Wat kan je als school doen VOOR, TIJDENS en NA een emotionele aardbeving (dood, scheiding, verdriet, …) om leerlingen goed te begrijpen en beter te begeleiden?
Als leerkracht weet je vaak niet hoe je met verdriet bij leerlingen, collega’s,… moet omgaan. Je weet niet hoe het gesprek te beginnen, wat te zeggen en je bent vooral bang de verkeerde dingen te zeggen.
Verlies en verdriet horen bij elk leven, maar onze cultuur heeft vooral de neiging om verdriet dood te zwijgen.
Vanuit mijn eigen ervaring (verlies van onze 15-jarige zoon in een verkeersongeval) wil ik proberen om mensen (leerkrachten en leerlingen) te laten inzien hoe belangrijk het is om met de “juiste kennis” om te gaan met verlies, omdat het bespreekbaar maken en uiten van verdriet (via werkvormen) zo belangrijk is.
Ik wil tijdens de navorming enkele aandachtspunten, rituelen, tips, werkvormen, ... meegeven die voor een school belangrijk zijn om leerlingen op een betere manier te begeleiden (en niet enkel tijdens de eerste dagen).
Via het gebruik van een PowerPoint, het voeren van gesprekken, het bekijken van materiaal (rouwkoffer, boeken),… wordt de theoretische info afgewisseld met onmiddellijk bruikbare zaken voor de klas.
Team
Classic
25
T25-212