Dag van de kleuter
Voor peuter- en kleuteronderwijzers

Inhoud

De Dag van de kleuter zal doorgaan op woensdagnamiddag 5 februari 2025 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.
Je kunt kiezen uit tien werkwinkels.

Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.

Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.

Graag ook één reservekeuze aanduiden bij jouw inschrijving.


Timing:

13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)

14.00 u: werkwinkels: beurt 1

15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs

15.45 u: werkwinkels: beurt 2 

17.00 u:   einde


Werkwinkels

Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Doelstelling
  • De deelnemers kunnen de meerwaarde benoemen van prentenboeken voor STEAM-onderwijs;
  • De deelnemers kunnen STEAM-onderwijs ontwerpen voor kleuters met behulp van prentenboeken. 
Inhoud

In de workshop ‘STEAM-stories’ wordt de koppeling gemaakt tussen prentenboeken en STEAM. De deelnemers gaan zelf aan de slag met een praktijkvoorbeeld voor de oudste kleuters via het prentenboek ‘Garage Gust’ (Timmers, L., 2015). Op basis van dit voorbeeld worden kort de kenmerken van STEAM-onderwijs geschetst, waarbij de meerwaarde van prentenboeken in de kijker wordt gezet. Tot slot worden vanuit deze inzichten diverse prentenboeken voor peuters, jongste en oudste kleuters verkend met als doel sterk STEAM-onderwijs voor jonge kinderen te realiseren. 

Methodiek

Via een hands-on praktijkvoorbeeld wordt kennisgemaakt met de meerwaarde van prentenboeken voor STEAM met kleuters. Via diverse voorbeelden van prentenboeken worden verschillende mogelijkheden verkend om sterk STEAM-onderwijs te ontwerpen voor peuters en kleuters. 

Beginsituatie

Er is geen specifieke voorkennis nodig. 

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Stephanie Vervaet
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Doelstelling
Vele ideeën en voorbeelden worden aangereikt om buiten, op je speelplaats of in je klasomgeving, een rijk aanbod te geven.
Inhoud

Buiten spelen = buiten leren

Allerlei manieren om buiten aan je ontwikkelingsdoelen te werken


Voor kleuters is het in alle opzichten heel gezond om buiten te spelen. Waar zit het aanbod? Laten we ze gewoon spelen of zorgen we ervoor dat er geleerd wordt?

Buiten spelen is, zeker voor jonge kinderen, een heel betekenisvolle activiteit. Wanneer kleuterleerkrachten bij mooi weer langer buiten blijven met hun kinderen, dan worden ze wel eens scheef bekeken. Natuurlijk zijn ze dan niet aan het ‘niksen’ of van het zonnetje aan het genieten.

In deze cursus vertrekken we vanuit de klashoeken en koppelen we er ‘buitenactiviteiten’ aan vast. Hoe breng je de klashoeken naar ‘buiten’?

We zoeken naar manieren om zoveel mogelijk leerplandoelstellingen buiten aan te bieden. Zo wordt het meteen veel gemakkelijker om die buitenactiviteiten te verantwoorden. Bovendien creëer je nieuwe leerkansen en kom je tegemoet aan de nood van veel kleuters om te bewegen in een meer uitdagende ruimte.

Deze workshop past in de behoefte van veel scholen om op een didactisch verantwoorde manier gebruik te maken van hun (beperkte) groene ruimte.

Er wordt geen specifieke voorkennis vereist. 

Foto’s en/of afmetingen van je eigen speelplaats zijn handig.

Methodiek
Via een Powerpoint presentatie laten we zien wat er allemaal mogelijk is. Je denkt na over je eigen ruimtelijke situatie op school, je eigen speelplaats en buitenruimte en bekijkt wat daar mogelijk is.
Beginsituatie

Er wordt geen specifieke voorkennis vereist. 

