Digitaal adaptief leerpad: gepersonaliseerd onderwijs voor betere leerresultaten
Ontwikkel een adaptief leerpad waarbij het leerproces van de leerling/de studenten gepersonaliseerd worden

Doelstellingen

Ontwerpbasis

  • De deelnemer ontwikkelt inzicht in essentiële ontwerpprincipes voor het opbouwen van leerpaden, met specifieke aandacht voor adaptiviteit, differentiatie en leerdoelgerichtheid.
  • De deelnemer past deze ontwerpprincipes toe om aantrekkelijke en doelgerichte (adaptieve) leerpaden te creëren die inspelen op de diversiteit binnen de klasgroep.

Onderwijstechnologische vaardigheid

  • De deelnemer raakt vertrouwd met de aangeboden onderwijstechnologische tools die ondersteuning bieden bij het ontwerpen van (adaptieve) leerpaden.
  • De deelnemer beheerst de basisfunctionaliteiten van deze tools en past ze toe om leertrajecten op maat van leerlingen of studenten vorm te geven.

Lesmateriaalcreatie

  • De deelnemer is in staat om (adaptieve) leerpaden te ontwikkelen met behulp van digitale tools, waarbij zowel inhoudelijke opbouw als leerprogressie op een gestructureerde manier worden weergegeven.

Efficiëntie en probleemoplossing

  • De deelnemer past praktische tips en technieken toe om efficiënt en effectief te werken binnen de gekozen leerpadtools.
  • De deelnemer herkent courante ontwerpuitdagingen en ontwikkelt oplossingsstrategieën om de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van het leerpad te optimaliseren.
Inhoud

Hoe zorg je ervoor dat elke leerling of student op zijn of haar eigen tempo, niveau en noden kan leren? In deze professionalisering ontdek je hoe je digitale leerpaden ontwerpt die niet alleen gestructureerd en doelgericht zijn, maar ook ruimte bieden voor differentiatie, zelfsturing en leerprogressie.

Je leert hoe je leerdoelen, evaluatiecriteria en visuele elementen samenbrengt in één coherent geheel dat zich aanpast aan de diversiteit binnen je klasgroep. Zo creëer je een leeromgeving waarin leerlingen of studenten zich uitgedaagd, ondersteund en betrokken voelen.

Wat ga je leren in deze professionalisering?

  • Je krijgt inzicht in de bouwstenen van een adaptief leerpad en hoe je die op een doordachte manier combineert.
  • Je leert digitale tools functioneel inzetten om leertrajecten op maat te ontwerpen.
  • Je past strategieën toe om ontwerpuitdagingen te overwinnen en je leerpaden zowel gebruiksvriendelijk als pedagogisch sterk te maken.

Klaar om gepersonaliseerd leren een centrale plek te geven in jouw onderwijspraktijk?

Schrijf je in voor deze professionalisering en ervaar hoe je met digitale leerpaden het potentieel van elke leerling sterker tot ontwikkeling laat komen – stap voor stap, op maat en met impact.

Deze nascholing kan ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)

Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.

In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.

De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.

Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.

Beginsituatie
  • Er wordt geen specifieke inhoudelijke voorkennis vereist voor deelname aan deze professionalisering.
  • Deelnemers beschikken over basisdigitale vaardigheden, zoals vlot computergebruik en vertrouwdheid met internettoepassingen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-033