Nieuw dit schooljaar
Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit
Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy
Je leert lees- en luisterlessen effectief, boeiend én efficiënt ontwerpen. Via een "leeslestabel" denk je na over de tekst, het leesdoel, de leesstrategieën en zet je gevarieerde werkvormen in. Je volgt hierbij de principes van Close Reading/Listening.
Onderzoeken en peilingsrapporten blijven het aangeven: kinderen doorgronden teksten moeilijk en begrijpen de betekenis van de tekst onvoldoende.
Leeslessen blijven heel complexe aangelegenheden.
Op basis van wat werkt, ontwikkelden we een website (www.closereading.be) die kan helpen om lees- en luisterlessen effectief én efficiënt te ontwerpen. Via een "leeslestabel" denk je na over de tekst, het leesdoel, de leesstrategieën en zet je gevarieerde werkvormen in.
De tool is uitgewerkt volgens de principes van Close Reading, een effectieve methodiek die dieper laat graven in een tekst. Waarover gaat de tekst? Hoe wordt het in de tekst gezegd? Wat betekent de tekst? In drie lezingen kom je tot de diepe kern van de tekst. “Close Reading” en “Listening” zijn mogelijkheden die al bij jonge kinderen aan bod kunnen komen. Je kan ze toepassen op zowel lange als korte teksten, op verhalen of functionele teksten. Bij dit lezen en voorlezen staat interactie centraal. Samen dénken en praten over een tekst doet dieper lezen en luisteren, koppelt aan voorkennis en laat tot begrip komen.
Uitleg over wat werkt en niet werkt bij begrijpend lezen.
Voorstelling van de website www.closereading.be
Uitwerking van een praktijkvoorbeeld waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.
Suggesties voor eigen klas- en schoolwerking.
Graag vooraf doorgeven in welk leerjaar je werkzaam bent.
Ook kleuteronderwijzers van de oudste kleuters kunnen (gedeeltelijk) aansluiten.
Team
Classic
24
T25-202