Doelstellingen
Deelnemers aan deze sessie verwerven volgende competenties:
- Kennisvaardigheden: de deelnemers beschikken over verschillende inzichten betreffende projectmanagement.
- Toepassingsvaardigheid: de deelnemers kunnen verschillende methodieken toepassen in de gepaste context op hun school en worden zodoende operationeel planner voor hun school.
- Attitudevaardigheid: deelnemers beschouwen projectaanpak als een concreet instrument voor veranderingsmanagement.
Inhoud
Tijdens deze sessie behandelen we volgende inhouden:
- Hoe kunnen we de complexiteit van een uitdaging (project) beheersbaar maken via 'Work Breakdown Structure'? We koppelen taken aan mensen en tijd.
- Delegeren, monitoren, agenderen en procesopvolging behoren tot projectplanning. Hoe pak je dat aan zonder het overzicht en de sturing te verliezen? De ASANA aanpak biedt heel wat mogelijkheden.
- Hoe zorg je dat projecten door teamwerking ondersteund worden: het gebruik van teamborden vanuit de SCRUM methodiek?
We bieden verschillende instrumenten aan die onmiddellijk bruikbaar zijn op school.
Methodiek
De verschillende inzichten, methodieken en intrumenten betreffende projectmanagement worden toegelicht vanuit veranderingsmanagement. Daarnaast worden verschillende instrumenten concreet besproken en uitgetest op hun toepassingsmogelijkheden binnen de eigen schoolcontext in de vorm van dialoog en interactieve werkmomenten.