Rouwen … zwijg me niet dood! Hoe kunnen we rouwende kinderen beter begeleiden in de klas en op school?

Doelstellingen
  • Teams inzichten geven rond hechting, verlies, verwerking van verlies, rouwen. 
  • Tips en werkvormen aanreiken om verdriet bij leerlingen te zien , om echt naar hun verdriet te luisteren en dit verdriet samen te helpen dragen.
Inhoud

Wat kan je als school doen VOOR, TIJDENS en NA een emotionele aardbeving (dood, scheiding, verdriet, …) om leerlingen goed te begrijpen en beter te begeleiden?

Als leerkracht weet je vaak niet hoe je met verdriet bij leerlingen, collega’s,… moet omgaan. Je weet niet hoe het gesprek te beginnen, wat te zeggen en je bent vooral bang de verkeerde dingen te zeggen.

Verlies en verdriet horen bij elk leven, maar onze cultuur heeft vooral de neiging om verdriet dood te zwijgen.

Vanuit mijn eigen ervaring (verlies van onze 15-jarige zoon in een verkeersongeval) wil ik proberen om mensen (leerkrachten en leerlingen) te laten inzien hoe belangrijk het is om met de “juiste kennis” om te gaan met verlies, omdat het bespreekbaar maken en uiten van verdriet (via werkvormen) zo belangrijk is.

Ik wil tijdens de navorming enkele aandachtspunten, rituelen, tips, werkvormen, ... meegeven die voor een school belangrijk zijn om leerlingen op een betere manier te begeleiden (en niet enkel tijdens de eerste dagen).

Methodiek

Via het gebruik van een PowerPoint, het voeren van gesprekken, het bekijken van materiaal (rouwkoffer, boeken),… wordt de theoretische info afgewisseld met onmiddellijk bruikbare zaken voor de klas. 

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T25-212