Dag van de aanvangsbegeleiding

Afgelopen

Inhoud

Deze studiedag zal plaatsvinden op woensdag 30 november 2022 in VIVES Campus Kortrijk (Onderwijsgebouw).

Timing

08u30 – 09u00   Onthaal met koffie

09u00 – 09u15   Verwelkoming en voorstelling van het programma

09u15 – 10u45   Keynote: dhr. Johan De Wilde (Odisee)

11u00 – 12u00   Voorstelling professionaliseringstool Pro+

12u00 – 13u00   Broodjeslunch

13u00 – 14u00   Werkwinkels beurt 1

14u10 – 15u10   Werkwinkels beurt 2


Hoe bereik je het onderwijsgebouw (gebouw O)?

Via de volgende link vind je meer info over de locatie en de parkeermogelijkheden: https://www.vives.be/nl/over-vives/campussen/vives-kortrijk/onderweg

Plenumreferaten

Doelstelling

De keynote heeft tot doel mentoren te inspireren om hun rollen zowel ruimer in te vullen als breder te delen met collega’s. 

Inhoud

De keynote zal vertrekken van 5 breed gedragen basisprincipes van een goede aanvangsbegeleiding.

  1. Begeleid starters samen
  2. Zie de talenten van de starters
  3. Focus op informeel leren
  4. Personaliseer de begeleiding
  5. Blijf professionaliseren


Daarbovenop zal bijzondere aandacht gaan naar minder bekende concepten zoals psychologische veiligheid en emerging adulthood.

Methodiek

keynote

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
Docenten
  • Johan De Wilde
Inhoud

Het instrument PRO+ detecteert en brengt in kaart welke professionaliseringsnoden er bij de leraren zijn. Dit helpt je als leerkracht en als team om via gerichte professionalisering de ontwikkeling van de competenties van alle lerenden maximaal te ondersteunen.

Dit instrument werd ontwikkeld door Eekhout Academy met de steun van de provincie West-Vlaanderen.


Aangezien de juiste professionalisering het verschil kan maken willen we dit instrument graag voorstellen op de Dag van de aanvangsbegeleiding.

Voor meer info: https://home.eekhoutacademy.be/pro/

Methodiek

hands-on

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:00
Docenten
  • Johan Halsberghe

Werkwinkels

Doelgroep
Leraren en aanvangsbegeleiders lager en secundair onderwijs
Doelstelling
  • Je krijgt zicht op hoe je een doel- en criteriagerichte kijkwijzer kan opstellen.
  • Je krijgt zicht op hoe je een kijkwijzer coachend kan inzetten.
Inhoud

Deze sessie geeft de opbrengst van twee jaar praktijkonderzoek naar klasobservaties bij startende leraren weer. In een eerste fase werd een instrument ontwikkeld, daarna werd het in de praktijk ingezet om te zien of het tegemoet komt aan de professionaliseringsbehoeften van de startende leraren. 

Het doel van het instrument is dat leraren door zelfreflectie en kritisch denken zicht krijgen op hun groeiproces en dat ze in staat zijn hun leerproces in handen te nemen. Daarnaast moet het instrument professionaliseringsbehoeften van starters in kaart brengen om hier tegemoet aan te komen als aanvangsbegeleider.

Methodiek

Voorstelling met Powerpoint

Beginsituatie

/

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:00
  • E: 14:10 tot 15:10
Docenten
  • Leen Gurdebeke
Doelgroep
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Mentoren, lerarencoaches, coördinatoren aanvangsbegeleiding
Doelstelling

Aanzetten tot reflectie met betrekking tot de werking in de eigen context

Inhoud

Een praktijkvoorbeeld uit het basisonderwijs ter inspiratie. 

Hoe wordt aanvangsbegeleiding binnen de SG vormgegeven? 

Elke school heeft een schooleigen lerarencoach. De 2 coördinatoren werken overkoepelend/verbindend.

Vertrekkend vanuit onze visie op aanvangsbegeleiding nemen we de deelnemers mee in onze dagelijkse werking. 

Haalbaar, werkbaar, concreet.

De transfer naar het secundair onderwijs kan worden gemaakt. 


Methodiek

Powerpoint voorstelling. 

We voorzien ruimte voor interactie en vragen. 

Beginsituatie

Iedereen betrokken bij aanvangsbegeleiding.

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:00
Docenten
  • Marc Werbrouck
  • Tine Vandewalle
Doelgroep
  • Mentoren
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Ondersteunend en administratief personeel
Doelstelling

Het aanbieden van een concreet kader en handvatten om een onderbouwd aanvangsbeleid vorm te geven in eigen scholengemeenschap of school.

Inhoud

Kennismaking met de aanpak “aanvangsbegeleiding” binnen de scholengemeenschappen Molenland (Driespan/Poelberg Ommeland/Ferdinand Verbiest)

Op welke visie is de aanvangsbegeleiding opgebouwd?

Welk aanbod krijgt de startende leraar?

Hoe behoud ik het overzicht als mentorcoach?

Hoe geef ik aanvangsbegeleiding op maat?

Welke betekenis heeft de aanvangsbegeleiding voor de startende leraar?

Wat zijn de valkuilen van de mentorcoach?

Hoe groeien in de job als mentorcoach?

Methodiek

Uiteenzetting a.d.h.v. een PowerPoint met mogelijkheid tot vraagstelling.

Beginsituatie

Startende mentoren aanvangsbegeleiding

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:00
  • E: 14:10 tot 15:10
Docenten
  • Silvie Huys
Doelgroep

Mentoren

Doelstelling

Hoe kan je beginnende leerkrachten begeleiden bij hun reflectie op hun communicatie en zo groeien naar een meer pedagogisch sensitieve communicatie

Inhoud

Growth mindset, self-efficacy, self-determination, self-regulation… veel van de kaders die we ontdekken als we op zoek gaan naar communicatie die de inclusie en integratie van jongeren met leerbelemmeringen verhoogt, vertrekken vanuit eenzelfde positieve ingesteldheid.

Hoe kunnen we vanuit deze gedachten werken aan een veilig leef-en leerklimaat, een klimaat waarin jongeren zich betrokken voelen?

We werken naar een mogelijk reflectie-instrument om de communicatie van leerkrachten pedagogisch sensitiever te maken.

Methodiek

Interactieve werkvormen: vertellen met ruimte voor vragen, braindump, leren via hardop denken, leren via rolmodel, debat, om-denken.

Beginsituatie

Mentoren

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:00
  • E: 14:10 tot 15:10
Docenten
  • Wim Vanhoutte
Inhoud

Empowerment door zelfreflectie

--> INside/OUT


  • Vanuit de KERNKWALITEITEN coachen --> LIFTmethode
  • CONSTRUCTIEF feedback geven
  • Inzicht in de KRACHT van woorden

Opgelet, dit is een lange werkwinkel. Als je voor deze werkwinkel kiest, volg je slechts één werkwinkel.

Deelnemers brengen mee:

Uitgeprint resultaat van de screening via www.viacharacter.org, “take the free survey” in Nederlands

Methodiek
Theoretische modellen, oefeningen en interactieve bespreking
Beginsituatie

Open mind

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:00
  • E: 14:10 tot 15:10
Docenten
  • Griet Vanhooren

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 30 november 2022
van 08:30u tot 15:10u

Locatie

KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 110,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Mentoren

 

Maximum aantal deelnemers

120

Code

D23-020