Nieuw dit schooljaar
Timing:
We stellen lesmateriaal rond chromatografie en elektroforese voor met aansluitend een hands-on practicumsessie rond spectrofotometrie.
In het kader van een masterproef werd in het academiejaar 24-25 lesmateriaal ontwikkeld rond chromatografie en elektroforese. Dit zijn beide belangrijke thema’s voor de richting Biotechnologische en chemische technieken.
Gezien de specifieke achtergrond van de leerlingen en de finaliteit van de opleiding wordt in het lesmateriaal veel aandacht besteed aan de aansluiting bij de diverse voorkenniselementen uit verschillende disciplines en de inbedding van de leerstof in de praktische toepassingen in het werkveld. Een tweede luik omvat het uitvoeren van een experiment omtrent een spectrofotometrische analyse die op school kan uitgevoerd worden mits men beschikt over een eenvoudige spectrofotometer. In de procedure zit dan vervat: het nauwkeurig maken van stockoplossing en standaardverdunningsreeks, het opstellen van kalibratielijn, het bepalen van onbekende, het rekenen met verdunningen.
College, onderwijsleergesprek, practicumsessie
Leraren brengen hun eigen opgeladen laptop mee.
Van ingrediënt tot consumentenverpakking: we bekijken de flow van ingrediënten tot een ingepakt levensmiddel.
Aan de hand van een flowchart bekijken we de productie van een “droog” en een “nat” levensmiddel. We staan stil bij de CCP’s (critical control points) en bij uitbreiding de PVA’s (punten van aandacht). Waarom zijn die er, welke zijn er en hoeveel (hoe meer hoe beter?). We bekijken hoe een voedingsbedrijf hiermee omgaat in de praktijk.
In deze uiteenzetting bekijken we nieuwe DNA-analysetechnieken die belangrijk zijn in de landbouw. Deze technieken geven ons enerzijds meer inzicht in het microbioom van landbouwgrond en ondersteunen anderzijds het veredelen van gewassen zoals tomaat. Bovendien maken ze het mogelijk sterk op elkaar lijkende gewassen (yacon, rabarber) correct te identificeren. Concreet bespreken we deze methoden aan de hand van praktijkvoorbeelden uit ons eigen onderzoek.
Theoretische uiteenzetting van ons onderzoek
Algemene basiskennis DNA is handig maar geen must.
Een eenvoudige on/off-regelkring wordt toegelicht aan de hand van het STEM-project Passief huis. Daarbij leggen we de link met modeldenken, warmteleer, computationeel denken, wiskunde en experimenteren. Ook de mogelijke uitbreiding van dit systeem met chemische reacties komt aan bod.
Met deze basis bouwen we verder naar een PID-regeling. De basisprincipes worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden en gekoppeld aan wiskundig inzicht en systeemdenken. In een game waarin het vloeistofniveau in een vat wordt geregeld met een PI-regellus, combineren we alle opgedane kennis en ervaren we de complexiteit van regeltechniek in de praktijk.
Hands-on
We maken de link met leerdoelen uit het vakgebied door:
Voor veel Belgen vormt vlees een belangrijk onderdeel van
hun dieet. De laatste jaren tekent zich echter een duidelijke trend af richting
een lagere vleesconsumptie, gedreven door ecologische, ethische en
gezondheidsredenen.
In het theoretische luik staan we stil bij de rol van vlees
in ons voedingspatroon. Welke factoren motiveren consumenten om minder of geen
vlees te eten? Welke alternatieven bestaan er vandaag, en welke ontwikkelingen
kunnen we in de toekomst verwachten?
In het praktische luik vergelijken we een vegetarische
frikandel met een klassieke vleesvariant. We voeren een sensorische analyse
(smaaktest) uit en bespreken de samenstelling op basis van de verpakking.
Theoretische sessie met een beperkt praktisch luik.
Uitdagingen voor leerlingen bij de overstap naar het hoger onderwijs en het belang van een GMP-gedreven mindset in het bedrijfsleven.
In het eerste deel van de workshop geven we concrete voorbeelden uit de chemie-, biologie-, microbiologie- en biotechnologielessen van het hoger onderwijs, waarbij eerstejaarsstudenten vaak struikelen.
In het tweede deel besteden we aandacht aan het belang van GMP (Good Manufacturing Practice) in bedrijven. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld - het correct aandoen van steriele handschoenen volgens een SOP (Standard Operating Procedure) van Legend Biotech - willen we een aanzet geven rond de bewustmaking van aseptisch werken binnen de biotechnologie.
Algemene kennis en interesse van biotechnieken.
Odisee - KU Leuven Gent
Gebroeders De Smetstraat 1
9000 Gent, België
€ 75,00
Dag van
Classic
200
D26-015