Het leertraject ‘Basisvorming innovatieve school’ wil verschillende naast elkaar lopende transities met elkaar verbinden en zet hierbij in op leerbegeleiding op alle niveaus van de school. We vertrekken vanuit volgende stelling: het nieuwe leren van leerlingen daagt leerkrachten uit tot vernieuwde didactiek binnen een innovatieve onderwijsstructuur. Kenmerken van dit vormingstraject: teamgericht denken, lokale op maat gedefinieerde aanpak en gediversifieerde invulling van het begrip ‘professionaliseren’. Via verschillende vormen van professionaliseren formuleert het team nieuwe uitdagingen voor zichzelf en worden de nieuwe inzichten in de praktijk omgezet en ondersteund. De school als lerende gemeenschap is hét uitgangspunt van dit traject. Omwille van deze ambitieuze doelstelling spreken we dan ook over een ‘Hoog Impact Traject’ (HIT).
Voorwaarden en engagement om in te schrijven:
SITUERING
Het onderwijs ondergaat momenteel enkele ingrijpende vernieuwingen. Verschillende veranderingsprocessen worden tegelijk ingevoerd. Denk maar aan het M-decreet, differentiatieprocessen, nieuwe leertheorieën, mediagebruik, structuurwijzigingen, diversiteit, nieuwe leerplannen, loopbaan- en opdrachtomschrijvingen ... Zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Heel wat van deze vernieuwingen krijgen een sterke impuls door de implementatie van het nieuwe leerplan ZILL. Een diepgaande en vooral verbindende innovatie dringt zich op. Meer en meer scholen stellen zich de vraag of we deze inhoudelijke veranderingen nog met een fragmentarische aanpak kunnen realiseren. Leerlingen vragen vernieuwde didactiek, leerkrachten botsen steeds vaker tegen de grenzen van het gemeenschappelijk curriculum aan en zoeken naar nieuwe organisatie- en groeperingsvormen om de impact van hun onderwijs te versterken. Het is duidelijk. Het basisonderwijs voor de 21ste eeuw vraagt een andere, meer dynamische en flexibele aanpak, o.a. gestuurd door het nieuwe leerplan ZILL. Maar … hoe begeleid je deze vernieuwingen op een kwaliteitsvolle en vooral haalbare wijze in je team? Dit vormingstraject van Eekhout Academy ondersteunt je school in dit complexe proces.
LEERINHOUDEN
De leerimpact van het traject van de innovatieve school bevindt zich op drie niveaus:
A) Het nieuwe leren
B) Het nieuwe lesgeven
C) De nieuwe schoolorganisatie
De schoolorganisatie en de pedagogische structuur krijgt innovatieve opportuniteiten aangereikt om tot kwaliteitsontwikkeling te komen. Met andere woorden: innovatie kan enkel plaatsvinden indien ook structuren en systemen aangepast worden vanuit systeemdenken. We denken hierbij aan volgende invalshoeken:
Het beoogde leereffect: wat mag je verwachten van dit traject?
Deze vorming biedt garantie op:
! Voor scholen uit het Katholiek Onderwijs Vlaanderen is dit traject gekoppeld aan ZILL-leerplanimplementatie.
VOORINSCHRIJVING
Voorinschrijving vereist vóór eind september 2020 via het aanmeldingsformulier.
Prijs op aanvraag
In het intakegesprek verkent de trajectcoördinator samen met het kernteam de beginsituatie en brengt hij de leerinhouden in kaart. We bepalen leerformats en doelgroepen. Zo kunnen er naast de klassieke teamgerichte vormingen ook consultgesprekken voor het beleid plaatsvinden, daarnaast is ook leerbegeleiding op de klasvloer mogelijk. De trajectcoördinator zet het Hoog Impact Traject in tijd en vorm uit in een professionaliseringsplan op maat van de school (Pro-planner).
Daarnaast stellen we vrijblijvend een digitale leeromgeving ter beschikking waarin we alle leerinhouden en praktijkopdrachten plaatsen. Deze omgeving is ook de plaats waar de trajectcoördinator individuele en groepsprocessen coacht.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Team
Classic
T22-139