Masterclass Digitale didactiek
De fundamenten van online leren

Nieuw dit schooljaar

Inhoud
Afgelopen periode zorgde ervoor dat leraren noodgedwongen digitaal vaardiger moesten worden. Voor sommigen is het echter niet vanzelfsprekend om zomaar op de digitale sneltrein te springen.

Deze Masterclass wordt uitgewerkt op basis van een aantal fundamenten van algemene en digitale didactiek en leren. Kwalitatief digitaal onderwijs vereist immers verscherpte aandacht voor de didactische basis. Tijdens deze sessies gaan we actief aan de slag met de didactische fundamenten. Hierbij hebben wij aandacht voor de elementaire principes, het wetenschappelijk kader en praktische voorbeelden. We illustreren uitgebreid met bijhorende digitale tools en toepassingen.

Dag 1

Sessie 1: Introductie

Inleiding en toelichting concept van de bouwstenen

Sessie 2: Voorkennis activeren

Wat men reeds weet, bepaalt in heel grote mate wat en hoe snel men nieuwe kennis zal verwerven: activeren van voorheen verworven kennis is dan ook fundamenteel. Online omgevingen bieden diverse mogelijkheden om dit activeringsproces te stimuleren.

Sessie 3: Duidelijke instructie

Als leerlingen niet begrijpen wat er geleerd moet worden, wordt leren lastig. Heldere en uitdagende instructie en overzichtelijke structuur leiden tot effectiviteit en succes. Aandacht hiervoor is altijd van belang, maar allicht nog des te meer in online onderwijs.


Dag 2

Sessie 4: Voorbeelden en beelden

Het gebruik van voorbeelden en beelden verhoogt de effectiviteit van het onderricht en van het leren. Digitale omgevingen bieden vele mogelijkheden en diverse mogelijkheden om dit succesvol te integreren in online onderwijs.  

Sessie 5: Actieve verwerking van leerstof

Productieve strategieën brengen lerenden ertoe om actief het leermateriaal dan hen aangereikt wordt te verwerken. Dit brengt hen tot een hoger niveau van begrip en leren. Online omgevingen bieden diverse opties tot activerende lesmethodes.

Toepassingssessie 1

We gaan actief aan de slag om de opgedane inzichten toe te passen en te verwerken.


Dag 3

Sessie 6: Leeractiviteiten spreiden

Nieuw leermateriaal en nieuwe kennis vinden beter ingang bij lerenden als zij de kans hebben om deze nieuw verworven inzichten stap voor stap in te oefenen en te verwerken.  Online onderwijs biedt ampel kansen om dit spreiden van leeractiviteiten op gediversifieerde wijze in de praktijk te brengen.

Sessie 7: Evaluatie

Evaluatie. Zowel zelfevaluatie als externe evaluatie vormen belangrijke componenten van het leerproces en onderwijsstrategieën. Het online gegeven brengt kansen en uitdagingen met zich om deze evaluatie op een degelijke en onderbouwde manier te voltrekken.

Toepassingssessie 2

We gaan actief aan de slag om de opgedane inzichten toe te passen en te verwerken.


Dag 4

Sessie 8: Feedback geven

Effectieve en structurele feedback inbouwen is van groot belang maar is nooit een eenvoudige zaak en al zeker niet in online onderwijs. Een (cyclisch) proces van online feedback dient daarom studenten ertoe aan te zetten om te reflecteren over hun eigen leerproces én hen daadwerkelijk aan te zetten om dit aan te pakken.

Sessie 9: Eigen presentaties

Slotsessie: Reflectie op kader, learnings & vooruitblik

Methodiek
Theoretische insteek doorspekt met praktijkgerichte voorbeelden, tools ... 
We gaan ook zelf aan de slag!

Edities

Code Sessies Status
I22-128-A
donderdag 10 februari 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 10 februari 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 22 februari 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 22 februari 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 9 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 9 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 16 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 16 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Christophe Vandenberghe
  • Johan Halsberghe

Aantal edities

1

Prijs

€ 480,00

Middaglunch en catering inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Masterclass

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • ICT-coördinatoren
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-128