Ik krijg het moeilijk uit mijn hoofd
Het belang van trauma-sensitief werken binnen het onderwijs. Hoe omgaan met leerlingen na trauma of een plotseling overlijden

Doelstellingen

Na deze workshop kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een traumatische gebeurtenis of plotseling overlijden hebben meegemaakt.

Inhoud

Meer kinderen dan we denken komen in contact met trauma of worden geconfronteerd met een verlieservaring. Vanuit het onderwijs kan je een belangrijke rol spelen in de opvang en het herstel van een kind.

Tijdens deze nascholing gaan we in op de impact van trauma of een rouwsituatie op kinderen en jongeren. We kijken naar wat kinderen en jongeren nodig hebben na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis en staan stil bij wat de rol van de school, leerkracht of directie daarbij is. We gaan dieper in op hoe jij, als leerkracht of directie, met je eigen vragen en emoties kan omgaan, en hoe de zorg voor je leerlingen, je klas of je school in evenwicht kan blijven met de zorg voor jezelf.

Soms kan een link gelegd worden naar een trauma maar soms ook niet. Daardoor kan bepaald gedrag of kunnen bepaalde signalen mis begrepen worden. Hoe uit trauma zich in het gedrag van kinderen en jongeren? Wat zijn symptomen van trauma? Welke invloed heeft trauma op de werking van de hersenen en de leerprestaties van kinderen? We gaan dieper in op hoe jij signalen kan herkennen en wat je ermee kan doen.

Dit programma kan gegeven worden in een sessie van drie uur (halve dag), maar kan ook op een volledige dag gebracht worden.

Methodiek

Na deze sessie kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een traumatische gebeurtenis of plotseling overlijden hebben meegemaakt. Aan de hand van concrete casussen, groepsdiscussie en eigen inbreng wordt de theorie omgezet in de praktijk. 

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ilse Vande Walle

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •    Gewoon Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-173