Dag van bewegingsopvoeding

Inhoud

08u30 – 08u45: onthaal 

08u45 – 09u00: voorstelling PWO "Gelijkspel?! op weg naar een inclusief sportbeleid binnen traditionele sporten" 

09u15 – 10u45: workshop 1

11u00 – 12u30: workshop 2

12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch

13u30 – 15u00: workshop 3

15u00 – 15u45: afsluitend drankje

Werkwinkels

Doelgroep
Kleuteronderwijzers
Doelstelling

Deelnemers van deze workshop leren de filosofie en gedachtegang van Burner Games.

Inhoud

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen (kleuteronderwijs). De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.

Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!
Deze workshop werd vorig schooljaar ook aangeboden, maar de lesgever zal andere spellen aanbieden dan vorig jaar.

Methodiek

We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.

Beginsituatie

De werkwinkel is bedoeld voor vakdocenten LO of groepsleerkrachten, die bevoegd zijn om bewegingsopvoeding te mogen geven.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Dennis Witsiers
Doelgroep

Peuter- en kleuteronderwijzers

Doelstelling

Leraren kennis laten maken met kleine kleuteractiviteiten die iedereen kan doen met weinig materiaal.

Inhoud

In deze workshop willen we je aantonen wat jij allemaal kan doen qua activiteiten met klein materiaal. Beginnend met gezamenlijke spellen, met educatieve opdrachten die je uitdagen om met eenvoudige materialen creatief te zijn. Daarna duiken we in de wereld van kleuter beweegactiviteiten waar je leert hoe je deze activiteiten niet alleen in de gymzaal, maar overal kunt toepassen - van klaslokalen tot buitenruimtes. Tot slot dagen we je uit met unieke tikspellen, waarbij het belangrijkste doel is: af is niet af! 

Klaar om morgen al deze kennis en inspiratie in de praktijk te brengen?"

Methodiek

We beginnen met gezamenlijke spellen, hierna gaan we in kleine groepjes uit elkaar en ervaren kleine activiteiten en sluiten af met tikspellen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Kevin De Wit
Doelgroep
Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
Doelstelling
  • Lichaamsbewustzijn vergroten
  • Zich in de ruimte kunnen plaatsen en tegenover de ander
  • Ritmegevoel stimuleren
  • Socialisatie
Inhoud
  1. Mogelijkheden voor een warm-up
  2. Het element ruimte
  3. Het element ritme
  4. Verhaal en expressie
  5. Dans
Methodiek
  • Kort theoretisch kader over de verschillende elementen in een dansles voor kleuters
  • Veel doen en zelf ervaren. Ruimte voor het experiment
  • Uitwisseling

Beginsituatie
Er is geen voorkennis van dans vereist.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Nancy Loosveldt
Doelgroep

Leraren lager onderwijs - tweede en derde graad

Doelstelling

Je leert een les stok- of zwaardvechten opbouwen op een veilige wijze.

Je leert een choreografie opbouwen.

Je leert video in te zetten om tot een aantrekkelijke choreo te komen.

Inhoud

Wanneer er stokken op de grond liggen, beginnen kinderen vaak spontaan aan een sessie ‘stokvechten’. Dit eindigt vaak met een buil op het hoofd, wonden op de handen of kapot materiaal in de omgeving. Stok- en zwaardvechten kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar het is ook uiterst leuk en leerrijk als je voor een goede opbouw zorgt! Tijdens deze sessie leer je de basisbouwstenen aan voor een veilige en leuke choreografie met stokken/zwaarden.

Methodiek

Praktijkgerichte workshop, met stokken en lightsabers 

Beginsituatie
Het is een voordeel indien je over een goede coördinatie (fysieke basisvaardigheid) beschikt, maar dit is niet noodzakelijk. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Smartphone of tablet (eventueel met app voor videofeedback zoals CoachNow)
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Joktan Willem
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: derde graad

Doelstelling

Het dodgeball spel en de spelregels leren kennen. 

Leren kennen en uitproberen van implementeerbare, kant- en klare varianten op de officiële spelvorm.

Inhoud

Kennismaking met de sport en implementeerbare spelvormen

  • Kennismaken met dodgeball en de spelregels
  • Mogelijkheden gerelateerde opwarmspelen
  • Spelvormen met een knipoog naar dodgeball (aangepast aan de leeftijd van het kind)
  • Vereenvoudigde versies van het officiële dodgeball spel 
  • Eindvorm dodgeball
Methodiek

Actief deelnemen in verschillende rollen om zo de spelvormen en het dodgeball spel te begrijpen om deze later te gebruiken in de les.

