Na deze workshop:
Cijfers tonen aan dat 45% van de kinderen in het regulier onderwijs en 96% van de kinderen in het buitengewoon onderwijs geconfronteerd wordt met trauma of chronische stress. Kinderen worden veel meer dan we denken blootgesteld aan situaties als huiselijk geweld, een vechtscheiding, het verlies van een ouder, het moeten vluchten uit een oorlogsgebied, pestgedrag, grensoverschrijdend seksueel gedrag of de reacties van ouders op extreme, langdurige stress,… Al deze situaties hebben een grote invloed op de ontwikkeling, het leervermogen en het gedrag van kinderen.
Vanuit het onderwijs kan je een heel belangrijke rol spelen naar kinderen met trauma. Door trauma te herkennen en hier op een trauma-sensitieve manier mee om te gaan kan je het verschil maken. Dit lijkt misschien niet altijd even makkelijk. Hoe herken je trauma? Wat zeg je best tegen een leerling? Wat doe je met hun verhaal? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak? Hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school? Hoe kan de zorg voor je leerlingen in evenwicht blijven met de zorg voor jezelf?
In deze interactieve nascholing gaan we in op de impact van trauma bij kinderen. We kijken naar de symptomen van trauma en hoe jij die als leerkracht kan herkennen. We gaan dieper in op wat leerlingen nodig hebben en staan stil bij de rol van de school en van jou als leerkracht.
Interactieve sessie met voldoende ruimte voor eigen inbreng en vragen. Aan de hand van concrete casussen, ingebracht door de deelnemers of de trainer, wordt de theorie omgezet in de praktijk en worden voldoende tools en handvaten aangereikt om direct mee aan de slag te gaan.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Team
Classic
16
T23-178