Ook evalueren vraagt visie en beleid
Over het evaluatiebeleid van de leerkracht, de vakgroep, de school

Doelstellingen

Nadenken over en vorm geven aan een kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk.

Inhoud

Er wordt van de school, de vakgroep en de leerkracht verwacht dat ze werk maken van een evaluatiebeleid. Wat betekent dat?

Als je spreekt over kwaliteitsvol evalueren, denken leerkrachten meteen aan hun toetsvragen. Ze besteden er veel zorg aan.

Opbouw van de sessie:

  • We bekijken een algemeen kader voor een kwaliteitsvolle toetspraktijk.
  • Een van de toetsstenen van dit kader is geïntegreerd: stem je leerdoelen, je lesgeven en je evaluatie op elkaar af.

Als we leren centraal zetten en nadenken over evaluatiebeleid, moeten we dus veel breder kijken. Een heel belangrijke vraag wordt dan: welke manier van evalueren ondersteunt het leren van mijn leerlingen?

  • Evalueren kan dus verschillende functies hebben. We brengen hiervoor een eenvoudig kader aan.
  • Tot slot bekijken we enkele evaluatiepraktijken die het leren ondersteunen.

Deze sessie wil dus het denken over evalueren voeden en kaders aanreiken om schoolbreed werk te maken van een evaluatiebeleid.

Methodiek

Aanbrengen van inhoud en die, waar mogelijk, toetsen aan de onderwijspraktijk van de deelnemers.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies
  • € 1.650,00 voor 3 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-041