Groeigericht evalueren van competenties
Tips en tricks voor groeigericht evalueren van (transversale) competenties

Doelstellingen
  • leerkrachten bewust maken van belang van een groeigerichte mindset;
  • leerkrachten bewust laten omgaan met eigenaarschap van leerlingen;
  • leerkrachten ervaring laten uitwisselen rond evaluatie.
Inhoud

Evalueren is en blijft één van de moeilijkste taken voor een leerkracht. Er zijn heel wat onderzoeken en theoretische kaders beschikbaar waarin uitgelegd wordt wat een goede evaluatie zou moeten zijn. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk?

Tijdens de workshop “groeigericht evalueren” worden enkele kaders kort aangehaald, maar word je vooral aangezet om na te denken over jouw eigen klas- en evaluatiepraktijk, waarbij ook de link gelegd wordt met het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK).

Samen met je peers – andere leerkrachten – denk je na over wat een goede evaluatie kan zijn en hoe je dit concreet kan realiseren in jouw klas. Je wordt gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan met de input die je verzamelt tijdens deze workshop. We benoemen ook de uitdagingen en bekijken hoe we hiermee kunnen omgaan.

We staan stil bij de groeigerichte mindset en bekijken samen het belang van eigenaarschap van leerlingen. En dat alles van op een “gulden middenweg”, met de focus op het haalbare.


Methodiek
  • Activerende werkvormen, ervaringsuitwisseling, doceermoment;
  • Na de workshop toegang tot online kenniscentrum met info.
Beginsituatie

Geen specifieke voorkennis vereist. Wel graag wat praktische ervaring in functie van klashouden.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Katrien Goossens
  • Vlajo .org

Prijs per sessie

  • € 450,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-056