IK + JIJ = WIJ! Socialer-Vaardiger
Geïntegreerd werken aan sociale vaardigheden in het basisonderwijs

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de evolutie van de socio-emotionele ontwikkeling van peuters, kleuters en lagere-schoolkinderen.
  • Het belang van ‘samen spelen’ ontdekken voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
  • Kinderen leren omgaan met ruzies en leren conflicten aanpakken.
  • Wegen ontdekken om het ontwikkelen van sociale vaardigheden te stimuleren geïntegreerd in de dagelijkse realiteit van klas en school.
Inhoud

Op elk moment dat we samenleven met anderen hebben we sociale vaardigheden nodig. Je wordt echter niet sociaalvaardig geboren. De school, de klas, de speelplaats vormen krachtige leeromgevingen om continu te werken aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Na een korte inleiding over de noodzaak van werken aan sociale vaardigheden op school, schetsen we in deze sessie de evolutie van de socio-emotionele ontwikkeling van kinderen van peuter over kleuter tot het einde van de lagere school. We gaan uitgebreid in op het belang van samen spelen. In deze context is spelen immers veel meer dan spelen. We verkennen de leerwaarde van ruzies en conflicten en ontdekken op welke manieren en met welke concrete hulpmiddelen we kinderen kunnen leren ermee om te gaan en ze op te lossen. In het laatste luik bekijken we de kansen die we kunnen grijpen in de dagelijkse realiteit van een schooldag om de ontwikkeling van sociale vaardigheden te stimuleren op een geïntegreerde manier, los van methode of handboekje.

Methodiek
  • Interactieve uiteenzetting geïllustreerd met tal van concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Ruimte voor oefening en delen van ervaringen.
  • Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 20 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-182