Dag van de godsdienstleraar
Voor wat je lief is...

Afgelopen

Inhoud

We verkennen op deze studiedag volgende terreinen uit het leerplan:

  • eerste graad - Samenleven
  • tweede graad - Persoonsvorming en ontmoeten
  • derde graad - Liefde en vriendschap
  • OV1 - Verbondenheid
  • OV2/3 - Liefde en vriendschap / Ontmoeten


Timing:

08u15 Onthaal + leermiddelenbeurs

08u45 Algemeen Welkom 

09u00 Plenumreferaat Liefde, vriendschap en innerlijk leven – Rik Torfs

10u30 Pauze + leermiddelenbeurs

10u50 Workshop 1 

11u50 Middagmaal

13u15 Workshop 2

14u20 Workshop 3 

15u20     Reflectiemoment

15u50 Einde


Je kan 3 workshops volgen.
Let je er op dat je 1 workshop kiest uit elk domein (cf. titel workshop): 
  • Pluraliteit en context
  • Geloof en traditie
  • Identiteit en leerling


Gratis parkeergelegenheid

- Op de openbare parking P & R Steenbrugge nabij de ophaalbrug; slechts 250 m wandelen (185 plaatsen).

- Rechts van de H. Hartkerk vlak naast d'Abdij (45 plaatsen).

- Langs de Baron Ruzettelaan.

- Op andere locaties links of achteraan d’Abdij mag niet worden geparkeerd omwille van privaat- of veiligheidsredenen.

Plenumreferaten

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
Docenten
  • Rik Torfs

Werkwinkels

Doelstelling

Werking van Sant’Egidio leren kennen: dialoog en inzet en verkennen wat ieder zelf kan doen, betekenen voor en met anderen.

Inhoud

Godsdiensten en culturen in dialoog: de vredesinitiatieven en interreligieuze dialoog van Sant’Egidio wereldwijd en in het dagelijkse leven

Samen op zoek gaan naar wat ons verbindt met mensen van een andere geloofsovertuiging/ cultuur/ levensbeschouwing.

Inzet voor verschillende doelgroepen en opbouw van netwerk en verbinding in de maatschappij.

Methodiek

Presentatie, inleiding, uitwisseling eventueel in  groepjes

Beurten
  • C: 13:15 tot 14:15
  • D: 14:20 tot 15:20
Docenten
  • Birgit Burbaum
Doelstelling
  • Kennismaken met levensbeschouwelijke diversiteit gekoppeld aan de thema’s liefde, vriendschap en ontmoeten.
  • Verkennen van mogelijke werkvormen rond het thema.
Inhoud
Vriendschap, liefde en ontmoeten vanuit verschillende levensbeschouwingen
Wetenschappelijk onderzoek toont aan: mensen moeten minstens 50 uur samen doorbrengen om te evalueren van gewone kennis tot losse vriend. Om elkaar als echte vriend te beschouwen, moeten ze minstens 90 uur samen doorbrengen.
Dat is de wetenschappelijke kant. Maar hoe werkt dat echt in de praktijk? Hoe kunnen we samenleven en duurzame relaties uitbouwen met zo veel verschillende religies en levensbeschouwingen?
In deze workshop deelt Axcent ervaringen rond vriendschap, liefde en ontmoeten vanuit verschillende levensbeschouwingen aan de hand van voorbeelden uit de (Brusselse) praktijk. Ook delen we enkele mogelijke werkvormen in het kader van ILC en ILD.
Methodiek
  • Interactieve lezing
  • Uitwisselen met elkaar
  • Uitproberen van werkmateriaal
Beurten
  • B: 10:50 tot 11:50
  • C: 13:15 tot 14:15
  • D: 14:20 tot 15:20
Docenten
    Doelgroep
    Leraren derde graad
    Doelstelling
    Analyseren hoe een levensbeschouwing mee kleur geeft aan liefde en vriendschap;
    uitdrukken hoe een christelijke visie op liefde en vriendschap verwantschap vertoont met en/of een uitdaging vormt voor de eigen visie.
    Inhoud
    Appel van de ander/Ander
    Een fragment uit De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) illustreert op welke manier een joods-christelijke benadering van liefde zowel de romantisering als de instrumentalisering van intermenselijke relaties in vraag stelt. Het illustreert meteen ook enkele kerngedachten uit de filosofie van Emmanuel Levinas. Wat een 'bekering' tot de liefde verder nog concreet kan inhouden wordt vervolgens onderzocht bij enkele personages uit de film American Beauty (Sam Mendes, 1999). In het licht van de zaligsprekingen (Mt 5, 1-12) ziet de kijker hoe het appel van de ander/Ander die personages uitdaagt om zich te bevrijden van vier mogelijke verslavingen (aan status, rijkdom, macht en genot). Dergelijk appel ontketent niet alleen een waarachtig verlangen van de mens naar zichzelf en de ander, wars van enig 'consumentisme', maar ook een hernieuwde – 'mystieke' - verhouding tot de werkelijkheid in het algemeen.
    Methodiek
    Inleidend wordt een fragment gelezen uit De ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Dat wordt vervolgens besproken vanuit de filosofie van Levinas. Daarna volgen fragmenten uit American Beauty. Die worden belicht vanuit een bepaald interpretatieschema.
    Beginsituatie
    We verwachten dat de filosofie van Levinas niet compleet nieuw is en dat ook de zaligsprekingen niet vreemd zijn voor jou. 
    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    schrijfgerief
    Beurten
    • C: 13:15 tot 14:15
    • B: 10:50 tot 11:50
    • D: 14:20 tot 15:20
    Docenten
    • Erik Buys
    Doelstelling

