics.

Methodiek
  • Didactische modelvoorstelling.
  • Spelen van opbouwende spelvariaties en spelvormen.
  • Introduceren van evaluatierubric in het spel zelf.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Bert Swinnen
Doelstelling
  • Leuke oefen- en spelvormen meegeven voor de leraren
  • Leraren instrueren over de rol van de scheidsrechter
Inhoud
  • -Korte fysieke opwarming ter voorbereiding
  • Opwarming basisslagen (tafels werken samen voor een zo hoog
  • mogelijk reeks)
  • Instructie over opslagen
  • Verplaatsingsoefening met vrije bal
  • Instructie over scheidsrechter en setvorm
  • Keizerspel met gewone en funopdrachten demo
  • Molentje (evt met open tafel) demo / op meerdere tafels
  • Kapiteinsspel demo
  • Koningsspel
Methodiek

Korte uitleg + leraren zelf laten uitvoeren

Beginsituatie

We verwachten dat je ooit al eens getafeltennist hebt en dat je een rally van 4-5 slagen kan spelen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Brecht Vyncke
Doelstelling

Delen van kennis en het stimuleren van good practices om als leerkracht lichamelijke opvoeding een verbindende rol op te nemen tussen sportclubs en kinderen?

Inhoud

Waarom is de participatiegraad in sportclubs lager bij jongeren in armoede en genieten zij dus minder van de voordelen die horen bij buitenschoolse sport? We gaan kort doorheen enkele cijfers en acties.

Hoe kunnen we als maatschappij (overheid, sportclub, sociale sector, onderwijs…) vervolgens de brug maken opdat meer jongeren de weg vinden naar de sportclubs. Hier duiden we good practices uit meerdere Vlaamse clubs, kijken we naar de leerkrachtenbevraging en staan we stil bij wat de jongeren ons tijdens specifieke interviews deelden. Uiteraard ligt de focus steeds op de mogelijke rol van de leerkracht LO.

Methodiek

Theoretische sessie in een klaslokaal. We stimuleren de interactie tussen deelnemers en delen kennis en good practices.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
Docenten
  • Rik Van den Bergh
Doelstelling

Inzet van kleine, leuke, attractieve, intensieve spellen om kinderen zowel meer beweegvaardig als enthousiast voor het bewegen te maken.

Inhoud

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met jouw leerlingen in het secundair onderwijs. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen. 

Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse 'burner spellen' spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Beoordeelt u zelf!

Methodiek

Met elkaar actief spelen van diverse spellen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Dennis Witsiers
Inhoud

Met bokshandschoenen: opbouw met jab, cross, hook en uppercut naar een combinatie en sparring.

Met stootkussens: je uitleven op een stootkussen met vuisten, ellebogen, knieën en voeten.

Techniek is ondergeschikt aan beleving.


Mogelijkheid om handschoenen en kussens te huren voor de lessen LO bij de docent.

Methodiek
  • Korte opwarming in groep.
  • Partneroefeningen met bokshandschoenen en stootkussens.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Tom De Gersem
Doelgroep
Alle leraren die geïnteresseerd is om Parkour lessen te voorzien en/of reeds Parkour lessen aanbieden in de lessen LO zijn welkom!
Doelstelling
Leraren kunnen het lessenpakket “Parkour op school” vlot gebruiken waardoor niets hen nog in de weg staat om freerunning te geven. 
Inhoud
  • Wat is “Parkour op school” en hoe bereid ik snel mijn lessen voor? 
  • Hoe gebruik ik Parkour op school in de les? 
  • Welke mogelijke macro en micro organisatievormen zijn er? 
  • Welk materiaal kun je gebruiken voor Parkour? 
  • Welke opstellingen creëren meer mogelijkheden voor mijn leerlingen? 
  • Hoe differentieer ik met het lessenpakket? 

Kortom: Je hoeft geen demo’s zelf te geven, je kan met weinig materiaal aan de slag en je hebt eindeloze inspiratie voor handen. 

Methodiek
  • Gebruik van multimedia (kijkwijzers, videotutorials en opdrachtenfiches)
  • Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag.
  • Postenwerk, vlotte doorschuifsystemen, autonome keuzes
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Florian Tanghe
Doelstelling
Na deze sessie moeten de deelnemers meer inzicht hebben in de technieken en opbouw van lessen judo en worstelen voor het secundair onderwijs. 
Inhoud

Grappling is een verzamelnaam voor technieken zonder trappen en stoten. Deze vechtsporttechnieken zijn veilig en geschikt voor implementatie in het secundair onderwijs. Judo en worstelen zullen in deze sessie het uitgangspunt zijn, waarbij zowel grondwerk als worpen worden belicht, met speciale aandacht voor gelimiteerde spelvormen om worpen veilig in een sparringssessie te gebruiken.


Methodiek
Gelimiteerde spelvormen bruikbaar zonder Gi (Kimono). 
Beginsituatie
Gelieve sportieve kledij te dragen en metalen voorwerpen uit te doen.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Gelieve sportieve kledij te dragen en metalen voorwerpen uit te doen.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Michiel Hoste

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 20 mei 2025
van 09:00u tot 15:00u

Locatie

KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België

Prijs

€ 125,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D25-007