Module 12: Coaching als leiderschapsvaardigheid
De directeur van nu ... en straks!

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Na de cursus hebben de deelnemers een beter begrip verworven van zichzelf als leiders, begrijpen ze het belang en het effect van een goede relatie tussen de leider en het team en kunnen ze de meest adequate leiderschapsstijl kiezen die in overeenstemming is met de context. De deelnemers hebben dus een fundamentele training gevolgd in het gebruik van coaching als leiderschapstool.

Inhoud

Directeur zijn is een complexe taak. Een directeur moet van heel veel verschillende aspecten op de hoogte zijn en daarnaast ook op de gepaste manier leiding geven. Het motiveren en verenigen van het schoolteam, het omgaan met de vele verschillen bij leerlingen, ouders, leraren, opvoeders, het inspelen op de grote vragen die vanuit de maatschappij komen en het werken in een strakke budgettaire omgeving, kunnen de energie uit elke leider halen, hoe enthousiast en gemotiveerd die ook is.


Er zijn drie zaken nodig om goed en effectief leiderschap te realiseren waarmee je het schoolteam naar een gemeenschappelijke aanpak brengt: een doel, een team en middelen. De relatie tussen de leider en het team is dus één van de fundamentele voorwaarden voor het waarmaken  van effectief leiderschap. 

Welk type schoolleider ben jij? Wat is je doel en wat drijft jou als leider?

In deze Masterclass bestuderen we de relatie tussen de leider en het team en belichten we de rol van de coachende houding waardoor de effecten van het leiderschap duidelijker en effectiever worden. De inspiratie voor de cursus halen we uit IJsland, waar het leiden van een school en een schoolteam op een andere manier aangepakt wordt dan bij ons. De IJslandse aanpak is gebaseerd op een coachende houding van de schoolleider die appèl doet op de groei en verantwoordelijkheid van het team.

Aan het einde van de cursus moeten deelnemers een duidelijke visie hebben op hun eigen leiderschaps- en managementstijl, hun verschillende rollen als manager beter begrijpen en coaching kunnen gebruiken als deel van hun leiderschap.

In deze Masterclass zullen de deelnemers onder begeleiding kunnen werken aan eigen casussen.

De cursus loopt over drie dagen en behandelt de volgende topics:

Dag 1: De (school-)leider

  • Wat is leiderschap? (Lezing en discussie)
  • De wisselwerking tussen de context en het leiderschap (Lezing, discussie en groepswerk)
  • Coaching als leiderschapstool (Lezing en groepswerk)
  • Coachen oefenen (Praktische training)

    Dag 2: Verschillende leiderschapsstijlen
  • Verschillende leiderschapsstijlen (Lezing en discussie)
  • Welk type leider ben ik? (Groepswerk en discussie)
  • Wanneer kan ik coaching inzetten? (Groepswerk en discussie)
  • Praktische oefeningen (Training)

    Dag 3: Aanpakken van eigen casussen, werken aan echte 'situaties'
  • Welke leiderschapsaanpak heb je nodig voor je eigen casus? 
  • Hoe kun je coaching gebruiken om je casus aan te pakken? 
  • Oplossingen en discussies met collega's en trainers (Groepswerk, discussie en training)


De les- en communicatietaal is Engels.

Methodiek

De cursus bestaat uit lezingen, groepsdiscussies, groepswerk en praktische training. Het cursusmateriaal is na de cursus digitaal beschikbaar voor de deelnemers. 

Edities

Code Sessies Status
I21-082-A
woensdag 21 april 2021
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
woensdag 21 april 2021
13.00u tot 16.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
donderdag 22 april 2021
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
donderdag 22 april 2021
13.00u tot 16.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
vrijdag 23 april 2021
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
vrijdag 23 april 2021
13.00u tot 16.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 BRUGGE, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Helgi Svavarsson

Aantal edities

1

Prijs

€ 420,00

incl. syllabus en warme maaltijd

Type nascholing

Individu

Leerformat

Masterclass

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I21-082