    Duidelijk maken dat de Vlaamse kerk de homoseksuele personen aanvaardt, respecteert en integreert binnen haar werking en structuren.

    Inhoud

    Verklaring van de Vlaamse Bisschoppen van 20 september 2022:

    Homoseksuele personen pastoraal nabij zijn – Voor een gastvrije kerk, die niemand uitsluit

    Toelichting geven bij het document van de bisschoppen: de pastorale zorg, structurele verankering ‘aanspreekpunt’ en gebedsmoment.
    Methodiek

    Toelichting gebeurt via een PowerPointpresentatie en interactie met de deelnemers aan de workshop.

    Beurten
    • C: 13:15 tot 14:15
    • B: 10:50 tot 11:50
    • D: 14:20 tot 15:20
    Docenten
    • Willy Bombeek
    Doelgroep

    Leraren derde graad (eventueel tweede graad)

    Doelstelling

    Hooglied en 1 Kor 13,1-13 integreren in een concreet lesgebeuren

    Inhoud

    In eerste luik staan we stil bij de achtergrond en inhoud van Hooglied. We lichten Hooglied 4,1-15 er uit en proberen deze tekst te benaderen vanuit de blik van zowel leerkracht als leerling. We gaan op zoek naar reacties, moeilijkheden, vragen, … 

    In een tweede stap linken we de tekst met thema’s als eros, agapé, onvoorwaardelijke liefde, verlangen, … maar ook aan engagement, verantwoordelijkheid en soms de pijn die liefde met zich kan meebrengen 

    Een derde luik is een creatieve invulling, kan een brug vormen naar het concrete lesgebeuren.

    Methodiek

    We gaan creatief aan de slag, we zetten jullie aan het denken en proberen impulsen aan te reiken waar je concreet mee aan de slag kan in jullie lessen. 

    Beginsituatie

    Open minded, zoekende leerkrachten die aan de slag willen rond het thema relaties vanuit het Hooglied. 

