Nieuw dit schooljaar
1) Startdag op woensdagvoormiddag 19 februari 2025 in KU Leuven Kulak Kortrijk
08.45u – 09.45u: Toelichting visietekst 'Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs' door Kenniscentrum Digisprong
09.45u – 10.00u: Pauze
10.00u – 13.00u: Lezing 'Betekenis van AI voor onderwijs' + introductie online module door Rani Van Schoors + bezoek aan the Flax: House of AI
2) Het gebruik van AI in het onderwijs: een vloek of een zegen? - online module (zelfstandig, asynchroon te doorlopen tussen 19 februari en 19 maart / 5 à 7 uur)
Welke invloed heeft AI op het onderwijs?
Moeten we onze manier van lesgeven veranderen?
Welke ethische aspecten van AI-gebaseerde hulpmiddelen moet je in gedachten houden?
Er zijn veel discussies over de mate waarin AI een rol kan spelen in zowel het leer- als het onderwijsproces.
Om licht te werpen op dit onderwerp heeft itec een online training ‘AI in Education’ gelanceerd. De training wil het potentieel van AI in het onderwijs belichten door academische inzichten te combineren met praktijkvoorbeelden.
3) Terugkomdag op woensdagvoormiddag 19 maart 2025 in VIVES Hogeschool Kortrijk
09.00u – 10.00u: Uitwisseling ervaringen rond de online module + mogelijkheid tot vraagstelling
10.00u – 11.00u: Workshops - beurt 1
11.00u – 11.30u: Pauze
11.30u – 12.30u: Workshops - beurt 2
Aanbod workshops - Geef je keuze(s) door bij inschrijving!
Je kan twee workshops volgen. Kies je voor 3d), dan volg je slechts 1 workshop.
3a) Directe AI-gestuurde feedback op handgeschreven spellingsoefeningen met ‘de Spellingsmonitor’
Justine Pillaert
Doelgroep: leraren lager onderwijs
Met de Spellingsmonitor zoeken VIVES Hogeschool en iMec’s SmartEducation@School samen met enkele leerkrachten van het derde leerjaar een AI-gestuurde oplossing voor automatisch verbeteren én remediëren van dictees. De Spellingsmonitor laat leerkrachten toe dictees en spellingsoefeningen op papier af te nemen, maar digitaal te (laten) verbeteren door leerlingen. De klas schrijft de dicteewoorden neer en elke leerling scant de geschreven woorden vervolgens zelf met een tablet.
De Spellingsmonitor checkt de woorden en geeft aangepaste feedback. Eigenaarschap van leren ligt op deze manier echt bij de leerling. Juist/fout wordt meteen gekoppeld aan toegankelijke feedback op maat van de spellingsmoeilijkheid.
Leerlingen leren dus niet alleen spelling, maar ook hoe ze zelfstandig feedback kunnen interpreteren en verwerken. Zo zorgt de Spellingsmonitor voor meer autonomie voor leerlingen, maar ook voor een efficiënter tijdsmanagement voor leerkrachten. Voor hen komt tijd vrij om leerlingen die het nodig hebben in kleine groep te remediëren.
In de workshop maken we kennis met de applicatie en de functionaliteiten in betà-versie. We denken vervolgens na over de didactische inzetbaarheid, valkuilen en opportuniteiten van dit soort AI-gestuurde toepassingen.
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I25-122-A |
|
inschrijven |
1
€ 95,00
Individu
Classic
75
I25-122