Foto’s en/of afmetingen van je eigen speelplaats zijn handig.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Art de Co
Doelgroep
Kleuteronderwijzers
Doelstelling
  • Inzicht krijgen in de ontwikkeling van patroonvaardigheden bij 3- tot 7-jarigen
  • Kritisch leren kijken naar materiaal en activiteiten rond patronen
Inhoud

Patroonvaardigheden zijn een belangrijke component van de vroege wiskundige ontwikkeling, maar niet elke activiteit is even zinvol. Tijdens deze sessie lichten we kort het onderzoek naar patroonvaardigheden toe, waarbij we sterk focussen op de ontwikkeling en stimulering van patroonvaardigheden. We reiken verschillende praktische tips aan om activiteiten vorm te geven. Deelnemers krijgen de kans om tussendoor over hun eigen onderwijspraktijk en bestaande materialen te reflecteren.

De deelnemers brengen het volgende mee:

Materiaal dat zij zelf in de klas gebruiken om rond patronen aan de slag te gaan. 

Over de nascholer:
Nore Wijns werkt als onderzoeker aan KU Leuven rond de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen en hoe we kleuterleerkrachten hierbij kunnen ondersteunen. Tijdens haar doctoraat bracht ze de ontwikkeling van patroonvaardigheden bij vier- tot zesjarigen in beeld en ging ze na hoe kleuterleerkrachten deze ontwikkeling kunnen stimuleren. Onlangs schreef ze het boek “Alle kleuters tellen mee” dat verkrijgbaar is via uitgeverij Die Keure. 

Methodiek
  • Presentatie over het belang van patroonvaardigheden en hoe deze te ontwikkelen;
  • Vaak voorkomende activiteiten kritisch beoordelen in kleine groep.
Beginsituatie

Geen specifieke verwachtingen, maar interesse in de vroege wiskundige ontwikkeling is fijn. 

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Nore Wijns
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Inhoud

Hoe maak je een poppenspelletje bij je BC? Welke verhaallijnen kun je gebruiken en hoe breng je dit met een beperkt aantal poppen?

In deze workshop leer je een eenvoudig scenario bedenken bij je thema en onderzoek je hoe je dit kunt brengen voor je kleuters. Daarnaast krijg je tips om poppenspel in jouw klas (opnieuw) een plek te geven. 

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Koen Crul
Inhoud
In deze sessie maak je actief kennis met een methodiek met bijbehorende werkvormen om werk te maken van actieve burgerschapsparticipatie in de klas. Kinderen oefenen hierbij interpersoonlijke competenties, waarbij de klas fungeert als een mini-samenleving. Dit gebeurt vanuit laagdrempelige uitdagingen (bv. organisatie feest, inrichting hoek, …) die de kinderen uitnodigen om ideeën te bedenken, te wikken en wegen en te kiezen. 
Beurten
Docenten
    Doelgroep
    Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
    Doelstelling

    Tijdens deze workshop maak je kennis met

    1. werkvormen waarbij kleuters leren om gedachten te uiten;
    2. manieren om kleuters inzicht te geven in hun denkprocessen door die te benoemen;
    3. visuele denkinstrumenten waarmee je het denken van jezelf én de kleuters zichtbaar maakt.
    Inhoud

    In de kleuterklas ben je elke dag met taal bezig. Je leert de kinderen nieuwe versjes en liedjes aan. Je luistert naar de verhalen over hun weekend. Je laat hen kennismaken met nieuwe concepten en begrippen.

    Maar soms vinden kleuters het moeilijk om hun gedachten onder woorden te brengen, bijvoorbeeld omdat ze niet over de juiste woordenschat beschikken. Hoe help je hen dan uitleggen waarom ze iets wel of niet leuk vinden? Of hoe denk je samen met hen na over de oorzaken en gevolgen van een ruzie? Ontdek het in deze workshop.


    Methodiek
    • Interactieve werkwinkel 
    • Werkvormen ervaren afgewisseld met verhalen uit de praktijk 
    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Ann Matton
    Doelgroep
    Peuter- en kleuteronderwijzers
    Doelstelling
    Massage creëert rust en ontspanning in de klasgroep en stimuleert groepsverbondenheid.
    Inhoud
    Massage bevordert de aanmaak van gelukshormonen en maakt ‘de blijers’ in ons lichaam wakker. Massage ondersteunt concentratie, helpt kinderen om zich bewust te worden van hun eigen lijf, stimuleert het reguleren van lastige emoties en creëert rust, ontspanning en verbondenheid in de groep.
    We leren stapsgewijs hoe je van massage een belangrijk onderdeel van je klaswerking kunt maken. Eén keer begonnen, wil je dit nooit meer stoppen! 
    "Doen we vandaag weer ‘masjaasje'?"  zal een veelvoorkomende vraag worden!