Beginsituatie
Kunnen gooien en vangen van een bal. Kunnen actief, fysiek deelnemen aan de workshop.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Silke Louage
  • Stijn Soetaert
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

Out of the box: steek je zwemlessen in een nieuw jasje! Creatief en vernieuwend bezig zijn in het water.

Inhoud

Je krijgt uitgewerkte lesdelen, tools, organisatievormen, variaties, … waarmee je zelf oneindig kunt variëren. Hiermee steek je actieve, originele lessen in elkaar waarbij je je leerlingen elke les blijft uitdagen volgens eigen niveau.


Vroeger herleidden velen het zwemgebeuren tot hoofdzakelijk ‘25m schoolslag’. Gelukkig gaat het binnen de ‘nieuwe’ leerlijn zwemmen ondertussen over experimenteren-aanvoelen-controle-ademhaling-springen-ervaren-veiligheid-drijven tot doelmatig voortbewegen in het water.

We bewegen horizontaal, verticaal, diagonaal, boven, onder, tussen elkaar.  We vallen, stoten af, tikken om te drijven, glijden, zinken, …  Dit doen we roterend, krom, recht met voeten, romp, hoofd,… eerst.

Tijdens deze werkwinkel gaan we ‘out-of-the-box’ aan de slag om jouw zwemlessen te doorspekken met nieuwe en/of uitgebreidere ideeën!

Methodiek
  • 11.00 u. – 11.45 u.: theorie - een resem mogelijkheden worden uitgelegd.
  • 11.45 u. - 12.45 u.: praktijk - 2 voorbeelden worden uitgewerkt: 1/ vallen, springen, afstoten (in functie van startduik).  2/ drijven, experimenteel bewegen (in functie van armbeweging borstcrawl)

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Zwemgerief

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Stijn Hinderyckx
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: derde graad

Doelstelling

Leerlingen maken kennis met volleybal waarbij de nadruk niet ligt op het technische maar wel op spelinzicht, looplijnen en spelplezier.

Inhoud

De sessie omvat een algemeen gedeelte met aandacht voor veel individuele coördinatie. In het specifieke gedeelte komen de looplijnen en spelinzicht aan bod (2 met 2) en bij de spelvormen wordt er 1-1, 2-2 en smashvolley gespeeld.

Methodiek
  • Individueel met bal en kleine attributen (hoepels)
  • Oefenvormen per 2
  • Oefenvormen aan het net (per 4)
  • Spelvormen
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Mario Trochs
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

Maak kennis met alle onderdelen van de app.

Lesideeën, verschillende tools, lesmateriaal,… zowel op PC als tablet/iPad en gsm.

Inhoud

Ontdek alle voordelen van de app

Alle onderdelen van de app worden rustig overlopen.

Met onze praktische digitale tools heb je altijd een manier om je les te ondersteunen, structuur te geven of leerlingen zelfstandig te laten werken. 

Daarnaast overlopen we handig lesmateriaal voor al jouw lessen! Alles op één plek, in de app en op de website. Gebruik leskaarten voor acrogym, gebruik de nieuwe methodieken, shuttle-run tests met beeld, sportregels en meer. 


Methodiek

Theoretische uitleg van de verschillende mogelijkheden die onmiddellijk in de praktijk wordt afgetoetst en getest.

Beginsituatie

De deelnemers moeten kunnen werken met een iPad/tablet.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

iPad/tablet + app vooraf downloaden via www.good2move.nl. Deelnemers hebben 1 maand gratis toegang.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Gunter Vercammen
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

Op het einde van deze sessie heb je meer inzicht in: 

  • Wat zijn speelregels en wanneer zet ik ze in?
  • Rond welke bouwstenen kan je werken binnen een spel?
Inhoud

Alle leerlingen beter leren een ‘doelspel’ spelen

We gaan voorbereidende eenvoudige spelen opbouwen door ze te koppelen aan de drie bouwstenen van een doelspel: doelen, kansen creëren en opbouw. Dit doe je door ook voor deze eenvoudige spelen speelregels voorop te stellen. Tijdens de sessie krijg je concrete voorbeelden van hoe je dit aanpakt. 

