Digitale didactiek: versterk jouw onderwijs
Toepassen, beoordelen en selecteren van digitale tools voor optimaal leerrendement

Doelstellingen

Ontwerpbasis

  • De deelnemer ontwikkelt inzicht in het didactisch ontwerp van onderwijsactiviteiten waarin digitale tools doelgericht worden geïntegreerd.
  • De deelnemer past principes van digitale didactiek toe om leerervaringen te versterken en te optimaliseren.

Onderwijstechnologische vaardigheid

  • De deelnemer verkent en analyseert diverse digitale tools met aandacht voor hun pedagogisch-didactische meerwaarde.
  • De deelnemer beheerst de basisfunctionaliteiten van de geselecteerde tools om de tools adequaat in de klaspraktijk in te zetten.

Lesmateriaalcreatie

  • De deelnemer ontwerpt en ontwikkelt digitaal leermateriaal dat afgestemd is op de noden van de doelgroep en aansluit bij het beoogde leerrendement.
  • De deelnemer structureert het lesmateriaal op een wijze die actieve leerparticipatie stimuleert.

Efficiëntie en probleemoplossing

  • De deelnemer evalueert de efficiëntie van digitale toepassingen in functie van tijdsinvestering, gebruiksgemak en didactische impact.
  • De deelnemer identificeert mogelijke beperkingen of problemen bij het gebruik van digitale tools en formuleert oplossingen op basis van praktijkgerichte inzichten.
Inhoud

In een onderwijslandschap dat steeds sneller digitaliseert, is het essentieel dat je als leerkracht of docent niet alleen digitale tools gebruikt, maar ze ook doordacht en doelgericht inzet. Tijdens deze professionalisering ontdek je hoe je digitale toepassingen integreert in je lessen op een manier die het leren versterkt en verdiept.

Je verkent het didactisch kader achter digitale didactiek en leert hoe je keuzes maakt die passen bij je leerdoelen en doelgroep. Aan de hand van concrete voorbeelden zie je hoe digitale tools het leerproces kunnen ondersteunen. Daarna ga je zelf aan de slag in een praktijkgerichte workshop waarin je toepassingen ontwikkelt die je meteen kunt inzetten in je klas.

Wat ga je leren in deze professionalisering?

  • Je ontwikkelt inzicht in hoe je digitale tools op een doelgerichte manier inzet binnen je lesontwerp.
  • Je leert hoe je digitale toepassingen beoordeelt op hun pedagogische meerwaarde en gebruiksgemak.
  • Je creëert digitaal lesmateriaal dat afgestemd is op je leerlingen en zorgt voor actieve betrokkenheid.
  • Je past strategieën toe om digitale tools efficiënt te gebruiken en om te gaan met uitdagingen in de praktijk.

Ben je klaar om jouw onderwijspraktijk te versterken met digitale didactiek?

Schrijf je in en ontdek hoe je digitale middelen inzet die echt het verschil maken.

Deze professionalisering kan ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)

Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.

In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.

De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.

Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.

Beginsituatie
  • Er wordt geen specifieke inhoudelijke voorkennis vereist voor deelname aan deze professionalisering.
  • Deelnemers beschikken over basisdigitale vaardigheden, zoals vlot computergebruik en vertrouwdheid met internettoepassingen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-038