Onderwijs in tijden van verandering! (online)
Hoe organiseer je succesvolle en duurzame verandering?

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Het leerlabo beoogt het ontwikkelen van inzichten én vaardigheden voor operationele beleidsverantwoordelijken in tijden van verandering. 

De cursus is gebaseerd op research over innovatie en verandermanagement en behandelt de belangrijke proceselementen om tot succesvol veranderen te komen. Deze inzichten koppelen we aan concrete innovatieprojecten op de eigen school. Zo komen we tot systeeminnovatie en veranderingscompetentie van binnenuit, gedragen door het team en met duurzaam karakter.

Inhoud

Elke school heeft tal van innovatieve uitdagingen in deze snel veranderende complexe wereld. Of het nu gaat om een pedagogisch didactische aanpak, een leerplanimplementatie, een herstructurering van leerlingen/leerkrachten of diepgaande ontwikkelingen zoals zelfgestuurd leren, flexibele leerwegen, blended learning of formatief evalueren. De uitdagingen zijn groot… 

Webinar 1: Visie en blauwdruk van de innovatie (het plan opmaken)

  • Een gedragen visie en een concreet uitgewerkte blauwdruk van de innovatie zet aan tot actie. Hoe komen we tot een gedeelde visie en een ontwerp van de innovatie?  In deze sessie ontwerpen we een plan op basis van een visie/missie.
  • Tussentijdse opdracht 1


Webinar 2: Output en verwachtingsbeelden (de route bepalen)

  • Welk beeld hebben we van de nieuwe toekomst en hoe kunnen we daar gefaseerd naar toe groeien? We ontwikkelen groei-rubrics. In deze sessie bepalen we de succescriteria en beschrijven we het scenario om tot de gewenste output te komen.
  • Tussentijdse opdracht 2


Webinar 3: Mensenwerk en groepsdynamica d.m.v. scrums (de mensen engageren en empoweren)

  • Innoveren op school is mensenwerk: welke emoties doorlopen mensen in verandering en hoe zorgen we ervoor dat iedereen een rol opneemt in de innovatie?  In deze sessie leren we hoe mensen reageren op aangekondigde verandering en zorgen we dat iedereen aan zet blijft door dynamisch projectmanagement toe te passen.
  • Tussentijdse opdracht 3


Webinar 4: Systeemverandering via proeftuinwerking (leren al doende)

  • We starten verschillende proeftuinen op school als experimenteerruimte. We zorgen ervoor dat deze uiteindelijk systeeminnovatie en cultuurverandering teweegbrengen. In deze sessie ontwerpen we de eerste proeftuinen.  
  • Tussentijdse opdracht 4


Webinar 5: Meten, verankeren en doorgroeien (output en nieuwe uitdagingen)

  • Hoe meten we de output van de innovatie en hoe koppelen we dit aan het kwaliteitsdenken van het ROK? In deze sessie zorgen we ervoor dat de innovaties leiden tot kwaliteitsverbetering. 
  • Tussentijdse opdracht 5
Methodiek
  • 5 online instructiesessies van anderhalf uur gespreid over het jaar.
  • 2 online tussentijdse coachings/opvolgingsgesprekken met de cursusbegeleider van een halfuurtje per deelnemer gespreid over het jaar.
  • Concretisering via actieonderzoek en opdrachten binnen de eigen schoolcontext d.m.v. tussentijdse opdrachten.
  • Deze opleiding voorziet voor alle deelnemers templates, werkbladen en digitale ondersteuningsprogramma’s zoals Trello, Padlet en Asana en ook een digitaal werkplatform voor coöperatief werken en delen van documenten en ervaring.
Beginsituatie
  • Er wordt wel een voortaak geformuleerd en na elke webinar sessie volgt een opdracht. 
  • Directies, coördinatoren, beleidsondersteuners en leerkracht-innovators binnen de school zijn welkom!

Edities

Code Sessies Status
I21-114-A
dinsdag 15 december 2020
13.00u tot 14.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 21 januari 2021
14.00u tot 15.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 18 maart 2021
14.00u tot 15.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 22 april 2021
14.00u tot 15.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 20 mei 2021
14.00u tot 15.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Peter Van de Moortel

Aantal edities

1

Prijs

€ 210,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Leerlabo

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners
  • Zorgcoördinatoren
  • Vakcoördinatoren

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I21-114