Rekenzwakke kinderen in het tweede leerjaar. Hoe help je hen op weg? (online)

Afgelopen

Doelstellingen

Na deze studiedag begrijp je zonder twijfel beter waarom sommige kinderen zoveel moeilijkheden hebben, heb je handvatten om met hen aan de slag te gaan en beschik je over een schat aan speelse oefenideeën. 

Inhoud

Rekenen wordt zoveel leuker als we tot 100 mogen gaan … tenminste voor de rekenbollebozen. De anderen hebben een zware klus te klaren. Hoe help je als leerkracht zoveel mogelijk kinderen om dit goed onder de knie te krijgen?

De getallen worden complexer, de vier hoofdbewerkingen doen hun intrede en er zijn al echte procedures.  Tijdens deze studiedag bekijken we hoe je dit alles ook voor zwakke rekenaars begrijpbaar, haalbaar en misschien zelfs leuk kan maken. 

We bekijken voor ieder topic wat er kan mislopen, waarom dit gebeurt en vooral, hoe je dit kan aanpakken. Zo komen de volgende dingen uitgebreid aan bod:

  • Waarom wordt 32 zo makkelijk 23 en wat doen we hiermee?
  • Hoe krijgen we het optellen en aftrekken behapbaar voor de kinderen, hoe gaan we om met notitieschema’s?
  • Wat met het vermenigvuldigen/delen? 
  • Zouden we ook rekenzwakke kinderen tot metacognitie kunnen krijgen? 


Het gaat niet om een ‘methode’ maar heel specifiek over datgene wat je heel concreet kan doen als er iets misloopt. Voor ieder item krijg je ook voldoende omkadering zodat je begrijpt waarom het kan mislopen.

Methodiek
  • De PowerPointpresentatie geeft een goed kader voor de opbouw van de dag maar laat voldoende ruimte voor concrete vragen, bedenkingen en aanvullingen.
  • Belangrijke handelingen worden in video’s getoond en uiteraard is er het spelmateriaal waarmee we aan de slag kunnen gaan. We maken gebruik van onder andere presenter om deze spellen te tonen. 
  • De deelnamelink zal vooraf verstuurd worden naar het mailadres waarmee je de inschrijving voltooid hebt.
Beginsituatie

Pedagogische achtergrond of therapeutische vorming gericht op het begeleiden van rekenzwakke kinderen. 

Edities

Code Sessies Status
I22-050-A
vrijdag 28 januari 2022
9.00u tot 12.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
vrijdag 28 januari 2022
13.00u tot 16.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Hilde Heuninck

Aantal edities

1

Prijs

€ 110,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-050