Dag van wiskunde - eerste en tweede graad

Afgelopen

Inhoud

Programma:

08.15 u. onthaal met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment

08.45 u. welkom en inleiding

09.00 u. werkwinkels beurt 1

10.30 u. pauze met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment

11.00 u. werkwinkels beurt 2

12.30 u. einde

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren eerste graad A en B

Doelstelling

Je krijgt zicht op de minimumdoelen voor de basisschool en denkt na over wat dat betekent voor de eerste graad secundair onderwijs.

Inhoud

In deze workshop krijg je zicht op enkele belangrijke aanpassingen die de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs in dat curriculum zullen teweeg brengen. We geven ook achtergrondinformatie mee over de keuzes die er gemaakt werden en welke visie daar achter zit.

We zoeken daarnaast samen naar gevolgen voor de aanpak van bepaalde onderwerpen in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Methodiek

Interactieve lezing gevolgd door groepsgesprek met transferopdracht.

Beginsituatie

Je hebt zicht op het curriculum van de eerste graad in het secundair onderwijs. Je hebt eventueel ervaring met het voortbouwen op de beginsituatie van leerlingen die pas de basisschool hebben verlaten.

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Els Van Emelen
  • Michèle Dexters
Doelgroep

Alle leraren eerste en tweede graad

Inhoud

We beginnen gezamenlijk. We doen zelf als goochelaar een paar rekentrucs waarvoor je materiaal krijgt en waarbij we achteraf de wiskundige uitleg geven. 

Nadien is een waaier van opdrachten die zowel in de eerste als tweede graad bruikbaar zijn en je zeker achteraf een leuke les wiskunde bezorgen. De meeste opdrachten kan je met een beetje fantasie aanpassen aan het niveau van je eigen klas. Er zijn een paar denkspelen waarbij je zelf een strategie kan bedenken. Voor deze opdrachten krijg je per twee een tas met materiaal dat je nadien mag meenemen. Bij heel wat doordenkers is er extra materiaal, dat zeker helpt om de problemen beter te analyseren en dat je achteraf als je de opdracht leuk en bruikbaar vindt, mag verdelen. Het materiaal is ook gemakkelijk zelf te maken. Ideeën voor opendeurdag of om een speciale dag te vieren, ga je zeker opdoen. 

Methodiek

Door meer of minder hulp en materiaal te geven kan je met deze denkers heel goed differentiëren en laat je iedereen het probleem op zijn manier onderzoeken. Iedereen heeft het genot van iets te vinden.

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Matthijs Coster
  • Odette De Meulemeester
Doelgroep
  • Leraren eerste en tweede graad
  • Docenten volwassenonderwijs
  • Docenten hoger onderwijs
Inhoud

Waarom maken leerlingen fouten bij wiskunde? Er kunnen tal van redenen zijn: niet voldoende de stof bestudeerd, slordigheid, of te hoge complexiteit. Al deze oorzaken zijn vanuit didactisch oogpunt simpel te benaderen (in theorie, want de weerbarstige praktijk is nooit makkelijk!). Veel spannender wordt het bij een vierde oorzaak van fouten, te weten 'misconcepties'. Een misconceptie is een vermeend begrip van wiskunde, dat afwijkt van het ‘juiste’ begrip – waarbij de aanhalingstekens er staan om te benadrukken dat wat juist is niet zelden wordt bepaald door conventies. Misconcepties vormen een didactische uitdaging, omdat ze hardnekkig zijn: het kost mentale inspanning van de leerling om een misconceptie te corrigeren. In deze werkwinkel bespreken we met elkaar welke misconcepties er in het wiskundeonderwijs zoal optreden, hoe je ze opspoort en hoe je leerlingen vervolgens begeleidt in het wegwerken hiervan. En we gaan natuurlijk ook in op het voorkomen dat misconcepties überhaupt postvatten, al zullen we ook zien dat dit niet altijd de ‘goede’ didactiek is!

Methodiek

De werkwinkel bestaat uit twee delen. In het eerste deel komen de deelnemers aan de hand van een aantal voorbeelden tot een overzicht van verschillende soorten misconcepties. In het tweede deel slaan we de brug tussen leren en lesgeven: wat doe je met kennis over misconcepties in je onderwijs? 

