Eerstelijnszorg bij leren en studeren realistisch én gedifferentieerd aanpakken als leerkracht: het kan!
Ervaringsgericht en wetenschappelijk onderbouwd inzicht verwerven in leerstrategieën en leerproblemen bij jouw leerlingen

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen
Neurologische werking van het leren en impact van leer-en ontwikkelingsproblemen op leren en studeren. 
Hoe kan je als leerkracht-coach oplossingsgericht & motiverend inspelen op de noden van jouw klas zonder te verdrinken in je werk.
Inhoud

Volgens het decreet leerlingenbegeleiding moet elke school verplicht een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding ontwikkelen, implementeren en evalueren. Leerkrachten spelen hierbij een cruciale rol als eerstelijnszorg. 

Op deze tweedaagse rond leerlingenbegeleiding leggen we ons toe op het domein van leren en studeren. Op de eerste opleidingsdag bouwen we een referentiekader. Wat is leren en welke coaching werkt stimulerend en activerend? We frissen eerst enkele belangrijke wetenschappelijk-pedagogische standpunten en methodieken op. Vervolgens zoomen we in op de werking van ons brein want dit inzicht is essentieel om leerlingen (beter) te kunnen motiveren. A.d.h.v. oefeningen wordt de invloed van ons brein op ons leren en het belang ervan op onze manier van coaching geconcretiseerd. We maken ook tijd om vragen of concrete casussen voor te leggen.

Op de tweede opleidingsdag staan we stil bij diverse leer- en ontwikkelingsproblemen zoals autisme, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, DCD, … én meer algemene leerproblemen zoals demotivatie, faalangst, uitstelgedrag … Vaak zitten leerkrachten met de handen in het haar en denken/zeggen: "Differentiatie allemaal goed en wel, maar hoe doe je dat in een grote klas met diverse zorg/leerproblemen? En elke klas heeft zo zijn zorg nodig! Hier ben ik niet voor opgeleid."
Naast de tips uit dag 1 rond motiverend coachen, worden tijdens dag 2 ook enkele cruciale “leren leren”-tools meegegeven zodat een gedifferentieerde zorgaanpak wél haalbaar en werkbaar kan zijn als leerkracht én kan renderen voor alle leerlingen. Ook hier weer worden ervaringsgerichte oefeningen geïntegreerd en wordt ruimte voorzien voor het bespreken van eigen casussen. 

Opmerking: Deze tweedaagse vorming richt zich tot elke leraar die voor de klas staat. Wil je je als leerlingenbegeleider verder verdiepen? Bekijk zeker even de Masterclass Leerlingenbegeleiding voor secundair onderwijs waarin deze materie ook uitvoerig aan bod komt.

Methodiek
Theorie afgewisseld met ervaringsgerichte oefeningen en bespreken van (eigen) casussen.

Edities

Code Sessies Status
I24-060-A
donderdag 8 februari 2024
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 8 februari 2024
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 22 februari 2024
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 22 februari 2024
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Sylvia Van Loo

Aantal edities

1

Prijs

€ 260,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I24-060