Nieuw minimumdoel tweede graad: impact van digitale systemen
Leerlingen analyseren de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit principes van computationeel denken

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Je beschikt over concrete voorbeelden die je kan gebruiken in je klaspraktijk om te werken aan dit minimumdoel.
  • Je beschikt over een kader als houvast om aan dit doel te werken.
Inhoud

Bij dit nieuwe minimumdoel komt heel wat kijken.

Leerlingen hebben de basisconcepten van computationeel denken leren kennen in de eerste graad en passen deze nu toe in nieuwe contexten om de werking van een digitaal systeem te ontrafelen en te begrijpen, en zo te kunnen inschatten welke impact zo’n systeem op de maatschappij kan hebben.

Wij hebben een kader ontworpen om met dit minimumdoel aan de slag te gaan op jouw school. In deze sessie bekijken we enkele uitgewerkte voorbeelden en bespreken we een mogelijke aanpak en evaluatie. We geven zowel contexten voor de doorstroomfinaliteit, dubbele finaliteit als finaliteit arbeidsmarkt.

Methodiek

In deze nascholing worden de concepten van computationeel denken verduidelijkt. Vervolgens maak je kennis met concrete voorbeelden die je kan gebruiken in je klaspraktijk. Je past concepten van computationeel denken toe op een digitaal systeem om de werking van het systeem te begrijpen. Vervolgens koppel je dit aan de impact van het digitaal systeem op de maatschappij. 

Beginsituatie
Deelnemers brengen hun opgeladen laptop/smartphone mee.

Edities

Code Sessies Status
I25-128-A
donderdag 24 april 2025
13.30u tot 16.30u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 Kortrijk, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Aantal edities

1

Prijs

€ 72,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •       Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I25-128