Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.
Ontluikende geletterdheid vertrekt vanuit een nieuwsgierigheid, een drang om meer greep te krijgen op de wereld rondom hen. Het begint al zeer jong bij het luisteren naar geluiden, de geluiden te herkennen en als betekenisvol te ervaren. De volgende stap is er concepten en tekens aan verbinden.
Kinderen zijn van jong af aan bezig met schriftelijke communicatie. Ze ontdekken al snel de aanwezigheid van geschreven boodschappen die ze al heel vroeg proberen te ontcijferen en te begrijpen. Het is een natuurlijke drang gestimuleerd door een portie gezonde nieuwsgierigheid.
Na het schetsen van de eerste tussendoelen, te vergelijken met de Vlaamse decretale ontwikkelingsdoelen, word je uitgedaagd om een krachtige leeromgeving gericht uit te bouwen.
We vertrekken vanuit klassikale kringactiviteiten, routines en het werken in kleine groepen en bekijken verder vele mogelijkheden binnen je hoeken. Je zal proeven van coöperatief leren via enkele Kagan-structuren. Ook de schoolomgeving biedt heel wat mogelijkheden binnen de bewustwording van de ontluikende geletterdheid.
Je doorloopt een proces vanaf de jongste kleuters die de impulsen vrijblijvend verwerken op eigen initiatief en tijdens de interacties met de leerkracht.
Naarmate kleuters ouder worden zoeken kleuters naar meer uitdaging. We richten ons hier vooral op de zelfsturing met doelgerichte impulsen binnen de verschillende hoeken, met coöperatieve werkvormen en ontdekkingen rondom hun eigen omgeving.
Team
Classic
25
T24-029