Afgelopen
Timing
08u30 – 08u45: onthaal
08u45 – 09u00: voorstelling PWO "Gelijkspel?! op weg naar een inclusief sportbeleid binnen traditionele sporten"
09u00 – 09u15: transfer naar diverse locaties
09u15 – 10u45: workshop 1
10u45 – 11u00: transfer naar diverse locaties
11u00 – 12u30: workshop 2
12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch
13u15 – 13u30: transfer naar diverse locaties
13u30 – 15u00: workshop 3
15u00 - 15u30: afsluitend drankje
Inzet van kleine, leuke, attractieve, intensieve spellen om leerlingen zowel meer beweegvaardig als enthousiast voor het bewegen te maken.
Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met jouw leerlingen in het secundair onderwijs. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.
Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven!
Actief spelen van diverse spellen.
Een toepassing van het GYM-concept (VIVES Campus Torhout) met integratie van diverse bewegingsthema’s en ondersteunende rollen (vanuit de LPD) en met aandacht voor differentiatie op basis van methodische leerlijnen.
In deze workshop gym vertrekken we vanuit het GYM-concept (een methodisch-didactische benadering van gymnastiek in de lerarenopleiding LO van VIVES Campus Torhout). We ervaren gymvaardigheden vanuit verschillende bewegingsthema’s (balanceren, sprongen, slingeren & zwaaien, roteren, steunen, klimmen & klauteren). Om tegemoet te komen aan de grote heterogeniteit inzake motorische vaardigheid en basiseigenschappen tussen leerlingen, bieden we binnen elk bewegingsthema steeds de nodige differentiaties aan (door middel van keuzes) op basis van methodische leerlijnen.
Naast de rol van beweger, besteden we ook aandacht aan 2 ondersteunende rollen die relevant zijn binnen het bewegingsdomein gymnastiek: nl. de helper en de observator/feedbackgever. Ook hier staan we even stil bij de opbouw van deze ondersteunende rollen en geven we enkele suggesties voor het gebruik van ondersteunende leermiddelen.
Het betreft een praktijksessie gym waarin we zelf actief gaan bewegen, verschillende rollen zullen opnemen en met de nodige aandacht voor de vele methodisch-didactische aspecten eigen aan een gymnastiekles.
Correcte lichaamshouding en ergonomie als vertrekpunt kunnen leiden tot sterke en veilige piramides.
Vertrekkend van de rugkrommingen in verschillende houdingen en de bijhorende rugbelasting wordt het belang van een gezonde rug getoond. De impact van zitten op de rug krijgt speciale aandacht.
We testen meteen onze eigen lichaamshouding in verschillende posities.
Uiteindelijk passen we dit toe bij het vormen van piramides met vooral aandacht voor een correcte lichaamshouding bij het op- en afbouwen en bij de piramide zelf. We bouwen piramides van 2 tot 5 personen.
Smartphone
In deze praktijksessie vertrekken we vanuit de 12 basisvaardigheden voetbal. Daarbij diepen we als voorbeeld één van de basisvaardigheden uit in de praktijk.
Om de leerlingen ook binnen de persoonsdoelen te ondersteunen, integreren we in deze sessie het coach-ABC. Zeker het geven van autonomie en het benadrukken van het competenter worden van leerlingen zetten we in de verf.
We hebben ook aandacht voor differentiatie en natuurlijk maken we er een leuke, actieve en leerrijke les van!
Praktijksessie met ruimte voor theoretische duiding en vraagstelling.
Leraren tweede en derde graad
Met bokshandschoenen: Opbouw met jab, cross, hook en uppercut naar een combinatie en sparring.
Met stootkussens: Je uitleven op een stootkussen met vuisten, ellebogen, knieën en voeten.
Techniek is ondergeschikt aan de beleving.
Mogelijkheid om handschoenen en kussens te huren voor de lessen LO.
Geen voorkennis nodig. Alles kan op niveau beginner of gevorderde uitgevoerd worden.
Deelnemers begrijpen de spelgerichte insteek van Teaching Games for Understanding en kunnen deze toepassen op terugslagspelen.
In deze sessie gaan we aan de slag met terugslagspelen zoals pickleball, badminton en volleybal. We focussen op de kernpraktijk ‘leerstofopbouw’ en kiezen hierbij voor een spelgerichte aanpak. We volgen het instructiemodel ‘Teaching Games for Understanding’ dat gebaseerd is op de vaststelling dat leerlingen meer interesse hebben in ‘spelen’ dan in ‘oefenen’. Vertrekkend uit spelproblemen en bijhorende oplossingen kiezen we telkens een (tactische) focus voor de les. Het letterwoord SPOTS (Spel-Probleem-Oplossing-Toepassingen-Spel) helpt ons om lessen op te bouwen. Afsluitend tonen we hoe een spelgerichte periode terugslagspelen kan worden geëvalueerd.
Praktijkgerichte sessie
Door het aanleren van basisbewegingen op muziek zullen de leerlingen snel via actieve werkvormen in beweging komen.
We starten met eenvoudige elementen zodat iedereen snel het gevoel krijgt van succesbeleving.
Deze werkvorm is ideaal voor gemengde groepen omdat je kunt variëren tussen verschillende stijlen. Ook zorgt muziek voor een gemotiveerde groep aangezien dit aanleunt bij de leefwereld/interesse van jongeren.
Door zelf te kiezen in de moeilijkheid van de bewegingen kun je deze vorm geven in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs.
KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België
€ 119,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D24-014