Close Reading: van lezen naar begrijpen - basissessie
Werk aan dieper tekstbegrip

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Tijdens deze vorming leer je:

  • hoe je jouw leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengt;
  • de werkwijze van Close Reading over te brengen via modeling;
  • tekstgerichte vragen stellen bij een tekst;
  • lezen met de pen.

Inhoud

Je herinnert je de krantenkoppen nog: ‘Vlaanderen presteert ondermaats voor begrijpend lezen’. Geen prettig nieuws. Er is dus werk aan de winkel! Begrijpend lezen is een vaardigheid die noodzakelijk is om te kunnen studeren. Leerlingen vinden dit niet eenvoudig en ook leerkrachten hebben het moeilijk om op een efficiënte en boeiende manier les te geven.

Gelukkig zijn er nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en toch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden. Hierbij is het cruciaal dat leerlingen de tekst verschillende keren herlezen telkens met een ander doel voor ogen: aantekeningen maken, tekstgerichte vragen stellen, samenvatten, lezen met de pen. Deze vorming helpt je via praktijkvoorbeelden op weg om het anders en beter aan te pakken.

Deze vorming wordt georganiseerd in samenwerking met Tenz.

Methodiek

Presentatie met oefenkansen.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Tenz vzw

Prijs per sessie

  • € 600,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-073