Als leerkracht-zij-instromer in het SO ondersteunende tools verzamelen om op een gerustgestelde, zelfzekere en kwaliteitsvolle wijze te kunnen lesgeven aan tieners van vandaag, met oog voor:
H1: Bij de start
- wie ben jij en hoe vind je je plek
- wie zijn je leerlingen (tieners, diverse groep met diverse noden ...)
H2: Wat is je opdracht?
- Leerlingen tot leren brengen in en met je vak
- Leren is een competentie (leerkennis - leerhouding en leermotivatie - leervaardigheden)
H3: Lesgeven
- Je les voorbereiden (inhoud, structuur, methode ...)
- Je les geven (je publiek boeien, aandacht houden, presenteren, technische middelen ...)
- Opdrachten geven, instructies formuleren
H4: En er is meer
- Toezicht houden, deelnemen aan klassenraden, oudercontact houden, toetsen verbeteren en feedback geven
H5: Duurzaam klasmanagement
- Principes: recht op leren verzekeren, omgaan met weerstand, "normaal" leerlingengedrag
- Bouwstenen: structuur en grenzen, veiligheid en respect, autonomie en participatie, communicatie en interactie, groep en individu, betrokkenheid en motivatie, connectie en begrip
Team
Classic
25
T25-047