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Theo van den Bogaart
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad (buitengewoon) secundair onderwijs

Doelstelling

We beogen dat men de drempels van dyscalculie kent en inziet dat ‘niets doen’ geen optie is, maar dat redelijke aanpassingen een middel zijn voor valide toetsen en gelijkwaardigheid. 

Inhoud

Henschen beschreef rond 1919 reeds personen met ernstige rekenproblemen. Toch blijven sommigen twijfelen of dyscalculie wel bestaat en of het niet gewoon om een vorm van neurodiversiteit of het gevolg van onaangepast onderwijs gaat. We zien slingerbewegingen van safe spaces en inzetten op autonome motivatie en hulpmiddelen (waaronder AI) naar het indrillen van kennis in strengere scholen. Sommigen zien ‘redelijke aanpassingen’ als gelegitimeerde verwaarlozing en stellen dat diagnoses op de schop moeten…. Kortom na 100 jaar is zijn er tal van vragen. 

In deze sessie wordt een overzicht gegeven van wat dyscalculie is en hoe men er vroeger naar keek. Er wordt besproken wat de impact is van het ‘slingeren’ en welke mythes ontkracht moeten worden. Er blijven tot op heden tal van ‘hidden potentials’ die door de dyscalculie onderpresteren en geen valide toetsen/kansen krijgen. Niets doen is dus geen optie.

Methodiek

We starten met een casus. Vervolgens belichten we met een inleefoefening wat dyscalculie is. Daarna kijken we hoe vaak dit voorkomt, of het iets te maken heeft met slecht onderwijs, of soorten dyscalculie zijn, wat de kenmerken zijn, hoe je het vaststelt en vooral wat je eraan/ermee kunt doen. 

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Annemie Desoete
Doelgroep

Leraren 1B en 2B

Doelstelling

Versterk met enkele kleine ideeën met een groot effect je lesaanpak.

Inhoud

Graag neem ik jullie mee op een tijdreis doorheen mijn jarenlange ervaringen in het geven van wiskunde in de eerste graad B-stroom. Je mag je verwachten aan een enthousiaste getuigenis over mijn aanpak, waarin ik onder andere uitleg op welke pijlers mijn wiskundelessen steunen, zoals coöperatieve leerstrategieën, ziezokaarten, zelfredzaamheid, groei-evaluatie.

Daarnaast is er zeker ruimte voor vraag en antwoord. Indien mogelijk mogen eventuele vragen of casussen op voorhand doorgestuurd worden. 

Graag sta ik ook open voor intervisie, want ook ik heb niet op alles een pasklaar antwoord of een voor het grijpen oplossing.

Op het einde van deze workshop stuur ik jullie graag naar huis met enkele inzichten en handvaten waaraan je je kan optrekken.

Methodiek

Getuigenis

Vraag en antwoord – interactie – intervisie

Beginsituatie
  • Van weinig tot veel ervaring met wiskundeles geven in de eerste graad B-stroom.
  • Heb je vragen of casussen dan mag je die vooraf bezorgen aan info@eekhoutacademy.be
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Sofie Van den Broeck
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Doelstelling

Na het volgen van de workshop ken je verschillende didactische werkvormen die elke leerling activeert in zijn/haar denken.

Inhoud

We analyseren samen enkele onderliggende principes van effectieve didactiek: wat maakt dat leerlingen écht gaan denken en leren? We duiken in enkele werkvormen die je direct in de klas kunt gebruiken.

Methodiek

Workshop

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Ann Cornelis
Doelgroep

Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit

Doelstelling

Deelnemers kennen enkele minder bekende toepassingen van grafentheorie en kunnen die linken aan hun lesinhouden.

Inhoud

Als het gaat over grafentheorie, dan zijn sociale netwerken en routeplanning vaak de eerste voorbeelden die opduiken. In deze workshop verkennen we de terminologie, methodiek en eigenschappen uit de grafentheorie eens vanuit enkele andere contexten, met speelse en verrassende voorbeelden waar je niet meteen een netwerk in herkent.

Methodiek

Deelnemers gaan zelf aan de slag met enkele hands-on problemen, waarna de achterliggende grafentheorie uit de doeken gedaan wordt.

