Goede vragen stellen is een essentiële vaardigheid die elke leerkracht onder de knie dient te hebben. Effectieve vragen stellen in de klas kan een les maken of kraken. Een effectieve vraag is gericht op het activeren van een actief kritisch denkproces en een onderzoekende houding.
In de literatuur vind je verschillende classificaties in vragen stellen. Deze workshop bekijkt o.a. de soorten vragen binnen de taxonomie van Bloom (1956). De taxonomie biedt een handige structuur en is een praktisch hulpmiddel bij het formuleren van leerdoelen.
In de taxonomie heb je een orde hoge vragen en een orde lage vragen. Vanuit die orde worden zes soorten vragen onderscheiden: kennisvragen, begripsvragen, toepassingsvragen, analysevragen, synthesevragen en evaluatievragen. Deze nemen we een voor een onder de loep met concrete voorbeelden en concrete situaties.
Er zijn 4 stappen die je als leerkracht kan zetten om tijdens een les tot effectieve vragen te komen. Tijdens een oefenmoment krijg je de kans om per twee enkele lesvoorbereidingen onder de loep te nemen en elkaar te helpen bij het stellen van effectieve vragen.
De deelnemers brengen enkele lesvoorbereidingen mee.
Team
Classic
25
T25-018