Doelstellingen
Door het volgen van deze nascholing
- krijg je via reflectie inzicht in je eigen denken en handelen;
- groeit je vertrouwen in je mentale kracht om een mindshift te maken, zodat je in elk probleem kansen ziet;
- ontwikkel je gezonde zelfzorg zodat je op een assertieve manier je grenzen bewaakt;
- link je jouw ‘ergernissen’ aan je ‘kwaliteiten’ en leer je hoe je ‘valkuilen’ kunt vermijden door in te zetten op je ‘uitdagingen’;
- ontdek je jouw eindeloos potentieel om te groeien als mens en als professional.
Inhoud
Je doet je job met hart en ziel, maar soms lijk je te verstikken. Er komt immers zo veel (tegelijk!) op je af: moeilijke leerlingen, veeleisende ouders, lastige collega’s, in de context van het leersteundecreet (samen)werken in een ondersteuningsnetwerk, nieuwe eindtermen… Vul het lijstje zelf maar aan: elke dag stapelen steeds nieuwe uitdagingen zich op. Probleem: adieu plan, adieu rust.
Dat daagt je uit en laat je de grenzen van je draagkracht ervaren.
Hoe ga je daarmee om? Voelt het oké of wil je het misschien anders? Beter? Gezonder?
Dat kan!
Je collega’s, de leerlingen, je directeur, de ouders, de context waarin je werkt… kan je niet veranderen. Hoe je daar naar kijkt, en hoe je daarmee omgaat… dat heb je wel zelf in de hand. In deze sessie leer je hoe te ontsnappen uit de cirkel van het blijven kijken, denken, geloven, handelen zoals je altijd deed, zodat jou níet hetzelfde blijft overkomen wat je altijd al overkwam. Je maakt kennis met tools om die mindshift te maken. Met het OMdenkspel zet je dit meteen om in de praktijk.
Het inzicht in de eigen reacties of in de eigen houding wordt nog versterkt door de kennismaking met de kernkwadranten van Ofman: de (hernieuwde) ontdekking van eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën is voor velen een echte eye-opener.
Na deze nascholingsdag is niks nog hetzelfde. Vanaf dan geldt: ‘Hoe meer problemen, hoe liever!’