Co-teaching in het secundair onderwijs
Wat zijn de succesfactoren en valkuilen van co-teaching in het secundair onderwijs?

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen
  • Een overzicht van de succesfactoren en valkuilen van co-teaching, zowel vanuit wetenschappelijk onderzoek als praktijkervaringen, oplijsten;
  • Zich laten inspireren door voorbeelden van good-practice;
  • Manieren om reflectie tussen co-teachers te stimuleren ervaren;
  • Co-teaching in functie van coöperatief leren (volgens Kagan) leren kennen. 
Inhoud

In deze sessie zetten we de succesfactoren en valkuilen van co-teaching in het secundair onderwijs op een rijtje. Dit doen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek én aan de hand van onze ervaringen met co-teaching in de eigen opleiding EBASO. 

In onze opleiding krijgen derdejaarsstudenten namelijk de kans om hun stage in co-teaching met een mentor te doen. Dit stageconcept geeft ons een inkijk in de praktische do's-en-don’ts betreffende co-teaching. We kunnen examples of good practice voor volgende vakken aanbieden: wiskunde, voeding, Frans, biologie, bio-esthetiek, Nederlands, LO en haartooi.

Één van de belangrijkste succesfactoren voor co-teaching is kunnen reflecteren en feedback geven aan elkaar. In deze sessie geven we enkele richtlijnen en praktische oefeningen op deze vaardigheden.

Tot slot verdiepen we ons in hoe co-teaching in functie van coöperatief leren kan ingezet worden. 


Methodiek

Doceren, praktische oefening per 2, coöperatief leren

Beginsituatie

Deze sessie is ideaal voor leraren die voor de klas staan en geïnteresseerd zijn in co-teaching. Ze moeten geen ervaring hebben met co-teaching.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Barbara Bracke
  • Ruuth Oosterlijnck

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-008