    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    Leerplan

    Beurten
    • C: 13:15 tot 14:15
    • B: 10:50 tot 11:50
    • D: 14:20 tot 15:20
    Docenten
    • Sabine Verleye
    • Tom Boeve
    Doelstelling
    • De deelnemers krijgen aan de hand van apestaartjaren inzicht in digitale leefwereld van kinderen en jongeren en de uitdagingen die dit met zich meebrengen. Dit met focus rond online vriendschappen en relaties.
    • De deelnemers krijgen tijdens de vorming inzicht in hun rol binnen de uitdagingen in de digitale leefwereld van kinderen en jongeren.
    • De deelnemers krijgen de ruimte om met elkaar en de begeleider in gesprek te gaan.
    Inhoud
    Als leraar weet je als geen ander dat de leefwereld van een puber digitaal is. Je maakt je daar waarschijnlijk ook wel eens zorgen over. Want ja, wat doen ze nu eigenlijk allemaal op de smartphone? En wat denken ze over hun eigen digitale vaardigheden? In deze Vorming krijg je als docent nieuwe inzichten in de digitale leefwereld van jongeren gefocust op de thema’s online vriendschappen en online relaties. En ontvang je een paar handige tips om hier zelf mee aan de slag te gaan.
    Beginsituatie
    Heb je al veel of weinig inzicht over de digitale leefwereld dat maakt voor deze vorming helemaal niet uit. Iedereen die wil mag en kan deze vorming volgen.
    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    Eigen smartphone of laptop
    Beurten
    • D: 14:20 tot 15:20
    • B: 10:50 tot 11:50
    • C: 13:15 tot 14:15
    Docenten
    • Mediaraven vzw
    Inhoud

    In gesprek gaan met jongeren … dat begint met levende luisterplek zijn.

    ‘Droom je droom. Leef je leven, stap voor stap, kruispunt na rondpunt. Begin na begin steeds opnieuw op weg… de GPS ingesteld op Goede Moed. Weg is weg, die van jou is uniek.’ Les geven aan jongeren is het aanreiken van leerstof en leefstof. Het is samen met hen als het ware op weg gaan binnen de metanoia – ervaring. De reis waarbij men doorheen drempelervaringen en struikelblokken een andere mindset krijgt in hart en ziel. Het moment in het leven van een jongere waarbij het ook cruciaal is dat men het spirituele gesprek aangaat. Vaak merk je dat jongeren met iets zitten, of gewoonweg zoekend zijn en dan ben jij als leraar de eerstelijns. Jongeren zijn op die leeftijd zinzoekers pur sang. Ook willen ze zich beluisterd weten zonder dat men als volwassene meteen met pasklare antwoorden afkomt. Echter, hoe doe je dat op een laagdrempelige en niet bruuskerende manier? In gesprek gaan met jongeren dat begint met levende luisterplek zijn…

    Methodiek
    In deze sessie krijgen de deelnemers inhoudelijke handvatten aangereikt binnen een referentiekader voor een (spiritueel) gesprek met jongeren. Dit wordt gekoppeld aan een doe-moment waarbij de deelnemers a.d.h.v. casussen deze manier van in gesprek gaan kunnen uitproberen.
    Beurten
    Docenten
      Doelstelling
      De werking van een zorgboerderij leren kennen. Inzien hoe het contact met dieren een positieve invloed kan hebben voor (zoekende) jongeren.
      Inhoud
      De zorggasten op onze boerderij, al dan niet met problematisch gedrag, komen uit diverse contexten. Hoe is de vriendschap met de dieren vaak een helende factor in hun groei en herstel? In hoever kan dit bijdragen aan hun verantwoordelijkheidsgevoel en relationele vaardigheden? Welke rol speelt de verstillende context van de boerderij daarin? Wat kunnen we daaruit leren voor de leerlingen in onze klas?
      Methodiek
      Aan de hand van een PowerPointpresentatie met fotomateriaal verkennen we concrete ervaringen op de zorgboerderij. Aansluitend is er kans tot reflectie en interactie. 
      Beurten
      • D: 14:20 tot 15:20
      • C: 13:15 tot 14:15
      • B: 10:50 tot 11:50
      Docenten
      • Patrick Ruysschaert
      • Bellinda Staelens

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 8 maart 2023
      van 08:45u tot 15:50u

      Locatie

      Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
      Baron Ruzettelaan 435
      8310 ASSEBROEK, België

      Prijs

      € 110,00

      inclusief warme lunch

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Gewoon Secundair Onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      170

      Code

      D23-015