    De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:
    • schrijfgerief
    • makkelijke kledij
    • matje om op de grond te zitten (indien mogelijk)
    • dekentje
    Methodiek
    In deze belevingssessie ontdek je met tal van mogelijkheden en materiaal allerhande aanrakingsspelletjes en creatieve massagetechnieken op een veilige en respectvolle manier.
    Doel is om direct in en met je klas aan de slag te kunnen gaan! 
    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Trui Baes
    Doelgroep
    Peuter- en kleuteronderwijzers
    Doelstelling

    Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.

    Inhoud
    De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding. 
    Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit door open materialen aan te bieden waarmee ze kunnen exploreren, experimenten en uitproberen. 
    We denken hierbij aan natuurmateriaal, goedkoop decoratiemateriaal, kosteloos materiaal en nog veel meer. 
    Kortom ‘Loose Parts’ die voor het grijpen liggen binnen en rond hun leefwereld. 
    Methodiek
    Deze workshop wordt op een interactieve werkwijze aangeboden.
    Beginsituatie
    Er is geen speciale voorkennis nodig om de workshop te volgen.
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Tineke Turck
    • Art de Co
    Doelgroep
    • Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
    • Zorgleerkrachten
    Inhoud

    Taal stimuleren met spelmateriaal?

    Ja, dat kan!

    Tijdens deze interactieve werkwinkel ontdek je hoe je spelmateriaal doelgericht kan inzetten om taalvaardigheden bij kleuters te stimuleren.

    Je maakt kennis met specifieke taalspellen maar krijgt ook praktische tips om bestaand spelmateriaal uit de kleuterklas creatief in te zetten i.f.v. zinsbouw, woordenschat, taalregels, …

    Daarnaast ontdek je enkele eenvoudige en veelzijdige spelideeën en -materialen die je keer op keer kan gebruiken.

    Samen maken we van taalontwikkeling een boeiende en speelse ervaring!


    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Emmelie Eelbode
    Doelgroep
    Peuter- en kleuteronderwijzers
    Doelstelling

    Handvatten zoeken en vinden om kleuters met specifieke onderwijsbehoeften passend te begeleiden binnen de reguliere kleuterklas.

    Inhoud

    Als leerkracht kleuteronderwijs sta je mee aan het prille begin van een hele schoolcarrière die elk kind doormaakt. Heel wat kleuters zijn klaar om op deze trein te stappen en sporen vlotjes mee. Maar wat als er hindernissen op het parcours zijn omdat de kleuter niet aan alle verwachtingen kan voldoen? 


    In deze sessie staan we stil bij kleuters met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) bij wie de ontwikkeling niet zo spontaan verloopt. Vaak hebben zij nood aan een aangepaste benadering gebaseerd op specifieke expertise. Als kleuterleerkracht zou je dus van alle markten thuis moeten zijn om elke kleuter passend te begeleiden, een hele opdracht! Bovendien kan je klaswerking danig onder druk komen te staan wanneer een kleuter onvoldoende kan aansluiten bij het klassikaal aanbod. 


    Concreet verkennen we in deze sessie de emotionele ontwikkeling vanuit de metafoor van ‘de draad’ (G. Vignero). Deze metafoor vertrekt vanuit de ontwikkelingspsychologie en is daardoor heel herkenbaar. Hoe zetten we in op welbevinden?  Hoe gaan we om met moeilijk te begrijpen gedrag? Welke (kleine) dingen kan ik doen om het tij te doen keren wanneer het moeilijk gaat? 

    Methodiek

    We vertrekken vanuit de metafoor van ‘de draad’ van Gerrit Vignero, maar leggen heel actief de link met onze eigen praktijken. 

    Beginsituatie
    /
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    Docenten
    • Hilde L'Ecluse

    Inschrijven

    inschrijven

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 5 februari 2025
    van 14:00u tot 17:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 72,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Kleuteronderwijs
    •    Peuter en eerste kleuter
    •    Tweede kleuter
    •    Derde kleuter

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    300

    Code

    D25-002