Afgelopen
Leraren tweede en derde graad D-finaliteit en Dubbele finaliteit aso-kso-tso
Door de digisprong wordt in veel scholen de klassieke grafische rekenmachine vervangen door software op een laptop, in het bijzonder GeoGebra. Toch heeft nog niet elke leerkracht wiskunde voldoende zicht op de mogelijkheden van GeoGebra. In deze sessie behandelen we verschillende vragen van beginnende GeoGebra gebruikers. Waar vind ik GeoGebra? Welke app kies ik? Waarvoor gebruik ik GeoGebra? Waar vind ik interessante applets en handleidingen? Waar kan ik hulp vinden bij commando’s? Waar vind ik bewaarde bestanden terug? Hoe gebruik ik GeoGebra bij toetsen en examens? Hoe gebruik ik GeoGebra als alternatief voor het klassieke grafische rekentoestel? Bij deze laatste vraag kijken we meer in detail naar enkele courante functionaliteiten voor analyse, matrices, stelsels en statistiek.
Deze sessie duurt 3 uur zodat er voldoende tijd is om zelf te experimenteren.
Leerkrachten wiskunde die nog geen of slechts weinig ervaring hebben met het gebruik van GeoGebra in de klas.
Eigen laptop
Leraren derde graad D-finaliteit en dubbele finaliteit aso-kso-tso
Tonen hoe de (vernieuwde) leerplandoelstellingen voor afgeleide in de derde graad overgebracht kunnen worden aan de leerlingen.
Op 1 september zijn de leerkrachten van de derde graad gestart met vernieuwde leerplannen. Begin september 2023 verscheen er ook op didactiefonline.nl een artikel over 10 gouden instructieprincipes. GeoGebra is ondertussen ruim ingeburgerd in Vlaanderen. De lesgever zal aan de hand van zijn eigen ontworpen GeoGebraboek een manier laten zien hoe de vernieuwde leerplandoelstellingen voor afgeleide overgebracht kunnen worden aan de leerlingen zodat de afgeleide leerstof hopelijk verankerd geraakt in het langetermijngeheugen.
Na deze sessie krijgen de leraars een duidelijk beeld over de mogelijkheden om GeoGebra in te zetten in hun dagelijkse lespraktijk.
Nu veel scholen de GRM aan de kant schuiven, willen we met deze sessie tonen hoe GeoGebra kan ingezet worden als vervanger van deze GRM, en zelfs veel meer dan dat. Hoewel de voorziene tijd veel te kort is om alle mogelijkheden van GeoGebra in kaart te brengen, proberen we toch volgend overzicht te geven:
Demosessie
Geen bijzondere voorkennis nodig, maar een basiskennis van GeoGebra is natuurlijk mooi meegenomen.
Deelnemers mogen een laptop meebrengen om een en ander uit te proberen van wat gedemonstreerd wordt (maar dit is zeker geen vereiste, de sessie is vooral een demosessie). In dat geval zorgen zij er zelf voor dat GeoGebra vooraf op hun laptop geïnstalleerd is.
Leraren tweede en derde graad D-finaliteit
Met de starttoets (ijkingstoets) voor industrieel ingenieur kunnen leerlingen hun wiskundige vaardigheden en kennis aftoetsen aan de verwachte startcompetenties van deze bacheloropleiding. De leerinhouden wiskunde uit het secundair onderwijs en de soorten vragen die aan bod komen in de toets worden besproken. We analyseren een mix van vragen die de voorbije jaren werden gesteld en bekijken ook de slaagcijfers. Er wordt tevens stil gestaan bij de voorbereiding op de toets en de verschillende ondersteuningsinitiatieven die worden aangeboden na de toets voor leerlingen die niet geslaagd waren maar toch de opleiding willen aanvatten. We exploreren ook kort de wiskunde topics in het recent vernieuwde curriculum van de polyvalente ingenieursvorming met meer nadruk op probleemoplossend denken en toepassen. Er is voldoende ruimte voor vraagstelling tijdens de sessie.
Leraren tweede graad D-finaliteit (sterke richtingen)
Leerkrachten kunnen aan de slag met de nieuwe accenten van het leerplan en hebben inspiratie voor oefeningen.
Analytische meetkunde is een klassiek onderwerp die een leerkracht veel info gaf om leerlingen naar de derde graad te kunnen adviseren. We grasduinen in een mogelijke basis van een cursus analytische meetkunde voor de leerlingen. We staan stil bij de accenten van de laatste versie van het nieuwe leerplan zoals
Hoorcollege
Rekentoestel en geodriehoek
Leraren derde graad D-finaliteit
Na deze sessie kennen de deelnemers de basisbegrippen en -concepten, kunnen de deelnemers diverse problemen oplossen met rijen en kennen de deelnemers enkele toepassingen van rijen.
