Deelnemers aan deze sessie verwerven volgende competenties:
Denken over mijn denken, wat leert mij dat en welke vragen stel ik mezelf dan?
Klaverblad 2: metacognitie en dieptegesprekken
De ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden wordt gezien als een waardevol element van persoonlijkheidsontwikkeling en het ontwikkelen van een innerlijk kompas.
Wat is metacognitie en hoe kunnen we metacognitie aan bod laten komen in ons onderwijsaanbod? Welke vragen stellen we aan leerlingen als we hen metacognitief willen doen denken? Hoe kunnen we leerlingen laten nadenken over hun eigen intra persoonlijke vaardigheden? Hoe kunnen we waardenontwikkeling ondersteunen via gerichte vraagstelling (dieptegesprekken) met kinderen? We leren de techniek aan van ‘chuncken’ binnen de logische denkniveaus. (Dilts en Bateson)
Dit aanbod is bedoeld als ondersteuning van de uitwerking van persoonsgebonden ontwikkeling op de basisschool.
De reeks bestaat uit 4 modules die één geheel vormen, maar ze kunnen ook apart gevolgd worden.
Kenmerk van deze reeks: krachtige inzichten, ondersteund met bruikbare methodieken op school.
De verschillende inzichten, methodieken en instrumenten worden toegelicht. Daarnaast worden verschillende instrumenten concreet besproken en uitgetest op hun toepassingsmogelijkheden binnen de eigen schoolcontext in de vorm van dialoog en interactieve werkmomenten.
Team
Classic
25
T21-184