Dag van chemie en biotechnieken

Nieuw dit schooljaar

Inhoud

Timing:

  • 8u30 – 9u00: onthaal
  • 9u00 – 9u15: inleiding 
  • 9u15 – 9u30: praktische info
  • 9u30 – 11u00: workshops beurt 1
  • 11u00 – 11u30: pauze met koffie, thee of frisdrank
  • 11u30 – 13u00: workshops beurt 2

Werkwinkels

Doelstelling

We stellen lesmateriaal rond chromatografie en elektroforese voor met aansluitend een hands-on practicumsessie rond spectrofotometrie.

Inhoud

In het kader van een masterproef werd in het academiejaar 24-25 lesmateriaal ontwikkeld rond chromatografie en elektroforese. Dit zijn beide belangrijke thema’s voor de richting Biotechnologische en chemische technieken.

Gezien de specifieke achtergrond van de leerlingen en de finaliteit van de opleiding wordt in het lesmateriaal veel aandacht besteed aan de aansluiting bij de diverse voorkenniselementen uit verschillende disciplines en de inbedding van de leerstof in de praktische toepassingen in het werkveld. Een tweede luik omvat het uitvoeren van een experiment omtrent een spectrofotometrische analyse die op school kan uitgevoerd worden mits men beschikt over een eenvoudige spectrofotometer. In de procedure zit dan vervat: het nauwkeurig maken van stockoplossing en standaardverdunningsreeks, het opstellen van kalibratielijn, het bepalen van onbekende, het rekenen met verdunningen.

Methodiek

College, onderwijsleergesprek, practicumsessie

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Leraren brengen hun eigen opgeladen laptop mee. 

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Nele Rotty
  • Mario Smet
Doelstelling

Van ingrediënt tot consumentenverpakking: we bekijken de flow van ingrediënten tot een ingepakt levensmiddel.

Inhoud

Aan de hand van een flowchart bekijken we de productie van een “droog” en een “nat” levensmiddel. We staan stil bij de CCP’s (critical control points) en bij uitbreiding de PVA’s (punten van aandacht). Waarom zijn die er, welke zijn er en hoeveel (hoe meer hoe beter?). We bekijken hoe een voedingsbedrijf hiermee omgaat in de praktijk.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Freddy Bekaert
Doelstelling
  • Deelnemers maken kennis met nieuwe DNA-analysetechnieken
  • Deelnemers krijgen een aantal praktijkvoorbeelden uit het onderzoek van Vives Hogeschool Roeselare – Smart Farming
Inhoud

In deze uiteenzetting bekijken we nieuwe DNA-analysetechnieken die belangrijk zijn in de landbouw. Deze technieken geven ons enerzijds meer inzicht in het microbioom van landbouwgrond en ondersteunen anderzijds het veredelen van gewassen zoals tomaat. Bovendien maken ze het mogelijk sterk op elkaar lijkende gewassen (yacon, rabarber) correct te identificeren. Concreet bespreken we deze methoden aan de hand van praktijkvoorbeelden uit ons eigen onderzoek.  

Methodiek

Theoretische uiteenzetting van ons onderzoek

Beginsituatie

Algemene basiskennis DNA is handig maar geen must.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Tim Bekaert
Doelstelling
  • De leraar kan een regelkring op een bevattelijke manier uitleggen.
  • De leraar kan de regelkring linken aan de wiskunde en wetenschap.
  • De leraar kan gebruik maken van een didactische game om de complexiteit van regelkringen te duiden.
Inhoud

Een eenvoudige on/off-regelkring wordt toegelicht aan de hand van het STEM-project Passief huis. Daarbij leggen we de link met modeldenken, warmteleer, computationeel denken, wiskunde en experimenteren. Ook de mogelijke uitbreiding van dit systeem met chemische reacties komt aan bod.