Methodiek

Na een korte introductie gaan we zelf op het terrein aan de slag.

We spelen verschillende spelen waar we het spel manipuleren door spel- en speelregels aan toe te voegen om elke leerling te laten groeien in het spel.

Beginsituatie

Kunnen deelnemen aan een balspel

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Annemie Bogaert
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling
  • Kinderen laten genieten van het dansen
  • Enkele basisbewegingen in dans kennen
Inhoud
  • Wat geef je als opwarming?
  • Welke oversteken zijn mogelijk en hoe pak je dit aan?
  • Leuke tussendoortjes
  • Stukje choreografie
Methodiek
  • Demonstreren (leerkracht) - imiteren (leerlingen)
  • Instructies geven
  • Exploreren
  • Presenteren
Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Sharon Cappelle
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling
Deelnemers weten wat quadball is en kennen de basisregels van het spel.
Inhoud

De deelnemers zullen aan de hand van verschillende kleine spellen de sport en hun posities leren kennen. Op het einde zullen 2 teams gevormd worden en zal er een mini-wedstrijd gespeeld worden met de deelnemers.

Methodiek
Door middel van een initiatie leggen we uit wat quadball is en hoe de sport in elkaar zit. De deelnemers zullen de sport spelenderwijs kunnen ontdekken.
Beginsituatie

Veel goesting om eens iets nieuws te proberen.

De deelnemers brengen mee: sportieve kledij en een flesje water.

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Alex Verbraecken
Doelgroep
Leraren lager onderwijs
Doelstelling
Deelnemers van deze workshop leren de filosofie en gedachtegang van Burner Games.
Inhoud

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen (kleuteronderwijs). De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.

Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!
Deze workshop werd vorig schooljaar ook aangeboden, maar de lesgever zal andere spellen aanbieden dan vorig jaar.

Methodiek
We gaan diverse spellen met elkaar spelen waardoor je spelenderwijs kennismaakt met Burner Games.
Beginsituatie
De werkwinkel is bedoeld voor vakdocenten LO of groepsleerkrachten, die bevoegd zijn om bewegingsopvoeding te mogen geven.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Dennis Witsiers
Doelgroep

Leraren lager onderwijs (het best geschikt vanaf het derde leerjaar)

Doelstelling
Circuslessen zijn fun, niet-competitief, motorisch uitdagend en geschikt voor alle kinderen vanaf 6 jaar. Tijdens deze workshops leren we op een laagdrempelige manier de technieken aan.
Inhoud
Dit komt aan bod tijdens deze workshop:
Behendigheden, ooghandcoördinatie:
  • Jongleren met de volgende materialen: doekjes, ballen en kegels 
  • Diabolo: basistechnieken en enkele oefeningen voor gevorderden
  • Borden draaien: basis en varianten worden getoond.
  • Flip N Flyer: een vliegende schijf aan een elastiekje (is geschikt voor kinderen -12 jaar)
  • Flowersticks: basis om individueel te spelen of samen met anderen
  • Kendama's: initiatie in een Japans behendigheidsspel


Evenwichtsvaardigheden: rola-bola: evenwicht houden op een rol en plank: rol aankopen en de plank is zelf te maken

  • Pedalo's met dubbelpedalo's, solo, draaipedalo's een soort voorbereiding op éénwielers
  • Slackline : op een korte slackline wordt het principe aangeleerd: erg laagdrempelig op deze manier
  • Giboard: heel interessant en veelzijdig voorwerp
  • Steltlopen: deze stelten worden vastgemaakt aan de knie
  • Eénwielrijden: zeer moeilijk, de gegeven tips maken het wat haalbaarder


Circustechnieken bevatten specifieke technische vaardigheden, zijn niet-competitief, vragen doorzetting en de disciplines zijn veelzijdig.

Bovendien is het regelmatig beoefenen van circustechnieken ideaal als basis voor andere sporten: het verbetert o.a. het evenwicht, de coördinatie en motorische skills in het algemeen.

Methodiek
Er wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je de technieken kan leren én overbrengen aan de leerlingen.
Beginsituatie
Geen ervaring nodig, wel zin om mee te doen.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Johan Simons

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 21 mei 2024
van 08:30u tot 16:00u

Locatie

KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België

Prijs

€ 119,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D24-002