Weten wat te doen voor, tijdens en zeker na conflict- of crisismomenten zodat je ruimte geeft aan een meer rationele gedachtegang en dus aan veilige handelingen.
De basis van interacties zijn de communicatieprocessen, waarin vaak verschillen in perceptie een kortsluiting kunnen veroorzaken. Deze kortsluitingen zijn dan weer de triggers voor misverstanden, conflicten en agressiesituaties.
Tijdens de sessie vergelijken we conflicthanteringsstijlen en leren we de escalatiekenmerken herkennen. Je leert preventieve maatregelen nemen die de instinctieve, veelal verkeerde handeling of reactie tegengaan. Een praktisch toepasbaar crisisontwikkelingsmodel zal je helpen om zowel verbale als non-verbale agressieve handelingen te counteren. De rode draad doorheen de nascholing is je eigen individuele aanpak bij de verschillende trappen van escalatie.
Verschillende vormen van agressie zullen aan bod komen. Uiteraard liggen de accenten op situaties die het meest op de concrete situatie van de deelnemers van toepassing zijn. Ook herstelgericht handelen krijgt een prominente plaats.
Voor dit programma kan je na de hierboven beschreven sessie een beroep doen op de lesgever om als procescoach je school verder te begeleiden via 1 of meer sessies "Toepassing op de praktijk via trajectondersteuning". Tijdens die trajectcoaching kan je terugblikken op de stappen die je al ondernomen hebt, het resultaat ervan evalueren en vooruitblikken op mogelijke nieuwe initiatieven in het proces.
Team
Classic
20
T25-058