De praktijk van Zin in leren, zin in Leven!
Komen leren in Leefschool Akkerwinde Nieuwmunster (Zuienkerke)

Afgelopen

Doelstellingen
  • Kennismaking met het pedagogisch project van leefschool Akkerwinde in Zuienkerke;
  • Inzicht verwerven in de praktijkvertaling van het pedagogisch project naar het leren, het les geven en de schoolorganisatie.
Inhoud

Hoe ontwerp je onderwijs voor de 21ste eeuw dat kinderen ‘Zin in leren, zin in leven’ geeft? Leefschool Akkerwinde maakte hiertoe enkele fundamentele keuzes bij het schrijven van haar pedagogisch project:

  • initiatief nemen,
  • zelfstandig werken en
  • verantwoordelijkheid dragen

zijn de sleutelbegrippen die het leren, het lesgeven en de schoolorganisatie in Akkerwinde vorm geven. De ervaringen en de interesses van de kinderen zijn bijna altijd het vertrekpunt voor de projecten. Hierdoor blijft leren voor hen aantrekkelijk en boeiend. Maar dit gebeurt tegelijk met respect voor de eigenheid en het tempo van het kind.

In de schoolorganisatie wordt er gekozen om niet louter binnen het jaarklassensysteem te werken omdat dit nu éénmaal niet altijd op de ontwikkelingsevolutie voor taal, wiskunde, … van kinderen aansluit. Kortom, leefschool Akkerwinde neemt je mee in een schooleigen benadering van het onderwijs voor de 21ste eeuw.

Het programma:

09.00 u. Voorstelling van het pedagogisch project van ‘Leefschool Akkerwinde’

09.40 u. Bezoek aan de klassen

10.10 u. Pauze, mogelijkheid tot vragen stellen aan enkele leerkrachten

10.25 u. Bezoek aan de klassen en de leeromgeving van de school

11.00 u. Reflectie en transfer naar de eigen klascontext

11.00 u.- 11.30 u. Transfer naar de eigen school- en klascontext

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Régine Goeminne

Aantal edities

0

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Komen leren

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

12

Code

I21-033