De Dag van de kleuter zal doorgaan op woensdagnamiddag 5 februari 2025 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.
Je kunt kiezen uit tien werkwinkels.
Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.
Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.
Graag ook één reservekeuze aanduiden bij jouw inschrijving.
Timing:
13.30 u: onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)
14.00 u: werkwinkels: beurt 1
15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.45 u: werkwinkels: beurt 2
17.00 u: einde
In de workshop ‘STEAM-stories’ wordt de koppeling gemaakt tussen prentenboeken en STEAM. De deelnemers gaan zelf aan de slag met een praktijkvoorbeeld voor de oudste kleuters via het prentenboek ‘Garage Gust’ (Timmers, L., 2015). Op basis van dit voorbeeld worden kort de kenmerken van STEAM-onderwijs geschetst, waarbij de meerwaarde van prentenboeken in de kijker wordt gezet. Tot slot worden vanuit deze inzichten diverse prentenboeken voor peuters, jongste en oudste kleuters verkend met als doel sterk STEAM-onderwijs voor jonge kinderen te realiseren.
Via een hands-on praktijkvoorbeeld wordt kennisgemaakt met de meerwaarde van prentenboeken voor STEAM met kleuters. Via diverse voorbeelden van prentenboeken worden verschillende mogelijkheden verkend om sterk STEAM-onderwijs te ontwerpen voor peuters en kleuters.
Er is geen specifieke voorkennis nodig.
Buiten spelen = buiten leren
Allerlei manieren om buiten aan je ontwikkelingsdoelen te werken
Voor kleuters is het in alle opzichten heel gezond om buiten te spelen. Waar zit het aanbod? Laten we ze gewoon spelen of zorgen we ervoor dat er geleerd wordt?
Buiten spelen is, zeker voor jonge kinderen, een heel betekenisvolle activiteit. Wanneer kleuterleerkrachten bij mooi weer langer buiten blijven met hun kinderen, dan worden ze wel eens scheef bekeken. Natuurlijk zijn ze dan niet aan het ‘niksen’ of van het zonnetje aan het genieten.
In deze cursus vertrekken we vanuit de klashoeken en koppelen we er ‘buitenactiviteiten’ aan vast. Hoe breng je de klashoeken naar ‘buiten’?
We zoeken naar manieren om zoveel mogelijk leerplandoelstellingen buiten aan te bieden. Zo wordt het meteen veel gemakkelijker om die buitenactiviteiten te verantwoorden. Bovendien creëer je nieuwe leerkansen en kom je tegemoet aan de nood van veel kleuters om te bewegen in een meer uitdagende ruimte.
Deze workshop past in de behoefte van veel scholen om op een didactisch verantwoorde manier gebruik te maken van hun (beperkte) groene ruimte.
Er wordt geen specifieke voorkennis vereist.
Foto’s en/of afmetingen van je eigen speelplaats zijn handig.
Er wordt geen specifieke voorkennis vereist.
Foto’s en/of afmetingen van je eigen speelplaats zijn handig.
Patroonvaardigheden zijn een belangrijke component van de vroege wiskundige ontwikkeling, maar niet elke activiteit is even zinvol. Tijdens deze sessie lichten we kort het onderzoek naar patroonvaardigheden toe, waarbij we sterk focussen op de ontwikkeling en stimulering van patroonvaardigheden. We reiken verschillende praktische tips aan om activiteiten vorm te geven. Deelnemers krijgen de kans om tussendoor over hun eigen onderwijspraktijk en bestaande materialen te reflecteren.
De deelnemers brengen het volgende mee:
Materiaal dat zij zelf in de klas gebruiken om rond patronen aan de slag te gaan.
Over de nascholer:
Nore Wijns werkt als onderzoeker aan KU Leuven rond de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen en hoe we kleuterleerkrachten hierbij kunnen ondersteunen. Tijdens haar doctoraat bracht ze de ontwikkeling van patroonvaardigheden bij vier- tot zesjarigen in beeld en ging ze na hoe kleuterleerkrachten deze ontwikkeling kunnen stimuleren. Onlangs schreef ze het boek “Alle kleuters tellen mee” dat verkrijgbaar is via uitgeverij Die Keure.
Geen specifieke verwachtingen, maar interesse in de vroege wiskundige ontwikkeling is fijn.
Hoe maak je een poppenspelletje bij je BC? Welke verhaallijnen kun je gebruiken en hoe breng je dit met een beperkt aantal poppen?
In deze workshop leer je een eenvoudig scenario bedenken bij je thema en onderzoek je hoe je dit kunt brengen voor je kleuters. Daarnaast krijg je tips om poppenspel in jouw klas (opnieuw) een plek te geven.
Tijdens deze workshop maak je kennis met
In de kleuterklas ben je elke dag met taal bezig. Je leert de kinderen nieuwe versjes en liedjes aan. Je luistert naar de verhalen over hun weekend. Je laat hen kennismaken met nieuwe concepten en begrippen.
Maar soms vinden kleuters het moeilijk om hun gedachten onder woorden te brengen, bijvoorbeeld omdat ze niet over de juiste woordenschat beschikken. Hoe help je hen dan uitleggen waarom ze iets wel of niet leuk vinden? Of hoe denk je samen met hen na over de oorzaken en gevolgen van een ruzie? Ontdek het in deze workshop.
/
/
Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.
Taal stimuleren met spelmateriaal?
Ja, dat kan!
Tijdens deze interactieve werkwinkel ontdek je hoe je spelmateriaal doelgericht kan inzetten om taalvaardigheden bij kleuters te stimuleren.
Je maakt kennis met specifieke taalspellen maar krijgt ook praktische tips om bestaand spelmateriaal uit de kleuterklas creatief in te zetten i.f.v. zinsbouw, woordenschat, taalregels, …
Daarnaast ontdek je enkele eenvoudige en veelzijdige spelideeën en -materialen die je keer op keer kan gebruiken.
Samen maken we van taalontwikkeling een boeiende en speelse ervaring!
Handvatten zoeken en vinden om kleuters met specifieke onderwijsbehoeften passend te begeleiden binnen de reguliere kleuterklas.
Als leerkracht kleuteronderwijs sta je mee aan het prille begin van een hele schoolcarrière die elk kind doormaakt. Heel wat kleuters zijn klaar om op deze trein te stappen en sporen vlotjes mee. Maar wat als er hindernissen op het parcours zijn omdat de kleuter niet aan alle verwachtingen kan voldoen?
In deze sessie staan we stil bij kleuters met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) bij wie de ontwikkeling niet zo spontaan verloopt. Vaak hebben zij nood aan een aangepaste benadering gebaseerd op specifieke expertise. Als kleuterleerkracht zou je dus van alle markten thuis moeten zijn om elke kleuter passend te begeleiden, een hele opdracht! Bovendien kan je klaswerking danig onder druk komen te staan wanneer een kleuter onvoldoende kan aansluiten bij het klassikaal aanbod.
Concreet verkennen we in deze sessie de emotionele ontwikkeling vanuit de metafoor van ‘de draad’ (G. Vignero). Deze metafoor vertrekt vanuit de ontwikkelingspsychologie en is daardoor heel herkenbaar. Hoe zetten we in op welbevinden? Hoe gaan we om met moeilijk te begrijpen gedrag? Welke (kleine) dingen kan ik doen om het tij te doen keren wanneer het moeilijk gaat?
We vertrekken vanuit de metafoor van ‘de draad’ van Gerrit Vignero, maar leggen heel actief de link met onze eigen praktijken.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 72,00
Dag van
Classic
300
D25-002