Kennis en inzicht verwerven in de verschillende kenmerken van hoogbegaafdheid, zodat je hoogbegaafde leerlingen leert herkennen in de klas.
Je kent wel de ideale leerling die iedereen in zijn klas wil hebben. Een braaf hoogbegaafd kind dat goed meewerkt, mooie punten haalt, zijn werk netjes en nauwkeurig afmaakt en geliefd is bij zowel leerkracht als leerlingen. Zo’n kind waarvan je denkt: ‘Die zal er wel komen!’
Dit is het beeld dat de meeste leerkrachten hebben van hoogbegaafde leerlingen. Maar dan maak je een grote vergissing… er zijn nog vijf andere types van hoogbegaafde kinderen te herkennen in de klas.
Hoe eerder een hoogbegaafd kind wordt herkend in de klas, hoe sneller een gepaste begeleiding kan geboden worden en hoe meer kans dat het kind zich goed in zijn vel voelt en niet gaat onderpresteren.
Daarna worden de zes profielen van hoogbegaafde leerlingen besproken die zowel van toepassing zijn in de lagere school als in het secundair.
De nascholing eindigt met het bespreken en inkijken van een aantal signaleringsprotocollen die ervoor zorgen dat hoogbegaafde kinderen systematisch gescreend kunnen worden en er geen kinderen meer worden overgeslagen.
Team
Classic
25
T23-143