Beginsituatie

Alle gebruikte termen worden kort herhaald, maar enige bekendheid met de basisconcepten rond grafen is wel nuttig (knoop, boog, graad, pad, cykel, …)

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Pen en papier

Beurten
Docenten
    Doelgroep

    Leraren eerste graad

    Doelstelling

    Leerlingen stapsgewijs oplossingsmethodes aanreiken en leerkrachten ondersteunen om probleemoplossend denken duurzaam te stimuleren, los van thema’s of hoofdstukken.

    Inhoud

    Veel leerlingen worstelen met een gestructureerde aanpak bij het oplossen van vraagstukken. Ze beginnen vaak zonder strategie en verliezen onderweg het overzicht.

    In deze workshop stellen we een nieuw project voor dat probleemoplossend denken bij leerlingen wil versterken. Het project richt zich op twee actuele uitdagingen:

    • Hoe kunnen leerlingen van de eerste graad gespreid en los van thema’s oplossingsmethodes aanleren?
    • Hoe kunnen leerkrachten beter ondersteund worden bij het stimuleren en begeleiden van probleemoplossend denken?

    Door beide invalshoeken te combineren, wil het project zowel de leerontwikkeling van leerlingen bevorderen als leerkrachten praktische tools bieden. Het uiteindelijke doel is het versterken van het probleemoplossend denkvermogen bij leerlingen, zodat zij met meer zelfvertrouwen en overzicht complexe vraagstukken kunnen aanpakken.


    Methodiek

    De workshop combineert toelichting met actieve oefeningen. Deelnemers gaan zelf ook aan de slag met vraagstukken en ervaren zo de aanpak vanuit leerlingperspectief. 

    Er is ruimte voor vragen en uitwisseling.

    Beginsituatie

    Deelnemers hebben al ervaring met het lesgeven in wiskunde, maar zijn op zoek naar praktische tips en tools om probleemoplossende vaardigheden gestructureerd aan te leren in de klas.

    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    Balpen en smartphone

    Beurten
    • A: 09:00 tot 10:30
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Justine Vanderbeken
    Doelstelling
    (Toekomstige) wiskundeleerkrachten informeren en inspireren over didactisch verantwoorde toepassingen van (generatieve) AI in de leer- en onderwijscontext.

    Inhoud

    Deze sessie verduidelijkt hoe slimme taal- en rekenmodellen werken en hoe ze een toegevoegde waarde kunnen leveren bij de leer- en onderwijspraktijk voor het vak wiskunde. Er worden voorbeelden gegeven van hoe ze kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van lessen en het opstellen van toetsen, maar ook van hoe de technologie effectieve didactiek in de weg kan staan indien onoordeelkundig ingezet.

    Methodiek
    Klassikaal leren met live demo’s en mogelijkheid tot vragen.
    Beurten
    • A: 09:00 tot 10:30
    • B: 11:00 tot 12:30
    Docenten
    • Johan Desseyn
    Doelgroep
    Leraren eerste en tweede graad 
    Doelstelling
    • De deelnemers krijgen inzicht in het EDI-model.
    • De deelnemers doen inspiratie op om (elementen van) het EDI-model toe te passen in hun lessen.
    Inhoud

    EDI is een manier van lesgeven waarbij de leerkracht centraal staat. Elke les heeft een afgebakend lesdoel en de leerkracht geeft heldere instructie. De leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over vragen die de leerkracht stelt. Daardoor worden de lessen in hoge mate actief en responsief. Door bijvoorbeeld het gebruik van wisbordjes en willekeurige beurten krijgt de leerkracht een scherp beeld op het leerproces van de leerlingen en kunnen de lessen hier optimaal op afgestemd worden.

    EDI biedt een helder lesmodel van lesfasen en technieken die de leerkracht kan inzetten om de leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen. Het EDI-lesmodel kan naast andere lesmethodes gebruikt worden.

    Methodiek
    Eerder docerend met gelegenheid tot het stellen van vragen.
    Beurten
    • A: 09:00 tot 10:30
    Docenten
    • Mark Verbelen

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • zaterdag 22 november 2025
    van 09:00u tot 12:30u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 75,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Secundair Onderwijs
    •    Gewoon Secundair Onderwijs
    •       Eerste graad
    •       Tweede graad

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    250

    Code

    D26-003