De deelnemers:
informatie - actie - reflectie
Taalbeleid is een rijkgevulde doos..
Het hart van taalbeleid ligt in de klas zelf: een aanpak die de taalvaardigheid van leerlingen en dus ook hun kans op succes bevordert.
Dit geldt ook voor het beroepsgerichte onderwijs. Je kunt immers taal leren in elke leer- en werksituatie.
We verkennen 5 cruciale en concrete sporen voor zo’n taalontwikkelende lesaanpak.
En hier zitten we bij de essentie: taalgerichte lessen houden niet alleen in dat leerlingen actief met taal bezig zijn, maar ook dat de leraar zich expliciet afvraagt welke taal nodig is om de aangeboden leertaken uit te voeren.
Zo bekeken is de inzet van taalbewust beroepsonderwijs niet alleen de taalontwikkeling van leerlingen, maar ook een hoger rendement van het vakonderwijs! Welke leerkracht kan dit weerstaan?
Het begrip 'taalbewust beroepsonderwijs’ wordt gekaderd en elk spoor concreet ingevuld. Afhankelijk van de beschikbare tijd (één sessie of meer) passen we de verworven inzichten ook toe op concrete lesscenario’s die we in groepjes bespreken. Zo worden de inzichten ook verdiept.
Team
Classic
25
T21-108