Afgelopen
We verkennen op deze studiedag volgende terreinen uit het leerplan:
Timing:
08u15 Onthaal + leermiddelenbeurs
08u45 Algemeen Welkom
09u00 Plenumreferaat Liefde, vriendschap en innerlijk leven – Rik Torfs
10u30 Pauze + leermiddelenbeurs
10u50 Workshop 1
11u50 Middagmaal
13u15 Workshop 2
14u20 Workshop 3
15u20 Reflectiemoment
15u50 Einde
Gratis parkeergelegenheid
- Op de openbare parking P & R Steenbrugge nabij de ophaalbrug; slechts 250 m wandelen (185 plaatsen).
- Rechts van de H. Hartkerk vlak naast d'Abdij (45 plaatsen).
- Langs de Baron Ruzettelaan.
- Op andere locaties links of achteraan d’Abdij mag niet worden geparkeerd omwille van privaat- of veiligheidsredenen.
Werking van Sant’Egidio leren kennen: dialoog en inzet en verkennen wat ieder zelf kan doen, betekenen voor en met anderen.
Godsdiensten en culturen in dialoog: de vredesinitiatieven en interreligieuze dialoog van Sant’Egidio wereldwijd en in het dagelijkse leven
Samen op zoek gaan naar wat ons verbindt met mensen van een andere geloofsovertuiging/ cultuur/ levensbeschouwing.
Inzet voor verschillende doelgroepen en opbouw van netwerk en verbinding in de maatschappij.
Presentatie, inleiding, uitwisseling eventueel in groepjes
Duidelijk maken dat de Vlaamse kerk de homoseksuele personen aanvaardt, respecteert en integreert binnen haar werking en structuren.
Verklaring van de Vlaamse Bisschoppen van 20 september 2022:
Homoseksuele personen pastoraal nabij zijn – Voor een gastvrije kerk, die niemand uitsluit
Toelichting gebeurt via een PowerPointpresentatie en interactie met de deelnemers aan de workshop.
Leraren derde graad (eventueel tweede graad)
Hooglied en 1 Kor 13,1-13 integreren in een concreet lesgebeuren
In eerste luik staan we stil bij de achtergrond en inhoud van Hooglied. We lichten Hooglied 4,1-15 er uit en proberen deze tekst te benaderen vanuit de blik van zowel leerkracht als leerling. We gaan op zoek naar reacties, moeilijkheden, vragen, …
In een tweede stap linken we de tekst met thema’s als eros, agapé, onvoorwaardelijke liefde, verlangen, … maar ook aan engagement, verantwoordelijkheid en soms de pijn die liefde met zich kan meebrengen
Een derde luik is een creatieve invulling, kan een brug vormen naar het concrete lesgebeuren.
We gaan creatief aan de slag, we zetten jullie aan het denken en proberen impulsen aan te reiken waar je concreet mee aan de slag kan in jullie lessen.
Open minded, zoekende leerkrachten die aan de slag willen rond het thema relaties vanuit het Hooglied.
Leerplan
In gesprek gaan met jongeren … dat begint met levende luisterplek zijn.
‘Droom je droom. Leef je leven, stap voor stap, kruispunt na rondpunt. Begin na begin steeds opnieuw op weg… de GPS ingesteld op Goede Moed. Weg is weg, die van jou is uniek.’ Les geven aan jongeren is het aanreiken van leerstof en leefstof. Het is samen met hen als het ware op weg gaan binnen de metanoia – ervaring. De reis waarbij men doorheen drempelervaringen en struikelblokken een andere mindset krijgt in hart en ziel. Het moment in het leven van een jongere waarbij het ook cruciaal is dat men het spirituele gesprek aangaat. Vaak merk je dat jongeren met iets zitten, of gewoonweg zoekend zijn en dan ben jij als leraar de eerstelijns. Jongeren zijn op die leeftijd zinzoekers pur sang. Ook willen ze zich beluisterd weten zonder dat men als volwassene meteen met pasklare antwoorden afkomt. Echter, hoe doe je dat op een laagdrempelige en niet bruuskerende manier? In gesprek gaan met jongeren dat begint met levende luisterplek zijn…
Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 ASSEBROEK, België
€ 110,00
inclusief warme lunch
Dag van
Classic
170
D23-015