iPad innovatie: didactische tips en tools
Integreer de iPad effectief in je onderwijs met essentiële apps en externe toepassingen

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
Ontwerpbasis
  • De deelnemer ontwikkelt inzicht in het didactisch ontwerp van leeractiviteiten waarin de iPad op een doelgerichte en betekenisvolle manier wordt geïntegreerd in het onderwijs.
  • De deelnemer past relevante ontwerpprincipes toe om digitale leermomenten met de iPad op te bouwen, rekening houdend met vakinhouden, eindtermen en leerlingenprofielen.
Onderwijstechnologische vaardigheid
  • De deelnemer raakt vertrouwd met essentiële educatieve apps en toepassingen voor de iPad, bruikbaar binnen diverse leergebieden in het onderwijs.
  • De deelnemer beheerst de basisfunctionaliteiten van deze apps en zet ze in voor instructie, verwerking, evaluatie en klasmanagement.
  • De deelnemer leert externe toepassingen kennen die complementair zijn aan het iPad-gebruik en past deze gepast toe.
Lesmateriaalcreatie
  • De deelnemer ontwikkelt lesmateriaal en digitale opdrachten waarbij de iPad als leerinstrument actief wordt ingezet, afgestemd op het leerjaar, het vak en de leerdoelen.
  • De deelnemer structureert leerobjecten op een manier die uitnodigt tot interactie, differentiatie en zelfstandigheid bij leerlingen.
Efficiëntie en probleemoplossing
  • De deelnemer past praktische tips en methodes toe om de iPad efficiënt in te zetten voor lesvoorbereiding, evaluatie en klasorganisatie.
  • De deelnemer herkent mogelijke obstakels bij het gebruik van de iPad in het klasgebeuren en ontwikkelt oplossingsgerichte strategieën die zowel pedagogisch als technisch onderbouwd zijn.
Inhoud

Wil je de iPad doelgericht inzetten in je lessen, op een manier die écht bijdraagt aan leren? Tijdens deze professionalisering ontdek je hoe je met krachtige digitale toepassingen betekenisvolle leermomenten creëert, ondersteund door een doordachte didactiek.

Je vertrekt vanuit een onderwijskundig kader en leert hoe je lesactiviteiten opbouwt waarbij de iPad een meerwaarde biedt. Vervolgens zie je concrete voorbeelden van hoe je instructie, verwerking, evaluatie en klasorganisatie met digitale toepassingen verrijkt. In de praktijkgerichte workshopfase ontwerp je zelf lesmateriaal en leeractiviteiten op maat van jouw klas, met aandacht voor interactie, differentiatie en zelfstandigheid.

Wat ga je leren in deze professionalisering?

  • Je leert hoe je de iPad integreert in je lesontwerp, met aandacht voor leerdoelen en leerlingenprofielen.
  • Je ontwikkelt vaardigheden in het inzetten van apps en toepassingen binnen diverse vakken.
  • Je maakt lesmateriaal dat uitnodigt tot actieve participatie, reflectie en creativiteit.
  • Je past efficiënte werkmethodes toe en leert omgaan met uitdagingen in de klaspraktijk.

Wil je het maximale halen uit je iPad en je onderwijspraktijk versterken met digitale creativiteit?

Schrijf je in en ontdek hoe je technologie inzet die echt inspireert en motiveert.

Deze professionalisering kan ook online georganiseerd worden.

Methodiek
Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)
Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.
In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.
De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.
Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.
Beginsituatie
  • Er wordt geen specifieke inhoudelijke voorkennis vereist voor deelname aan deze professionalisering.
  • Deelnemers beschikken over basisdigitale vaardigheden, zoals vlot computergebruik en vertrouwdheid met internettoepassingen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-044