Vanaf de kindertijd zijn rijen aanwezig in de rekenles: aanvullen of beschrijven van patronen, verbanden zoeken tussen een reeks getallen. Ongetwijfeld is iedereen hier wel al eens mee in aanraking gekomen. Nu gaan we in deze sessie niet in op de vaardigheid om verbanden te zoeken, maar gaan we een wiskundige formulering opbouwen en laten we zien waarvoor rijen relevant zijn.
Startend van een aantal probleemstellingen, welke rechtstreeks toepasbaar zijn in de klas verkennen we de bijhorende basisbegrippen en -concepten. Vervolgens gaan we samen aan de slag om enkele problemen op te lossen. Als slot kijken we naar enkele toepassingen van rijen.
De deelnemers lossen zelf enkele kleinere problemen op met rijen. Dit wordt afgewisseld met een bespreking van deze problemen en de nodige theorie door de lesgever.
Leraren tweede en derde graad D-finaliteit en Dubbele finaliteit aso-kso-tso
De deelnemers zien de noodzaak van binnenklasdifferentiatie in en hoe zelfregulatie daarbij een rol kan spelen.
Vertrekkende vanuit de doelen van de tweede en derde graad bekijken we in deze sessie hoe we leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen geven. We bekijken hoe binnenklasdifferentiatie kan ingezet worden om de doelen met elke leerling te bereiken.
Instructiemomenten worden afgewisseld met oefenvormen en mogelijkheid tot vragen stellen.
Leraren tweede en derde graad
Je vergelijkt Suite met Klassiek en verkent het scala aan rekenmogelijkheden en -beperkingen met de examenmodus.
Het aangekondigde rekenblad in Suite is een jaar uitgesteld. Wel is het tabelvenster is de uitgelezen tool om met spreidingsdiagrammen te werken en trendlijnen van elk mogelijk type te berekenen.
Je kunt het ook gebruiken voor statistische berekening. Je verkent de statistische mogelijkheden van Suite en Klassiek binnen de beschrijvende statistiek.
De verschillende offline apps hebben aparte rekenmogelijkheden en -beperkingen. Zo kan je gericht die app kiezen die je het best geschikt vindt als tool tijdens je examens. De examenmodus Vlaanderen maakt het nu ook binnen Suite mogelijk om een pakketje rekentoepassingen uit te schakelen. We overlopen het hele scala.
Je werkt actief enkele statistische toepassingen uit, waarbinnen je de interface van het tabelvenster verkent. Je verkent het wat en waarom van de examenmodus Vlaanderen en vergelijkt de verschillende apps.
Basiskennis van de gebruikersinterface van GeoGebra Suite is wenselijk.
Leraren derde graad aso-tso
Deze sessie biedt inspiratie om groepentheorie te introduceren bij leerlingen uit de derde graad.
Kennismaken met het concept groep vanuit algebraïsche en meetkundige voorbeelden (n.a.v. LPD43)
De sessie is gebaseerd op lesmateriaal dat drie (ondertussen afgestudeerde) studenten ontwikkeld en uitgetest hebben in het kader van hun masterproefonderzoek in de educatieve master. Deze studenten laten je graag kennismaken met twee verschillende manieren om groepentheorie te introduceren. We bekijken de (abstracte) definitie van een groep vanuit twee verschillende invalshoeken: enerzijds vanuit het oplossen van vergelijkingen uit de algebra en anderzijds vanuit de symmetrieën van meetkundige figuren. Zo kunnen de leerlingen deze abstracte algebraïsche structuur linken aan wiskundige concepten waar ze al bekend mee zijn.
Tijdens de sessie duiken we wat dieper in de groepentheorie en bekijken we voorbeelden van eindige groepen die gelinkt kunnen worden aan bekende concepten zoals matrices en complexe getallen.
Je stapt in de schoenen van je leerlingen en (her)ontdekt de definitie van een groep via interactieve werkvormen.
Iedereen gebruikt dagelijks zijn smartphone, van bellen en surfen over social media tot het uitvoeren van betalingen. Toch weten weinigen dat al deze functionaliteiten draaien op wiskunde met concepten die reeds gezien worden in het secundair onderwijs.
Achter het schijnbaar alledaagse gebruik van apps schuilt een verrassend verhaal. In deze lezing nemen we je mee op een ontdekkingsreis naar de motor van je favoriete apps, van Google Maps over social media tot Payconiq. Kom zo alles te weten over de verborgen kracht van wiskunde in je digitale metgezel.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 65,00
Dag van
Classic
250
D24-008