Met deze basis bouwen we verder naar een PID-regeling. De basisprincipes worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden en gekoppeld aan wiskundig inzicht en systeemdenken. In een game waarin het vloeistofniveau in een vat wordt geregeld met een PI-regellus, combineren we alle opgedane kennis en ervaren we de complexiteit van regeltechniek in de praktijk.

Methodiek

Hands-on

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Marie-Paule Buyse
  • Leen Goovaerts
  • Jose Matias Assumpcao
Doelstelling

We maken de link met leerdoelen uit het vakgebied door:

  • in te gaan op ecologische en ethische overwegingen rond vleesconsumptie en vleesvervangers (illustreren van de wisselwerking tussen wetenschap en maatschappij aan de hand van een maatschappelijke uitdaging);
  • de samenstelling van een vleesproduct en een vleesalternatief te vergelijken op basis van de verpakking (interpreteren van informatie op voedingslabels);
  • een sensorische analyse uit te voeren (smaaktest) op een wetenschappelijk onderbouwde manier (uitvoeren van analysetechnieken in samenhang met toepassingen in industriële processen in voeding).
Inhoud

Voor veel Belgen vormt vlees een belangrijk onderdeel van hun dieet. De laatste jaren tekent zich echter een duidelijke trend af richting een lagere vleesconsumptie, gedreven door ecologische, ethische en gezondheidsredenen.

In het theoretische luik staan we stil bij de rol van vlees in ons voedingspatroon. Welke factoren motiveren consumenten om minder of geen vlees te eten? Welke alternatieven bestaan er vandaag, en welke ontwikkelingen kunnen we in de toekomst verwachten?

In het praktische luik vergelijken we een vegetarische frikandel met een klassieke vleesvariant. We voeren een sensorische analyse (smaaktest) uit en bespreken de samenstelling op basis van de verpakking.

Methodiek

Theoretische sessie met een beperkt praktisch luik.

Beginsituatie
Basiskennis biochemie
Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Ilse Fraeye
Doelstelling

    • Inzicht geven in struikelstenen voor leerlingen bij de instap in het hoger onderwijs, met specifieke voorbeelden uit de lessen chemie.
    • Leren hoe een SOP (Standard Operating Procedure) stapsgewijs gevolgd kan worden en kennismaken met de basisprincipes van aseptisch werken aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
    Inhoud

    Uitdagingen voor leerlingen bij de overstap naar het hoger onderwijs en het belang van een GMP-gedreven mindset in het bedrijfsleven.


    In het eerste deel van de workshop geven we concrete voorbeelden uit de chemie-, biologie-, microbiologie- en biotechnologielessen van het hoger onderwijs, waarbij eerstejaarsstudenten vaak struikelen.

    In het tweede deel besteden we aandacht aan het belang van GMP (Good Manufacturing Practice) in bedrijven. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld - het correct aandoen van steriele handschoenen volgens een SOP (Standard Operating Procedure) van Legend Biotech - willen we een aanzet geven rond de bewustmaking van aseptisch werken binnen de biotechnologie. 

    Methodiek
    • Instructievorm
    • Opdrachtvorm (workshop) 
    Beginsituatie

    Algemene kennis en interesse van biotechnieken.

    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Patrick Demeyere
    • Pam Devreker

    Inschrijven

    inschrijven

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 21 januari 2026
    van 09:00u tot 13:00u

    Locatie

    Odisee - KU Leuven Gent
    Gebroeders De Smetstraat 1
    9000 Gent, België

    Prijs

    € 75,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs
    •    Tweede graad
    •       Derde leerjaar D-finaliteit
    •       Derde leerjaar Dubbele finaliteit
    •       Vierde leerjaar D-finaliteit
    •       Vierde leerjaar Dubbele finaliteit
    •    Derde graad
    •       Vijfde leerjaar D-finaliteit
    •       Vijfde leerjaar Dubbele finaliteit
    •       Zesde leerjaar D-finaliteit
    •       Zesde leerjaar Dubbele finaliteit

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    200

    Code

    D26-015