Nieuw dit schooljaar
Deelnemers kunnen AI-gedreven beeldgeneratoren effectief inzetten in kunst- en ateliervakken en om mediawijsheid en kritisch denken te bevorderen.
We starten met een kennismaking waar deelnemers hun ervaring met generatieve AI-toepassingen delen, gevolgd door een korte op maat gebrachte inleiding tot generatieve AI en in het bijzonder beeldgeneratoren.
In een eerste luik staan we stil bij het genereren van beelden ter ondersteuning van lesmateriaal en geven we aansluitende tips en tricks (o.a. over het schrijven van goede prompts voor beeldgeneratie).
Daarna leren de deelnemers hoe beeldgeneratoren ingezet kunnen worden voor vakken als kunstgeschiedenis en kunstinitiatie. We staan ook stil bij hoe taalmodellen gevoed kunnen worden met beelden en hoe ze samen creatieve processen kunnen versterken en verrijken.
In een reeks oefeningen gaan de deelnemers zelf aan de slag. De begeleide opdrachten behelzen onder meer het maken van een tekenassistent en een stijlengenerator.
Het derde luik zoomt in op mogelijkheden om aan de hand van (gegenereerde) beelden het kritisch denken en de mediawijsheid van leerlingen te bevorderen en te versterken.
We sluiten af met een discussie over privacy en ethiek, gericht op het bewust en verantwoord gebruik van AI in het onderwijs.
Klassikaal leren
Hands-on oefeningen: klassikaal en individueel
Deelnemers hebben de mogelijkheid om zelf opdrachten aan te brengen
Team
Classic
25
T25-182