Nieuw dit schooljaar
SESSIE 1
Krachtig samenwerkend leren: Groepsdynamiek meetbaar maken in fysieke én digitale context (13u30-14u45)
Doelstelling:
Groepsprocessen interpreteren, sociale bewustwording stimuleren en feedback inzetten om samenwerking te verbeteren.
Inhoud:
Hoe komt het dat sommige groepen (zowel fysiek als online), vlot samenwerken, terwijl andere ondanks duidelijke opdrachten, moeilijkheden ondervinden? En hoe stuur je als lesgever die groepsinteracties bij? Zeker in digitale leercontexten is het moeilijk om een goed zicht te krijgen op wat er zich binnen groepen afspeelt.
We vertrekken vanuit het 5-pijler-model en tonen hoe taakontwerp, rolverdeling, interactie en technologie de kwaliteit van groepsdynamiek bepalen. Het evalueren van het sociaal functioneren van groepen is daar een onderdeel van.
Aansluitend gaan we in op hoe de Vragenlijst Sociaal Functioneren tijdens Groepswerk kan worden ingezet en wat dit oplevert. Zo krijgen studenten en leerlingen meer zicht op hun eigen groepsproces, en lesgevers krijgen een concrete basis om samenwerking te volgen, te bespreken en te ondersteunen.
Methodiek/werkvormen:
We bekijken hoe je groepsprocessen in samenwerkend leren kunt herkennen en interpreteren, ook in digitale contexten. We tonen hoe sociale bewustwording daarbij een rol speelt en welke feedback de samenwerking kan versterken. Deelnemers krijgen praktische handvatten om groepsdynamiek zichtbaar te maken.
SESSIE 2
Samenwerken kan/moet je leren. Ontdek hoe je samenwerken écht laat slagen in jouw klas! (15u00-16u15)
Doelstelling:
In deze workshop leer je effectief groepswerk ontwerpen. Daarnaast hebben we aandacht voor een eerlijke beoordeling van groepswerk.
Inhoud:
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder.” Maar… goed samenwerken gebeurt niet vanzelf. Groepswerk is een populaire werkvorm in het onderwijs, maar zorgt ook vaak voor frustratie. Denk aan ‘meelifters’, ongelijke inzet of opdrachten die niet het gewenste leerresultaat opleveren.
Onderzoek toont aan: samenwerkend leren is niet altijd dé oplossing. Het vraagt een doordacht ontwerp, duidelijke instructie en actieve begeleiding. Want samenwerken is een complexe vaardigheid die je moet leren.
Wil jij weten hoe je groepswerk écht laat werken?
In deze interactieve workshop ontdek je:
• Hoe je opdrachten ontwerpt die geschikt zijn voor groepswerk.
• Hoe je betrokkenheid en verantwoordelijkheid van élke leerling stimuleert.
• Hoe je eerlijk en effectief evalueert, zodat ieders bijdrage telt.
Methodiek/werkvormen:
In deze workshop schetsen we een theoretisch kader voor groepswerk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en doorspekt met voorbeelden.
Daarna gaan we effectief aan de slag.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee en eventueel ook een eerdere taak die ze willen herdenken.
| Code | Sessies | Status | ||
|---|---|---|---|---|
| I26-133-A |
|
inschrijven |
1
€ 78,00
Individu
Classic
24
I26-133