Maak kennis met eenvoudige spelvormen, verbeter je technische vaardigheid en laat de leerlingen de belangrijkste spelregels zelf toepassen.
Leerlingen willen direct een wedstrijdje spelen. En deels terecht, want daar draait het toch om bij (slag)doelspelen! Spelen gaat in die zin voor op oefenen.
Leerlingenrollen zoals ‘scheidsrechter’ en ‘coach’ kunnen we ook toepassen. Maar hoe bouwen we dit op en organiseren we dit?
Al snel worden we als leerkracht geconfronteerd met technische tekortkomingen, waardoor de spelvorm niet optimaal verloopt.
In een eerste oefenfase staat scoren op doel centraal. Met enkele basisvaardigheden floorball, kunnen we in relatief korte tijd het shot verbeteren.
Later kunnen eventueel oefenvormen op samen spelen en alleen spelen (dribbel, bal afschermen) worden aangereikt.
De floorballsessie is opgevat als doe-sessie. Gekwetste leerkrachten kunnen natuurlijk ook meevolgen en nota's nemen.
Hoe kan je korfbal op een eenvoudige en attractieve manier brengen op school.
Met een heel aantal eenvoudige oefeningen en spelvormen laten we zien hoe je korfbal op een leuke en attractieve manier kan aanbrengen binnen de schoolcontext. We starten met heel wat oefen- en spelvormen waar er gewerkt wordt op scoren waarbij we ook een aanleervorm aanbrengen van het bovenhands schot en de doorloper. Eindigen doen we met een aantal eenvoudige wedstrijdvormen met zeer eenvoudige regels zodat er snel leuke wedstrijdjes kunnen gespeeld worden.
Dit is een actieve workshop waarbij je zelf alle oefeningen en wedstrijdvormen ervaart.
Je neemt actief deel.
Aan de hand van een praktijksessie met stepaerobics en/of aerobics werken we rond verschillende (ritmische) beweeg- en persoonsdoelen.
In deze praktijksessie gaan we creatief aan de slag met bewegingen uit stepaerobics én aerobics. We werken aan een choreografie waarbij we steps ook kunnen vervangen door banken, bovenste kastdelen… We integreren samenwerken als duo, in team… en beleven veel beweegplezier.
De sessie bestaat uit praktijkvoorbeelden waarbij we met de actieve inbreng en deelname van de deelnemers werken rond het bovenstaand thema. Werkvormen variëren.
Oefenstof- en methode aanbrengen om tot een schoolvorm 4x4 of 5x5 softbal te komen.
Logische opbouwmethode om de softbalskills bij te brengen d.m.v. variërende oefeningen, om te komen tot een 4x4 of 5x5 spelwedstrijd
Korte uitleg + leraren zelf laten uitvoeren
We verwachten dat je ooit al eens getafeltennist hebt en dat je een rally van 4-5 slagen kan spelen.
Delen van kennis en het stimuleren van good practices om als leerkracht lichamelijke opvoeding een verbindende rol op te nemen tussen sportclubs en kinderen?
Waarom is de participatiegraad in sportclubs lager bij jongeren in armoede en genieten zij dus minder van de voordelen die horen bij buitenschoolse sport? We gaan kort doorheen enkele cijfers en acties.
Hoe kunnen we als maatschappij (overheid, sportclub, sociale sector, onderwijs…) vervolgens de brug maken opdat meer jongeren de weg vinden naar de sportclubs. Hier duiden we good practices uit meerdere Vlaamse clubs, kijken we naar de leerkrachtenbevraging en staan we stil bij wat de jongeren ons tijdens specifieke interviews deelden. Uiteraard ligt de focus steeds op de mogelijke rol van de leerkracht LO.
Theoretische sessie in een klaslokaal. We stimuleren de interactie tussen deelnemers en delen kennis en good practices.
Inzet van kleine, leuke, attractieve, intensieve spellen om kinderen zowel meer beweegvaardig als enthousiast voor het bewegen te maken.
Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met jouw leerlingen in het secundair onderwijs. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.
Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse 'burner spellen' spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Beoordeelt u zelf!
Met elkaar actief spelen van diverse spellen.
Met bokshandschoenen: opbouw met jab, cross, hook en uppercut naar een combinatie en sparring.
Met stootkussens: je uitleven op een stootkussen met vuisten, ellebogen, knieën en voeten.
Techniek is ondergeschikt aan beleving.
Mogelijkheid om handschoenen en kussens te huren voor de lessen LO bij de docent.
Kortom: Je hoeft geen demo’s zelf te geven, je kan met weinig materiaal aan de slag en je hebt eindeloze inspiratie voor handen.
Grappling is een verzamelnaam voor technieken zonder trappen en stoten. Deze vechtsporttechnieken zijn veilig en geschikt voor implementatie in het secundair onderwijs. Judo en worstelen zullen in deze sessie het uitgangspunt zijn, waarbij zowel grondwerk als worpen worden belicht, met speciale aandacht voor gelimiteerde spelvormen om worpen veilig in een sparringssessie te gebruiken.
KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België
€ 125,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D25-007